A bonus-malus rendszer

Vágólapra másolva!
Vágólapra másolva!

Mi is az a bonus-malus?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rendszerében a szerződő (a gépjármű tulajdonosa vagy üzembentartója) az első biztosítási évet követően kármentességi díjengedményre (bonusra) jogosult. A jogosultság egyik fontos feltétele, hogy az előző megfigyelési időszakban a biztosító nem kelljen kártérítést fizessen a szerződő által okozott kárra, tehát a szerződő ne okozzon kárt, vagy az okozott kár miatti kártérítést megfizesse a biztosítónak. Amennyiben a szerződő a vizsgált időszakban kárt okozott, mely miatt a biztosítónak kártérítési kötelezettsége keletkezett, a szerződő pótdíj (malus) megfizetésére köteles.

Milyen gépjárművekre vonatkozik a bonus-malus rendszer?

A bonus-malus rendszer jelenleg csak az egyedi szerződéssel rendelkező (nem cégek flottaszerződésébe tartozó) személygépjárművekre vonatkozik. Az új kormányrendelet a rendszer hatályát 2001. július 1-jétől kiterjeszti a tehergépjárművekre, autóbuszokra, motorkerékpárokra vontatókra és mezőgazdasági vontatókra is. E gépjármű fajták biztosítási díját 2003. január 1-től érinti a bonus-malus rendszer.

A rendszernél figyelembe vett nyilvántartási időszak

A személygépkocsik bonus-malus nyilvántartási rendszere szempontjából az első megfigyelési időszak 1991. július 1-jétől 1992. június 30-ig tartott. E miatt a megfigyelési időszakok mindig folyó év július 1-jétől következő év június 30-ig tartanak.

A tehergépjárművek, autóbuszok, motorkerékpárok, vontatók és mezőgazdasági vontatók bonus-malus rendszere szempontjából az első nyilvántartási időszak 2001. július 1-jétől kezdődik és 2002. június 30-ig tartott. E miatt a megfigyelési időszakok, ugyanúgy, mint a személygépjárműveknél, mindig folyó év július 1-jétől következő év június 30-ig tartanak.

A bonus-malus rendszer személyi hatálya

A bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződést kötő személyhez fűződnek, függetlenül attól, hogy a szerződést kötő gépjárművét engedélyével ki vezette.

A megszerzett fokozat továbbvitele

A már megszerzett bonus-malus fokozat (osztályba sorolás) megmarad, és az arra jogosító időtartam tovább folyik, ha a szerződés megszűnik -, kivéve a díjnemfizetés miatti megszűnést és a szerződés megszűnésétől számított egy éven belül a biztosított új szerződést köt, akár ugyanazon, akár más biztosítónál. E célból a szerződéskötő kérésére a korábbi felelősségbiztosítója köteles bonus-malus igazolást kiadni. Ha a szerződéskötő ilyen eredeti igazolást nem csatol, akkor az új szerződést csak A00 bonus-malus fokozatban lehet nyilvántartani. A bonus-malus igazolás bemutatását követően a szerződés osztályba sorolását az igazolás adattartalmának alapján kell visszamenőleges hatállyal módosítani. A biztosítók által kiállított igazolás a kiállítás napjától számított 30 napig használható fel. A kormányrendelet felhatalmazást ad a szerződést megkötő biztosítónak annak vizsgálatára, hogy a szerződő korábban kötött-e más biztosítóintézettel kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést és az milyen osztályban volt.

Az új szerződés besorolása csak A00 lehet, ha az előző szerződés érdekmúlás miatt, de az új szerződés kötését megelőző egy évnél régebben szűnt meg.

Amennyiben a szerződést díjnemfizetés miatt szűntette meg a biztosító, a bonus-fokozat nem vihető tovább, a malus besorolás viszont érvényben marad, ha a szerződő egy éven belül új szerződést köt.

Ez áll fenn akkor is, ha az ügyfél eladja autóját, de a biztosítónak nem jelenti be az autó eladását (nem küldi be az adás-vételi szerződés másolatát), hanem csak egyszerűen nem fizeti tovább a biztosítási díjat. Mivel a biztosító ilyenkor nem szerez tudomást az autó eladása miatti érdekmúlásról, bizonyos idő után díjnemfizetési okkal törli a szerződést, mely esetben a kormányrendelet szerint a szerződő elveszíti eddig megszerzett bonus-fokozatát.

A bonus-malus igazolás

A biztosítás megszűnése esetén a szerződéskötő kérésére a biztosító köteles bonus-malus igazolást kiállítani. Az igazolás bemutatása új szerződés megkötésénél akkor szükséges, ha a szerződő új biztosítását nem addigi felelősségbiztosítójánál köti meg. A biztosítók által kiállított igazolás a kiállítás napjától számított 30 napig használható fel.

Amennyiben a szerződő új biztosítása megkötésekor ilyen eredeti igazolást nem tud bemutatni, akkor az új szerződést csak A00 bonus-malus fokozatban lehet nyilvántartásba venni. A bonus-malus igazolás szerződéskötés utáni bemutatása esetén a szerződés bonus-malus osztályba sorolását az igazolás adattartalmának alapján kell visszamenőleges hatállyal módosítani.

A kormányrendelet felhatalmazást ad a szerződést megkötő biztosítónak annak vizsgálatára, hogy a szerződő korábban kötött-e más biztosítóintézettel kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződést és az milyen osztályban volt.

