A kispénzű vásárlókat próbálják autóvásárlásra ösztönözni azok a kereskedők, akik az új autó árába saját erőként elfogadják a használt-, vagy roncsautókat is. Ezek a kereskedők nem ritkán 300 ezer forintot is megadnak egy-egy roncsért, a használt kocsikat pedig 100-200 ezer forinttal magasabb áron számítják be a piaci árnál.
A kedvező feltétel azonban csalóka, a legtöbb esetben ugyanis a hiteldíjban fizettetik meg a vevővel a beszámított kocsi árát. Az értékesített autó árát a gyártó, a hozzá kapcsolódó hitel díját ugyanakkor a piac határozza meg. Ezekben az esetekben általában a hitelt finanszírozó cég megtéríti a kereskedőnek a használt autóért beszámított összeget, cserébe viszont a vevő kénytelen elfogadni a finanszírozó egy bizonyos ajánlatát.
A szerződésekben rendszerint az szerepel, hogy, ha bármelyik fél felmondja a szerződést, az ártöbblet időarányos része visszajár. Így a kedvezményként beszámított 100-200 ezer forintot is a vevő fizeti meg a magasabb kamatláb révén.
A vásárló a legtöbb esetben nem teheti meg, hogy a hátralékot idő előtt fizeti vissza, mert ekkor meg kell fizetnie a vásárláskor felszámított "ajándék" időarányos részét. A polgári törvénykönyv szerint ugyanakkor ez jogellenes, mert a törvény szerint minden pénztartozás felár nélkül teljesíthető a lejárat előtt. A versenytörvény pedig tiltja az olyan kikötéseket, amelyek nem tartoznak szorosan a szerződés tárgyához.
Ennek ellenére az autóhitelezés továbbra is jó üzletnek számít. Az idei első negyedévben 53 ezerrel több autót adtak el, mint egy évvel korábban, ami 21 százalékos növekedésnek felel meg - írja a Magyar Hírlap.