Nőtt a multik dominanciája a piacon

Vágólapra másolva!
A napi fogyasztási cikkek multinacionális gyártói nem Közép-, Kelet- és Dél-Európa országaiban is dominánsok: a nyugati konszernek élelmiszerei és háztartási vegyi árui találhatók az egyes termékkategóriák legnagyobb öt márkája között - áll a bécsi székhelyű Fessel-GfK piackutató intézet legújabb felmérésében.
Vágólapra másolva!

A kilenc országban végzett felmérése feltárta például, hogy a mosószereknél nyolc országban a Procter&Gamble vagy a Henkel vezeti a piacot. A második és harmadik legnagyobb piaci részesedés szintén olyan multinacionális cégekre jut, mint az Unilever vagy a Reckitt Benckiser.

Hazai gyártók csak elvétve tudnak betörni egy-egy termékcsoport legerősebb öt márkája közé - állapítja meg Tobias Schediwy, a Fessel-GfK területvezetője. A táblás csokoládénál például egyedül Horvátországban tud hazai cég piacvezető lenni. Mindegyik más vizsgált országban a Kraft Foods vagy a Nestlé márkái rendelkeznek a legnagyobb piaci részesedéssel.

A forró italoknál is szinte verhetetlenek a nyugati gyártók: a Nestlé az azonnal oldódó kávénál kilenc ország közül hétben listavezető, míg pörkölt kávéból a Tchibo, Jacobs vagy Douwe Egberts közül valamelyik értékesíti a legtöbbet. A teánál tudnak hazai cégek néhány országban - Csehországban, Szlovákiában és Horvátországban - vezető pozíciót tartani.

A multinacionális gyártók márkái sokat profitálnak a kereskedelem koncentrációjából, a hiper- és szupermarketek , illeteve diszkontok terjeszkedése révén, Tobias Schediwy szerint. A magyar és cseh háztartások beszerzéseiben a modern bolttípusok részesedése már meghaladja az 50 százalékot.

Magyarországon a GfK Hungária Piackutató Intézet négy nagy kategóriánál vizsgálta meg a legerősebb öt gyártó márkáinak pozícióját. Szénsavas üdítőitaloknál a magyar piac éppen a nemzetközi trendekkel szemben alakul - állapítják meg a kutatók. A hazai tulajdonban lévő cégek ugyanis a világmárkák rovására tudták erősíteni pozíciójukat 1999 és 2001 között. A magyar tulajdonú vállalatok márkái mennyiségben 25-ről 28, értékben pedig 17-ről 22 százalékra növelték piaci részesedésüket a háztartások fogyasztásában. A kereskedelmi márkák még gyorsabban léptek előre, hiszen mennyiségben 4-ről 16, értékben pedig 3-ról 12 százalékra nőtt a piaci részesedésük.

A mosószerek négy legnagyobb gyártójának együttes piaci részesedése értékben az 1999. évi 92 százalékról 80-ra csökkent. Ez a negatív trend a kivételek közé tartozik. A vezető négy világcég után az ötödik helyen magyar tulajdonú cég található, az Egyesült Vegyiművek.

Fogkrémnél kiemelkedően nagy a nemzetközi vállalatok súlya, hiszen mind az öt első helyet ők foglalják el. Együttes piaci részesedésük 1999-ben elérte a 88 százalékot, és tavaly is lényegében szinten maradt, 86 százalékkal. Érdekes viszont, hogy a nemzetközi márkák piaci részesedése csökken, míg a hazai márkáké növekszik. A nemzetközi márkákra értékben 66, mennyiségben 55 százalék jut a forgalomból. A külföldi vállalatok által gyártott hazai márkák mutatója értékben 28, mennyiségben 38 százalék. A hazai gyártók hazai márkái értékben 2-ről 4 százalékra növelték részesedésüket.

Az édességeknél érdekesség az, hogy a külföldi tulajdonban lévő hagyományos hazai márkák gyártója, a Győri Keksz rendelkezik a legnagyobb piaci részesedéssel. A harmadik helyen viszont magyar tulajdonban lévő cég áll magyar márkákkal. Az első öt közé tartozó, világmárkákat forgalmazó három legnagyobb cég együttes részesedése 26 százalékot ért el három évvel ezelőtt is, és tavaly is.

Nemzetközi és hazai márkák piaci részesedésének értékbeli megoszlása egyes termékcsoportokban, 2001-ben, Magyarországon (százalékban).

Márka

Mosó-szer

Fog-krém

Édes-ség

Szénsavas üdítőital

Nemzetközi márka

51

66

20

64

Hazai márka (külföldi tulajdonban)

36

29

61

3

Hazai márka (hazai tulajdonban)

10

4

12

21

Egyéb (kereskedelmi márka)

3

1

7

12

Forrás: GfK Hungária Piackutató Intézet ConsumerScan

Fogkrém márkák piaci részesedésének értékbeli és mennyiségi megoszlása 1999-ben és 2001-ben, Magyarországon, (százalékban.)

Márka

Érték 1999

Érték 2001

Mennyiség 1999

Érték 2001

Nemzetközi márka

72

66

60

55

Hazai márka (külföldi tulajdonban)

25

28

35

38

Hazai márka (hazai tulajdonban)

2

4

5

5

Egyéb (kereskedelmi márka)

0,4

1

1

2

Forrás: GfK Hungária Piackutató Intézet - ConsumerScan

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Gfk Hungária

Korábban:

Évekig stagnálhat a szórakoztató- és médiapiac
(2002. október 14.)

2002. október 31. 07:31