Információink szerint augusztus közepétől kezdik postázni a felszólítóleveleket a jegyzői hivatalok azoknak a járműtulajdonosoknak, akikről a belügyi tárca és a biztosítók adatbázisainak az összehasonlítása során kiderült, hogy nem fizetik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást. A tulajdonosoknak - ha megkapják a felszólítást - az értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül kell majd bizonyítaniuk a területileg illetékes jegyző előtt, hogy befizették a biztosítási díjat. Ha ezt nem teszik, a jegyző a bizonyítási határidő lejárta után 15 napon belül kivonhatja a járművüket a forgalomból.
A nemfizetők kiszűréséhez azt a számítógépes rendszert használja a Belügyminisztérium (BM), amelyet az év elején a biztosítótársaságokkal közösen indított be a szaktárca. Az ellenőrzés során a BM összeveti a saját gépjármű-nyilvántartásában szereplő adatokat a biztosítók ügyféllistájával. Így megállapítható, hogy kik azok a polgárok, akik rendelkeznek autóval, de nem fizetik a "kötelezőt".
A számítógépes rendszer felállítása eddig mintegy 1,2 milliárd forintba került. Ebből 480 millió forintot a biztosítótársaságok álltak, ez az összeg a "kötelező" ágazatból származó bevételük nyolcezrelékét tette ki. A költségek fennmaradó részét a saját forrásaiból biztosította a minisztérium. Idén a biztosítótársaságok bevételeik ötezrelékét fordítják a hálózat fenntartására, s ez 300 millió forint kiadást jelent majd számukra.
Mint azt lapunkban megírtuk: május elején már befejeződött az első "szűrővizsgálat". A március végi adatok alapján végrehajtott "próbaüzem" azonban meglepő eredményt hozott, ugyanis kiderült, hogy a nyilvántartások szerint az autósok 10-12 százaléka nem fizet kötelező felelősségbiztosítást. Azaz, a mintegy hárommillió gépjármű-tulajdonos közül 300-360 ezer tulaj "renitensnek" minősült.
A tárca szakértői akkor úgy látták: az első vizsgálat alkalmával kapott eredmény pontatlan. Ezért a minisztérium július elején - a június végi adatokat felhasználva - ismét elvégezte az adatállományok összehasonlítását, s csak ezt követően - a májusi eredményeket összevetve az újonnan kapott névsorral - kezdte összeállítani a nem fizető autósok listáját. Az új, pontosabb adatsort a tervek szerint augusztus elején juttatja el a tárca a jegyzői hivatalokba. Így a gépkocsi-tulajdonosok augusztus közepén kaphatnak majd értesítést arról, hogy az adatbázisok szerint nincs kötelező biztosításuk.
Azt egyelőre nem tudni, hogy újabb ellenőrzési forduló milyen eredménnyel jár. A szakemberek azonban arra számítanak, hogy a második "ellenőrzési akció" végén az első vizsgálatnál mintegy 50 százalékkal kevesebb autós akad fenn a rostán. Vagyis a tulajdonosok öt-hat százalékáról derül majd ki, hogy nem fizeti a "kötelezőt". A tervek szerint a későbbiekben a BM minden negyedévben elvégzi majd az ellenőrzést.
Idén az autóbiztosítási piac jelentős növekedésére számítanak a biztosítótársaságok - tudtuk meg a Magyar Biztosítók Szövetségétől (Mabisz). A szövetség szakértői szerint ebben az évben előreláthatólag 6-8 milliárd forinttal emelkedik a kötelező felelősségbiztosítási piac forgalma. Tavaly az ágazat összbevétele elérte a 64,5 milliárd forintot, 2001-ben viszont hozzávetőleg 72 milliárd forint forgalomra számíthat a "kötelező" piacon működő nyolc biztosító. Némelyek úgy vélik: a szakág nyeresége továbbra is elmarad majd a többi biztosítási ágban elérhető haszontól, a társaságok "kötelező" ágazatban megszerzett profitja előreláthatólag idén sem haladja majd meg a három százalékot.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének az adati szerint azonban a tavalyi több mint 64 milliárdos bevételből csak mintegy 44,2 milliárd forintot költöttek a biztosítók a "felelősségbiztosítási körbe" tartozó károk kiegyenlítésére.
A Mabisz szakemberei arra számítanak, hogy a cascoágazat is jelentős fejlődést produkál ebben az évben. Várakozásaik szerint a piac 20-25 százalékkal bővül, s ennek eredményeként az üzletágból származó díjbevétel a tavalyi csaknem 55 milliárd forint helyett ebben az évben 63-65 milliárd forint lesz.
A szakemberek szerint a cascoágazat azért indulhatott ilyen gyors fejlődésnek, mert egyre több új autó talál gazdára. Az újonnan megvásárolt gépkocsik döntő többsége pedig valamilyen részletfizetési konstrukcióban kel el, s a "részletre" eladott autók értékesítésekor alapfeltétel, hogy a vásárlók biztosítást kössenek a kocsira.
(Népszava)
Ajánlat:
Kötelező 2002 - Üzleti Negyed melléklet
Korábban:
Nyár végéig kiszűrik a kötelező nélkül autózókat
(2001. július 4.)