Sokan tévesen azt hiszik, hogy a kereskedőknek vissza kell vásárolniuk termékeiket, ha három napon belül visszaviszik. Ilyen jogszabály sosem volt - mondta Radó Károly, az FVF információs és panasziroda vezetője, aki szerint ennek ellenére nagyon sokan hiszik, hogy van ilyen rendelet. Hozzátette, azért érdemes visszavinni a vásárolt árut, mert a vevő megtartása érdekében a kereskedők általában visszaveszik a feleslegesen vásárol cikkeket. Legfeljebb azt kérik, hogy annak áráért válasszanak valami mást.
A panasziroda vezetője szerint évről évre többen keresik fel a főfelügyelőséget, hogy a karácsonyra kapott ajándékok kicseréléséről felvilágosítást kérjenek. Az ünnepet követő első napon már több mint százan jelentkeztek. A vevők többsége ugyanakkor - mint máskor is - igyekszik a hatóságok közreműködése nélkül rendezni a problémát. Ezt bizonyítja, hogy a nagyobb áruházakban már pénteken kígyózó sorokat lehetett látni a vevőszolgálatok előtt, ahol hegyekben állt a visszavitt áru. Szakemberek becslése szerint a karácsonyi ajándékok legalább ötödét visszaviszik. Radó Károly kiemelte, hogy a reklamálók között sokan vannak, akik nem hibás áru miatt reklamálnak, hanem nem megfelelő méretet vagy színt választottak.
A reklamációk növekedése több tényezővel magyarázható: erősödik a fogyasztói érzékenység, és öntudatosabbá váltak a vásárlók. Ezzel magyarázható, hogy még a kisebb értékű termékeket is megreklamálják, ha azon hibát észlelnek, és nem hagyják annyiban jogosnak vélt panaszukat.
Új vonás - tette hozzá a szakember - hogy tavaly és korábban a piacokon vásárolt áruk miatt reklamáltak a legtöbben, idén inkább a nagyobb üzletekben, áruházakban vásárolt árucikkek miatt panaszkodtak.
Visszatérő panasz, hogy a vásárolt termékhez nem adnak magyar nyelvű útmutatót, vagy jótállási jegyet. A közelmúltban a ruházati termékek és háztartási cikkek minőségét kifogásolták a legtöbben, most már nem lehet különbséget tenni a termékcsoportok között.
Radó felhívta a figyelmet, hogy mindenképpen kérjünk fizetéskor magyar nyelvű útmutatót, győződjünk meg arról, hogy kifogástalan terméket vásároltunk, és őrizzük meg a számlát vagy nyugtát. A hatóság ugyanis csak így tud segíteni. A vevők ismeretei a legtöbbször hiányosak arról, mit tehetnek, és mit nem a hibás termékkel.
A Tesco áruházakban már tegnap jócskán akadtak reklamálók. Leginkább ruházati cikkekkel és játékokkal jelentkeztek. A rohamot a vevőszolgálatokon megerősített létszámmal várják.