Bonus-örökíthetőség párhuzamosan élő szerződések esetén

Ha egy szerződő a már meglévő személygépkocsijára vonatkozó szerződés mellett egy másik személygépkocsira is szerződést köt, tehát 2., 3. autót vásárol, akkor az új szerződést A00 osztályba kell sorolni.

Ha az új szerződés megkötésétől számított egy éven belül a régi gépjármű szerződése érdekmúlás miatt megszűnik (azt eladja), akkor a korábban megszerzett bonus-malus besorolás, a régi szerződés megszűnését követő nappal az új szerződésre lesz érvényes. Ha a bonus-malus besorolás átvitelére kerül sor, akkor a régi gépjármű szerződésén még figyelembe nem vett károkat az új szerződés bonus-malus besorolásánál kell figyelembe venni.

Mi a magasabb bonus-osztályba kerülés feltétele?

Ahhoz, hogy a szerződés bonus-malus besorolása a tárgyévet követő év január 1-jén egy fokozatot emelkedjen, a szerződésnek a megfigyelési időszakban (július 1-je és június 30-a között) 9 hónapig élőnek és kármentesnek kell lennie.

Ha a biztosítási szerződés az egy éves megfigyelési időszakban akár év közbeni forgalomba helyezés, akár szüneteltetés miatt egy évnél rövidebb ideig, de legalább kilenc hónapig fennállt, a kármentességet az osztályba sorolásnál a biztosító figyelembe veszi. Ha a szerződő a megfigyelési időszakban kármentes volt, de az adott időszakban nem volt 9 hónapig élő szerződése, a bonus-malus besorolása nem változik.

Kár visszatérítés

A szerződő osztályba sorolását bármilyen összegű kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésre vonatkozó kárkifizetés rontja, de jogosult arra, hogy saját elhatározásából a biztosítónak a kárkifizetés összegéről szóló értesítést követően hat héten belül a kárösszeget a biztosítónak megfizesse és így besorolását megőrizze.

A rendszer felépítése

Az egyedi szerződéssel rendelkező személygépkocsik, motor-kerékpárok esetében a rendszer 10 bonus és 5 malus osztályból áll. A rendszerbe újonnan belépő az alapdíjat (díjszorzó 1,00) fizeti és az "A00" osztályba kerül. Ha a megfigyelési időszakban a szerződő kármentes volt, a besorolása egy osztállyal javul.

Személygépkocsik és motorkerékpárok esetében egy figyelembe vett kár esetén két fokozatot, két figyelembe vett kár esetén négy fokozatot, három figyelembe vett kár esetén hat fokozatot romlik a szerződő bonus-malus besorolása a tárgyévihez képest. Ha a szerződő négy figyelembe vett kárt okozott, akkor az M04-es, ha négy kárnál többet M05 bonus-malus osztályba kerül.

Tehergépjárművek, autóbuszok, vontatók és mezőgazdasági vontatók esetében egy figyelembe vett kár esetén egy fokozatot romlik a szerződő bonus-malus besorolása a tárgyévihez képest.

A káresemény mindig azon biztosítási év bonus-malus besorolását érinti, amelyet közvetlenül megelőző kárkifizetési időszakban került sor az adott káresemény kapcsán első ízben kárkifizetésre.

Az osztályba sorolás mindig a következő biztosítási év díját határozza meg. A következő megfigyelési időszakban a szerződő előző osztályba sorolása lesz a kiindulási osztály.

Bonus-malus rendszer a személygépkocsik és motorkerékpárok esetén

Oszt.

díj-

szorzó

Kiindulás

0 Kár

1 Kár

2 Kár

3 Kár

4 Kár

4 Kárnál

több kár

B 10

0,50

B 10

B 10

B 08

B 06

B 04

M 04

M 05

B 09

0,55

B 09

B 10

B 07

B 05

B 03

M 04

M 05

B 08

0,60

B 08

B 09

B 06

B 04

B 02

M 04

M 05

B 07

0,65

B 07

B 08

B 05

B 03

B 01

M 04

M 05

B 06

0,70

B 06

B 07

B 04

B 02

A 00

M 04

M 05

B 05

0,75

B 05

B 06

B 03

B 01

M 01

M 04

M 05

B 04

0,80

B 04

B 05

B 02

A 00

M 02

M 04

M 05

B 03

0,85

B 03

B 04

B 01

M 01

M 03

M 04

M 05

B 02

0,90

B 02

B 03

A 00

M 02

M 04

M 04

M 05

B 01

0,95

B 01

B 02

M 01

M 03

M 04

M 04

M 05

A 00

1,00

A 00

B 01

M 02

M 04

M 04

M 04

M 05

M 01

1,15

M 01

A 00

M 03

M 04

M 04

M 04

M 05

M 02

1,35

M 02

M 01

M 04

M 04

M 04

M 04

M 05

M 03

1,60

M 03

M 02

M 04

M 04

M 04

M 04

M 05

M 04

2,00

M 04

M 03

M 04

M 04

M 04

M 04

M 05

M 05

4,00

M 05

M 04

M 04

M 04

M 04

M 04

M 05

A = alapdíj B = bonus M = malus

A bonus-malus fokozat ellenőrzése

A 171/2000-es Kormányrendelet 3. számú melléklet 7§ (3) alapján, ha a szerződést kötő igazolást nem mutat be, úgy a biztosító az előző biztosító nyilvántartásából köteles megkérni a szerződő bonus-malus besorolására vonatkozó adatokat, és ez alapján a besorolását visszamenőleges hatállyal módosítani. A biztosítók létrehoztak egy informatikai folyamatot, amely alapján minden kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást ellenőriznek a B/M besorolás szempontjából.