Reklámok nélkül a terror évfordulóján

Vágólapra másolva!
A tavaly szeptember 11-i terrorakciók közelgő egyéves évfordulója előtt reklámpiaci szakértők kíváncsian várják, hogy a televíziókban és rádiókban hirdető cégek csatlakoznak-e azokhoz a nagy amerikai vállalatokhoz, amelyek már előre bejelentették, hogy az évforduló napján nem kívánják hirdetni termékeiket. Becslések szerint a reklámok elmaradása mintegy 60 millió dolláros kiesést jelent a televíziós csatornáknak - írja a BBC.
Vágólapra másolva!

A terrortámadásokat követően sok más iparághoz hasonlóan a reklámpiac is visszaesett, a hirdetések értékesítése meredeken csökkent. Az egyes cégek így is több millió dolláros bevételtől eshetnek el a szeptember 11-i reklámok csökkentésével, esetleg teljes törlésével. Néhány vállalat ugyanakkor úgy véli, hogy hosszú távon sokkal nagyobb károkat okozhat, amennyiben mégis a hirdetések eladása mellett dönt, mivel az embereket esetleg megsérthetik a reklámokkal. Ezért sok cég inkább a reklám-mentes nap mellett dönt.

A nagy amerikai cégek közül a General Motors, a Coca-Cola., a PepsiCo, a Dell Computer, a United Airlines és az American Airlines már korábban úgy határozott, hogy nem hirdet az évfordulón, és várhatóan kezdeményezésükhöz további cégek csatlakoznak. Becslések szerint a hirdetési szakma és a televíziós társaságok együttesen mintegy 60 millió dolláros bevételtől esnek el.

Az említett cégek mellett a Rupert Murdoch médiamágnás többségi tulajdonában Fox tévécsatorna is úgy döntött, hogy nem sugároz reklámfilmeket, és több amerikai csatorna, így az ABC, a CBS és az NBC azon töpreng, hogy kerüljenek-e adásba a reklámok, vagy pedig speciális szponzori megállapodásokat kössenek egy-egy programra. A tavalyi terrorakciókban sajnálatosan érintett Boeing cég - mind a négy szerencsétlenül járt gépet a Seattle-i központú cég gyártotta - például épp ez utóbbi társasággal folytat előrehaladott tárgyalásokat egy jótékonysági koncert szponzorációs jogaiért. A szakértő szerint egyébként erősen kétséges ez utóbbi megoldásnak a jövedelmezősége.

Egy nemrégiben elkészített elemzés adatai szerint a legtöbb amerikait nem zavarná, ha hirdetéseket látna a tévécsatornákon szeptember 11-én, azonban jelentős részüket sértenék a reklámok, és sokuk úgy vélekedett, hogy az adott cégről kialakult álláspontjuk is megváltozna.

Margaret Duffy, a Missouri Egyetem professzora szerint a közel 3 ezer halálos áldozatot követelő merényletek évfordulója nem a legtökéletesebb időpont a reklámozásra. A szakértő szerint ugyanakkor hatalmas veszteségeket is okozhat a cégek számára az egynapos kihagyás.

Bár számos szakértő a bevételek erőteljes csökkenésére figyelmeztet, néhányan vitatják, hogy a kiesés jelentős veszteséget okozna a hirdetési iparág számára. Allen Banks, a Saatchi & Saatchi reklámügynökség média-igazgatója például úgy véli, hogy csupán egyetlen napról van szó, és az nem okozhat számottevő bevételkiesést a cégek számára. Sőt egyes szakértők szerint például az élelmiszergyártó cégeknek még kedvező is lehet az egynapos kiesés, mivel várhatóan sokan nem is mennek dolgozni az évforduló napján, és így a rákövetkező napon - csakúgy, mint ünnepek idején - mennek el vásárolni, de akkor szükségesnél több árut vesznek.

A társadalmi célú hirdetések gyártásával foglalkozó Reklámtanács arra számít, hogy a reklámok helyett minél több tévéállomás, és rádióadó a lehető legnagyobb terjedelemben sugározza majd "Szabadság" című, hazafias érzelmeket ébresztő filmjeit.

(Üzleti Negyed)

Korábban:

A hazafias reklámok megmenthetik a hirdetési piacot
(2001. szeptember 26.)