Újság és tévé helyett internet

Vágólapra másolva!
Lassan átalakulnak a médiafogyasztási szokások Magyarországon: a tavalyi adatok elemzéséből kiderül, hogy a nyomtatott sajtó olvasótábora lassan de biztosan csökken, a tévénézők száma is meglepetésre mérséklődik, míg az internetes tartalomszolgáltatók látogatottsága - a nemzetközi összehasonlításban alacsony hozzáférés-szám ellenére - negyedévről negyedévre nőtt.
Vágólapra másolva!

A csökkenés kevésbé érintette az országos napilapokat

A nagy országos politikai napilapok közül 2002 utolsó negyedében az év első negyedévéhez képest a Magyar Hírlap és a Magyar Nemzet tudta növelni eladásait, az előbbi 8, utóbbi 20 százalékkal. A Magyar Nemzet a harmadik negyedévben közel 40 százalékos olvasótábor-növekedést tudott elérni az első negyedhez képest, majd a harmadik negyedről a negyedik negyedre 14 százalékot veszített el olvasóiból - derül ki a Matesz adataiból.

Forrás: MTI
Forrás: MTI

A Népszabadságnál és a Népszavánál egyaránt csökkent tavaly év végére az eladott példányok száma, bár a Népszabadságnak az év első negyedévéhez képest mindössze 0,8 százalékos volt az eladottpéldányszám-csökkenése, míg a Népszavának ugyanezen összevetésben 4,9 százalékos. A harmincezres példányszámú Népszava 2002 végén az előző év végéhez képest 8 százalékot veszített el vevőiből.

A bulvárlapok piacáról elmondható, hogy mindkettő vizsgált bulvárlap tavaly év végére növelni tudta eladott példányszámait. A Blikknek az utolsó negyedévben az elsőhöz képest 6,5 százalékos, míg a Blikkhez képest mintegy harmadannyi példányszámmal rendelkező Színes Mai Lap közel 7 százalékos növekedést tudott elérni tavaly.

A mintegy 19 ezer példányban eladott Expressz hirdetési újság eladásai 14 százalékkal csökkentek a tavalyi év utolsó három hónapjában, míg az év első negyedéhez képest ennél lényegesen erőteljesebben, 25 százalékkal csökkent a példányszám.

Napilapok

2002. 1. negyedév
Összesen értékesített*
2002. 2. negyedév
Összesen értékesített
2002. 3. negyedév
Összesen értékesített
2002. 4. negyedév
Összesen értékesített

Magyar Hírlap

33 774

36 796

39 187

36 534

Magyar Nemzet

75 247

96 279

105 254

90 757

Népszabadság

193 091

203 520

196 112

191 655

Népszava

31 780

31 456

30 440

30 250

Blikk

188 217

187 360

202 886

200 625

Színes Mai Lap

71 655

63 697

67 132

76 609

Expressz

25 257

20 909

21 931

18 938

Nemzeti Sport

83 721

88 285

92 343

84 782

Adott negyedévben összesen értékesített példányszám napi átlaga

A hetilapok közül a 27 ezer példányban eladott Heti Válasz olvasói köre 22 százalékkal esett vissza az utolsó negyedévben a harmadikhoz viszonyítva. A tavalyi év második felében stagnáló Szabad Föld tábora az év első negyedéhez képest 11 százalékkal csökkent, míg éves viszonylatban 15 százalékos visszaesést könyvelhetett el a lap. A 168 óra kétszázalékos növekedést, a HVG csekély mértékű, 1,4 százalékos csökkenést produkált 2002 utolsó negyedére az elsőhöz képest, míg a Figyelő 15 ezres eladott példányszáma érdemben nem változott.

Hetilapok

2002. 1. negyedév Összesen értékesített*

2002. 2. negyedév Összesen értékesített

2002. 3. negyedév Összesen értékesített

2002. 4. negyedév Összesen értékesített

168 Óra

43 383

49 635

49 018

44 276

Figyelő

15 449

16 198

15 791

15 867

HVG

113 041

115 977

112 536

111 445

Szabad Föld

192 071

183 861

175 280

170 367

Heti Válasz

n.a.

n.a.

35 178

27 359

Adott negyedévben összesen értékesített példányszám heti átlaga

Jelentősen csökkent a tematikus hetilapok olvasótábora

A vizsgált 12 tematikus hetilapból 9 lapnak - ebből hétnek 5 százalék fölötti mértékben - csökkent a példányszáma 2002 végére az év első negyedéhez viszonyítva.

