A katasztrófa miatt nehéz helyzetbe kerülhet a Boeing

Vágólapra másolva!
A Columbia katasztrófája minden eddiginél súlyosabb helyzetbe hozhatja az amerikai Boeing repülőgépgyárat. A Boeing amellett, hogy a NASA legjelentősebb üzletfele, a polgári repülésnek a 2001-es szeptemberi terrorcselekményekkel elinduló válsága miatt rendeléseinek és forgalmának komoly visszaesését kénytelen elkönyvelni. Elemzők szerint egyelőre korai megbecsülni, milyen anyagi kihatása lehet majd a balesetnek a nagy repülőgépgyártóra, vagy társára, a Lockheed repülőgépipari nagyvállalatra.
Vágólapra másolva!
A Columbia űrrepülőgép tragédiája/tudomany/vilagur/20030202acolumbia.htmlOlvassa el összefoglalónkat!

Az űrsiklókat már a Boeing építi, beleértve a jármű újbóli hasznosítású fő rakéta-hajtóműveit. A Columbia-t ugyan még a Rockwell International hozta létre, de ez a gyártási program átkerült a 90-es évek közepén a Boeinghez.

Utóbbi gyártó csak abban az esetben járhat jól eztán üzletileg az űrjármű-programmal, ha a még meglévő űrsikló-flottát felszámolják, mert úgy azok új nemzedékének megépítésére kaphat lehetőséget, noha rövid távon egyelőre lemondhat azokról a pénzekről, amelyek a meglévő űrsiklók karbantartásáért és feljavításáért kap.

A Boeing a NASA-val folytatott együttműködésében évente mintegy kétmilliárd, más számítások szerint (az űr- és kommunikációs vállalati ágazat) 10-11 milliárd dolláros bevételre számíthatott. A chicagói nagyvállalat éves bevételeinek nagysága viszont meghaladja az 54 milliárd dollárt.

Kritikusabbá válhat a helyzete egy sor kisebb alvállalkozónak, akik gyakorlatilag teljesen a NASA űrprogramnak dolgoznak.

Mindez kapcsolódhat ahhoz, milyen jövőt szánnak majd most a nemzetközi űrállomás programnak, amivel az űrsiklók indítása erősen összefüggött. A Boeing ennek a programnak is a legnagyobb amerikai beszállítója. Ha nem jut majd az amerikaiakra a szállítások eddigi része, akkor azokat nyilván az oroszoknak kell majd pótolniuk, az amerikai partnerek ezt üzletileg igencsak megérezhetik majd - vélik amerikai űripari elemzők.

A Boeing 2001. szeptember 11. óta már mintegy 30 ezer munkahelyet épített le, 2002. évi nyeresége fél milliárd dollárral volt kisebb a 2001-esnél. A vállalat washingtoni kormányzattól kapott megrendeléseinek értéke már csökkent az elmúlt évben.