A magyarok utazásra és lakberendezésre költenének többet

Vágólapra másolva!
Magyarország a közép- és kelet-európai országoknak abba a csoportjába tartozik, ahol a lakosság pozitívan értékeli az 1990-es évek eleje óta végbe ment gazdasági változásokat. A korábbiakhoz képest megnőtt az életszínvonalukkal elégedett magyarok aránya - derül ki a GfK Piackutató Intézet [origo]-hoz eljutatott közleményéből.
Vágólapra másolva!

Amíg 1991-ben még a magyar felnőttek 55 százaléka vélekedett úgy, hogy elégedett az életszínvonalával vagy legalábbis sokat elért abból, amit szeretett volna, addig tavaly már 69 százalékot ért el ez az arány.

Régiónkban Szlovéniában legmagasabb az elégedettségi mutató, 78 százalékkal. Magyarországhoz hasonlóan Csehszlovákiában is a közvélemény 69 százaléka ítéli meg kedvezően a saját helyzetét. A cseheknél viszonylag nagy, 24 százalékpontos a fejlődés 1991-hez képest.

A többé-kevésbé elégedettek 50 százaléknál nagyobb részt képviselnek még Szlovákiában, Horvátországban és Lengyelországban. Az inkább elégedetlenek túlsúlya jellemző Romániában, Oroszországban, Bulgáriában és Ukrajnában.

Figyelemre méltó, hogy a 90-es évek elejéhez képest Romániában, de különösen Bulgáriában csökkent az életszínvonalukat kedvezően megítélők aránya. (Romániában 1992-ben 55 százalék elégedett, 2001-ben 49 százalék. Bulgáriában 1991-ben 47, viszont tavaly 32 százalék).

A felmérést mindegyik országban a 15 éves és idősebb felnőtt lakosságot fontos szempontokból reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével végezték a Fessel-GfK leányvállalatai a múlt évben.

A kutatás sajátossága, hogy nem magának az életszínvonalnak a feltárására, hanem a vele való elégedettség megismerésére irányult. Ezért az ún. vélemény-típusú megkérdezések inkább az életfelfogásról, mentalitásról adnak képet.

GfKhttp://www.gfk.hu

Az életstílus egyik jellemzője, hogy ha megtehetné, ki, mire költene több pénzt. A nyaralás, hétvégi utazás áll az első helyen Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Szlovéniában és Jugoszláviában. Nálunk második a lakberendezés, majd a ruházati cikk, élelmiszer és autó következik. Legtöbben élelmiszerre adnának több pénzt Lengyelországban, Bulgáriában, Oroszországban, Romániában és Ukrajnában.

A nyaralás, hétvégi utazás mindegyik vizsgált országban az első három hely egyikén szerepel. Az autó három országban nem került be az első öt közé: Bulgáriában, Romániában és Ukrajnában. Második helyen áll viszont Jugoszláviában és Szlovéniában.

A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban második helyen álló lakberendezésre sokkal kevesebben gondolnak Szlovéniában, Lengyelországban. Feltűnően hátra sorolták az élelmiszert a csehek és jugoszlávok.

Árnyaltabb képet ad az életszínvonal megítéléséről, ha megnézzük a kedvező és kedvezőtlen vélemények részletesebb megoszlását. A megkérdezett magyarok 7 százaléka mondta azt, hogy szinte semmije sincs abból, amit remélt. További 24 százalék pedig csak alig ért el valamit abból, amit szeretett volna. A másik oldalon honfitársaink 5 százaléka elégedett az életszínvonalával, 17 százalék gondolja, hogy sokat, 44 százalék pedig néhány dolgot ért el abból, amit szeretett volna.

Ország

Inkább elégedett

Inkább elégedetlen

Magyarország

69

31

Szlovákia

66

34

Csehország

69

31

Lengyelország

54

46

Ukrajna

27

63

Oroszország

35

65

Románia

49

51

Bulgária

32

68

Horvátország

59

41

Szlovénia

78

22