A céges ajándék lélektana

Vágólapra másolva!
Az ajándékozásra többféle indok van. Lehet azért adni, hogy örömet szerezzünk szeretteinknek, és adhatunk ajándékot ilyenkor karácsony táján azért, mert szezonja van. Van amikor egyszerű árucserét kínálunk az ajándékunkkal: meglepetést szerzünk, s egy kis szívességet kérünk cserébe... Napjaink céges ajándékozási szokásaiban bizony megfigyelhetők ilyesfajta trendek is.
Vágólapra másolva!

Motívumok az ajándékozásnál

A személyes ajándékok jellemzője, hogy ismerőseink, barátaink ízlését, igényét ismerve kellő empátiával választva ki a megfelelő ajándékot, nagy örömet okozzunk. Némileg más a helyzet, ha egy szervezet nevében adunk ajándékot. Ilyenkor karácsony táján pedig egyre gyakoribb, hogy gesztust gyakorolva üzletfeleink irányába, kisebb meglepetéssel kedveskedünk nekik. A protokoll ajándékoknál azonban kevésbé hangsúlyos a személyes motívum, sokkal fontosabb, hogy az ajándék valamit kifejezzen cégünkről. Természetesen a partner ismerete itt is előnyös, hiszen az ajándékok sokkal személyesebbé és emlékezetesebbé tehető gesztusként jelenhetnek meg, amelyek később, a hétköznapok során többszörösen megtérülhetnek.

Az ajándék ugyanakkor kicsit a cég hírnöke is. Talán ez a szempont esik legerősebben latba annak kiválasztásakor. Az ajándék hasznavehetősége és minősége is óriási szerepet játszik. Minél nagyobb a termék használati értéke, annál tovább hat az üzenet.

Reprezentáció, üzleti ajándék adózási szabályai/uzletinegyed/ado/szja/20010802reprezentacio.html

A döntésben fontos szerepe van a kulturális közegnek is. Megfigyelhető, hogy a karácsonyi ajándék dolgában még az általában uniformizálásra törekvő multinacionális cégek is szabadabb kezet adnak a helyi vezetőknek. Ők is elismerik, hogy egy-egy ünnep idején az emberek emocionálisabbak, és a hatásos ajándéknak a cég arculata mellett az adott ország kulturális hagyományaihoz is kell, hogy illeszkedjék. Igaz a dolog természetesen fordítva is: a külföldi üzleti kapcsolatokkal rendelkező magyar cégeknek is ismerniük kell nemzetközi viszonyokat, ünnepeket, szokásokat.

Milyen összeget illik ajándékra költeni?

Fontos kérdés, hogy milyen összeghatárig terjedjen a kiválasztott ajándék. A szakemberek az arany középút keresését javasolják ez ügyben: a túlságosan apró ajándék olykor sértőnek bizonyulhat, ám a szokatlanul nagy értékű meglepetés akár ronthat is az üzleti kapcsolaton. Amennyiben korlátozott cégünk kerete, akkor csak a legfontosabb néhány partnerről emlékezzünk meg ajándék formájában is, a többieknek pedig küldjük kedves hagyományos, vagy elektronikus levelezőlapot.

Az ajándékra költött összegeknél figyeljünk arra is, hogy egy-egy partnercéghez mennyi ajándékot küldünk. Itt a megajándékozott pozícióját is tartsuk észbe. Hiába ápoljuk a napi kapcsolatot valamely operatív vezetővel - és ezáltal vele sokkal jobb kapcsolat alakul ki - a felsővezetők gyakran félreértik, ha beosztottjuk nagyobb ajándékot kap. Itt szintén igaz a dolog visszafele is: az sem mindegy, hogy az ajándék küldője a topmenedzsment tagja, vagy középvezető.

A céges arculatépítésben jártas szakemberek úgy vélik, a néhány ezer forinttól tízezer forintig terjedő összeghatár a bevett a hazai gyakorlatban. Az ezen értéket meghaladó ajándékok csak igen ritka és indokolt esetben egy-egy kiemelt partner csúcsvezetője esetén képzelhetők el.

Nem jó, hogy sok cég preztizskérdést próbál csinálni a karácsonyból: egymás túllicitálása egészségtelen.