Az Autó Magazinnak 10,7 százalékkal, a Házi Praktikának közel 25 százalékkal, az Internet Kalauznak 1,4 százalékkal, a Kismama magazinnak 2,4 százalékkal, a Popcornnak 10 százalékkal, az RTV részletesnek 5 százalékkal, a Színes RTV-nek mintegy 10 százalékkal, a TVR hétnek közel 11 százalékkal, míg az FHM-nek mintegy 18 százalékkal csökkent az eladott példányok száma.

A műsorújságok közül mindegyik veszített olvasótáborából. Nem változott számottevő mértékben a 25 ezres példányszámú CHIP magazin eladási adata. Nőtt a vevőköre a Lakáskultúrának 23 százalékkal, valamint a Patika Magazinnak 7 százalékkal tavaly év végére az első negyedévről.

Tematikus hetilapok

2002. 1. negyedév Összesen értékesített*

2002. 2. negyedév Összesen értékesített

2002. 3. negyedév Összesen értékesített

2002. 4. negyedév Összesen értékesített

Autó Magazin

20 748

17 909

19 395

18 518

CHIP

25 383

26 375

23 189

25 395

Házi Praktika

94 581

67 615

71 058

n.a.

Internet Kalauz

14 692

14 446

14 651

14 477

Kismama

33 900

32 892

33 129

33 077

Lakáskultúra

53 070

51 237

52 987

65 519

Patika Magazin

172 039

178 569

183 337

184 168

Popcorn

57 603

55 614

66 182

51 840

RTV részletes

n.a.

88 473

84 509

83 776

Színes RTV

337 604

313 701

306 018

305 541

TVR hét

345 655

326 030

315 444

308 285

FHM

48 437

50 022

43 897

39 726

Adott negyedévben összesen értékesített példányszám heti átlaga

Női lapok

A vizsgált 11 női lap közül csak öt tudta 2002 első negyedévéről az év végéig növelni olvasóinak számát. Mindkét sztárokkal foglalkozó színes hetilap, a Best és a Story is tudta bővíteni olvasótáborát 3,3, illetve 3,5 százalékkal, bár a Story mintegy két és félszer annyi példányt ad el hetente, mint a Best.

A Joy vevői éves szinten közel 30 százalékkal gyarapodtak. A Nők Lapja stabil olvasótáborral rendelkezik, a háromszázezres nagyságrendű eladási szám az év végére mindössze 0,5 százalékos változást mutat. Bővíteni tudta olvasóinak körét a Kiskegyed is, az év első negyedéhez képest 5 százalékkal többen vették ezt a lapot 2002 utolsó negyedévében.

A 11 női magazin közül 6 lap veszített népszerűségéből, közös vonásuk, hogy mind 10 százalék fölötti csökkenést produkált. A Beau Monde-t 2002 utolsó negyedében 30 százalékkal, Burdát 15,3 százalékkal, Gyöngyöt 22,4 százalékkal, Shapet 37,4 százalékkal, Tinát 11,2 százalékkal, míg Meglepetést 13,6 százalékkal vásároltak kevesebben, mint 2002 első negyedévében.

Női lapok, magazinok

2002. 1. negyedév Összesen értékesített*

2002. 2. negyedév Összesen értékesített

2002. 3. negyedév Összesen értékesített

2002. 4. negyedév Összesen értékesített

Best

n.a.

n.a.

151 046

156 160

Story

404 273

382 184

397 994

418 656

Beau Monde

39 358

36 507

33 681

27 752

Burda Világdivat

20 960

21 002

18 430

17 750

Gyöngy

39 449

31 229

37 796

30 612

Joy

37 000

48 373

50 617

48 536

Kiskegyed

218 030

225 981

229 296

229 506

Nők Lapja

303 973

299 571

309 072

302 539

SHAPE

42 073

42 159

35 633

26 312

Tina

111 567

99 054

98 081

99 040

Meglepetés

168 354

155 682

148 942

145 378

Adott negyedévben összesen értékesített példányszám heti átlaga

Az újságok közül a legnagyobb vesztesnek a tematikus hetilapok tekinthetők, melyet a női magazinok követnek. A női lapok közül kevesebb tudott növekedést elérni, míg azok, melyeknek csökkent a vevőköre, lényeges, a 10 százalékot is jóval meghaladó olvasótábor-szűkülést kellett elviselniük. Úgy tűnik, legbiztonságosabb helyzetben az országos napilapok vannak.