A 10 ezer internetfelhasználó megkérdezésével készített elemzés szerint a több mint másfélszeres növekedés fő oka, hogy az internethasználók száma egyetlen év alatt 6 millió személlyel bővült, és meghaladja a 38 milliót. Mivel a németek általában visszafogottan fogyasztanak és vásárolnak az utóbbi években, az internet intenzívebb használata a bolti és csomagküldő kereskedelem rovására megy.
A fordulat magyarázatát a GfK kutatói egyrészt abban látják, hogy a fogyasztók a interneten egyszerűen megtalálják a keresett terméket, mégpedig a lehető legkedvezőbb áron. Ebből a szempontból a szakboltok és az áruházak hálózatai hátrányban vannak. Működési költségeik szerkezete ugyanis nem teszi őket versenyképessé az elektronikus kereskedelemmel szemben sem az áraknál, sem a választéknál.
Másrészt egyre kedveltebbek az árverések a világhálón. Ma már a német fogyasztók az online-kereskedelemben elköltött minden negyedik eurója árverésekre jut. Nem csak új, hanem másodkézből származó árucikkeket, "új értékű" használt holmit is be lehet így szerezni. A magán-használtcikkek adásvételének ez a formája szintén a bolti kereskedelemtől szívja el a vásárlóerőt, amelyet egyébként valószínűleg új termék megvételére adtak volna ki.
Egy másik felmérés az év első felében feltárta, hogy a gyógyszerek, erősítők és vitaminok interneten keresztül történő beszerzése várhatóan dinamikusan növekedni fog.
Az elektronikus kereskedelemben forgalmazott 29 termékcsoport vizsgálatával megállapították, hogy az egészségügyi termékek rendelkeznek a legnagyobb piaci potenciállal.
A múlt évben 830 000 németországi internethasználó vásárolt a hálón keresztül vényköteles vagy recept nélkül kapható gyógyszereket, erősítőket és vitaminkészítményeket, egy-egy alkalommal 40 euró értékben. De 5 milliónál több fogyasztó el tudja képzelni, hogy a jövőben az egészség megőrzéséhez szükséges szereket a jövőben interneten keresztül rendelje meg.
A ruházati cikk, hardver és elektromos háztartási készülékek forgalmának megoszlása a különböző értékesítési formák között, százalékban.
Értékesítési forma | 2003 első félév | 2004 első félév |
Internet | 3 | 5 |
Hagyományos csomagküldés (internet nélkül) | 10 | 9 |
Bolti kereskedelem | 87 | 86 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet