A fiatal budapestiek többet fizetnek a kötelezőért

Vágólapra másolva!
Legfeljebb az infláció mértékével emelik a kötelező gépjármű-biztosítás díját a biztosítók. Szinte egybehangzóan állítják, hogy tovább finomítják a kockázati csoportokat, és akik nagyobb kockázatú "dobozba" kerülnek, azoknak "zsebbevágóan" emelkedik a díjuk januártól. A bivalyerős autókkal száguldozó fővárosi fiatalok semmi jóra sem számíthatnak.
Vágólapra másolva!

A biztosítótársaságoknál gőzerővel folyik a jövő évi gépjármű-felelősségbiztosítási tarifák kidolgozása. Mint ismert, a kormány két hete döntött a piac felszabadításáról, így a pénzügyminiszter helyett rájuk hárul a díjak megszabása. Ami biztos: a valódi versenyhelyzetben árgus szemekkel lesik majd egymást a konkurensek. Ez a biztosítási ág egyébként - mint azt táblázatunkból is kitetszik - rentábilis a társaságok számára. A díjbevétel és károkra kifizetett összeg között több cégnél jelentős eltérés van.

Egységesítik a súlyadót A kormány szándéka szerint megváltozik a gépjárműadó (népszerű nevén a súlyadó) rendszere, és 2004. január 1-jétől már egységesen 100 kilogrammonként ezer forintot kell fizetni erre az adónemre - derül ki az adótörvények módosítására kedden az Országgyűlésnek beterjesztett javaslatból. Ennek megfelelően jövőre a gépjárműadó minimális mértékét 600-ról 800 forintra emelik. Ez az adómérték emelkedne majd ezer forintra 2004. január 1-jén. A javaslat indoklása szerint a nagyobb települések már jelenleg is 800-900 forintos gépjárműadót alkalmaznak, így a mostani intézkedés a gépjárműveknek legfeljebb 50 százalékát érinti majd.

A piac felszabadítása nem jár korlátlan díjemeléssel, de úgy tűnik, az árcsökkentés is elmarad. Kele József, az Allianz Hungária biztosító ügyvezető igazgató-helyettese visszafogottan nyilatkozott a díjemelésről, mivel erről csak a közeljövőben hoznak döntést. Ez a társaság önmagában - ha a díjbevételt vesszük alapul - több mint 50 százalékkal részesedik a felelősségbiztosítási piacból. Az átlagos díjemelés várhatóan az 5-6 százalékra prognosztizált infláció szintje alatt marad. Az Allianz Hungária statisztikai kockázatuk szerint képez csoportokat autós ügyfeleiből. Figyelembe veszi azok lakhelyét és életkorát, az autó típusát, nagyságát, a díjfizetés módját, azt, hogy új vagy használt a gépkocsi, illetve hogy az ügyfél régóta van-e ennél a biztosítónál, vagy újonnan érkezik oda. Ezeket a díjmeghatározó jegyeket tovább finomítják, különösen a területi besorolás számít sokat, az egyéni díj kialakításánál pedig januártól többet nyom a latban a bónusz-málusz besorolás is. A finomítások végeredménye az lesz, hogy a kockázatosabb ügyfél az átlagnál többet fog fizetni, míg a kisebb kockázatúak díja sokaknál megegyezik az ideivel.

Kovács László, az Argosz biztosító ügyféligazgatója a felkészülés részének tartja a díj és a kár arányának javítását. Elsősorban a területi besorolásokat finomítják, a nagyobb kockázatú járművekre - például a nyerges vontatókra - kívánnak a nagyobb kockázat miatt magasabb díjat megszabni. Az inflációnál itt sem nő többel az átlagdíj, de az alacsony kockázatú ügyfelek kevesebbet fognak fizetni jövőre, mint az idén. Az Axa biztosító igazgatósági tagja, Ertl Pál szintén a kockázati körök finomításáról szólt, de kerek perec kimondta: a budapesti fiatal (35 év alatti), erős autóval rendelkező ügyfelek jóval magasabb díjra számíthatnak jövőre. Ez a biztosító is az inflációt állította be átlagos díjemelési százaléknak, de a vidéki és idősebb ügyfelek szinte meg sem érzik a változást. Számít az is, hogy valaki korábban az Axa ügyfele volt-e, vagy sem.

A Magyar Biztosítók Szövetségével október elsején egyeztetnek a társaságok a tarifákról, melyeket legkésőbb október 30-án kell nyilvánosságra hozniuk.

(Magyar Hírlap)

Ajánlat:

Biztosítási kalkulátor

Korábban:

Olcsóbb lehet a kötelező biztosítás
(2002. szeptember 10.)