Autóipar - a trenddel szemben

Vágólapra másolva!
A globálissá váló recesszió a gazdaság majdnem minden szegmensére nagy hatással van. Esnek a high-tech társaságok részvényei a világ tőzsdéin, tömeges elbocsátásokról kapunk hírt, a termelés csökkentését jelentik be a legtöbb cégnél, és általában profit warning profit warningot követ. A gazdaság élénkítésének érdekében a legtöbb jegybank, köztük az amerikai jegybank (Fed) és az Európai Központi Bank (ECB) is kamatcsökkentésekkel igyekszik élénkíteni a világgazdaságot és egyben nagyobb fogyasztásra ösztönözni a lakosságot. Mindezen próbálkozások ellenére a vállalatok költségoptimalizálásra törekszenek (hatalmas elbocsátási hullám, egyesülések, vállalatátszervezések), de a trendet - érezhetően - nem sikerül megállítani. A világ iparágai közül a gazdaság egyik mérőszámának tekintett autóipar látszik ellenállni a recessziónak, és a korábbi hírekkel ellentétben nagymértékben növelni tudta eladásait.
Vágólapra másolva!

Ha az elmúlt egy év történéseit vizsgáljuk, látható, hogy az év első 5-6 hónapjában az autóipar jobban teljesített, mint az ezt megelőző év azonos időszakában. Júliusban azonban erős visszaesést regisztráltak a gazdaságkutatók, aminek országonként eltérő okai voltak.

Olaszországban ekkoriban egymást érték a sztrájkok az előjegyzési irodákban és a közúti szállításban, ami érthetően visszavetette a megrendeléseket. Németországban 11 százalékos visszaesést regisztráltak, amit az új modellek hiányával magyaráztak a szakértők. Nem mellékes az sem, hogy a német fogyasztás eltolódott a használt autók felé. Portugáliában az iparág forgalmának csökkenését elsősorban a kamatlábak növekedése idézte elő (a tendencia tavaly október óta tart). Dániában a romló gazdasági környezet, valamint az autókra kivetett adók emelése vetette vissza a keresletet.

A nagy márkacsoportok eladásai 2001 első felében:

Volkswagen-csoport (VW, Audi, Seat, Skoda)

1 500 000

-2,3 százalék

PSA-csoport (Citroën, Peugeot)

1 000 000

13 százalék

General Motors (Opel/Vauxhall, Saab)

912 000

3 százalék

(forrás: ACEA)

Radikális termeléscsökkenés

A szeptember 11-i terrortámadás pánikot keltett a gazdaságokban (elsősorban az amerikaiban). A vállalatok legnagyobb része a profit csökkenésére már jóval szeptember előtt figyelmeztetett, aztán mégis Oszama bin Ladent és az általa előidézett helyzetet tartották felelősnek a recesszióért. Mindenesetre drasztikusan csökkentek a megrendelések.

A világ autóipara ezért a gyártókapacitás igen jelentős csökkentésére kényszerült: az idei év végéig tervbe vett termeléscsökkenés szerint a vállalatok mintegy 800 ezerrel kevesebb járművet állítanak elő. A piaci szereplők egymás után döntöttek a termelési kvóták csökkentéséről, hogy elhárítsák az iparág egészét 2002-ben fenyegető recessziót.

Elemzők számításai szerint a negyedik pénzügyi negyedévben mintegy 80 ezer munkahely szűnik meg az iparágban. Az európai, meghatározó autógyártók, a Renault, a Volkswagen és a Fiat októberben csaknem 60 ezer járművel fogta vissza a termelést. Az amerikai "nagy hármas", a General Motors, a Ford és a Daimler-Chrysler 196 ezer járművel gyárt kevesebbet az utolsó három hónapban (ebből a Ford egyedül 120 ezerrel). A DRI-Wefa nemzetközi kutatócsoport a világ járműipari termelésének 4 százalékos csökkenésére számít idén.

Harc a recesszió ellen

A recessziótól való félelem radikális, addig nem látott lépésekre kényszerítette a világ vezetőit. Az Egyesült Államokban például a három legnagyobb autógyár kamatmentes hitelekkel próbálta élénkíteni az amerikai autópiacot. A lépés eredményeképpen az amerikai autópiac eladási mutatói októbertől javulni kezdtek, a terrortámadást követő sokk mérséklődni látszik.

Fogyasztásösztönzés az Egyesült Államokban:

A három legnagyobb autógyártó szeptember 19. és 25. között hirdette meg azt az akciót, melynek során a vásárlók a 3-5 éves futamidejű, kamatmentes hitelkonstrukciók segítségével juthatnak az autógyárak legújabb típusaihoz. Az akció október végéig tartott, ugyanis több iparági szakértő nehezményezte, hogy a vállalatok sokat költenek az akciókra, ahelyett hogy termelésüket csökkentenék.

Az Egyesült Államok novemberben nyilvánosságra hozott adata a kiskereskedelmi forgalomról igazolta e lépések, akciók létjogosultságát. Októberben 7,1 százalékkal növekedett a forgalom, amit szinte teljes egészében az autóeladások húztak felfelé. A lakossági gépjármű-értékesítés ugyanis rekord havi mértékben, 26,4 százalékkal emelkedett októberben.

Ugyanekkor Európában az Európai Központi Bank (ECB) a terrortámadások óta két alkalommal, összesen száz bázisponttal csökkentette irányadó kamatát (a Fed ugyanezen időszak alatt háromszor tette ugyanezt), a gazdaság ösztönzésének céljából.

Részben ennek hatásaként, a nyugat-európai autóeladások is emelkedni kezdtek. Októberben 1 205 924 darab autó talált gazdára a régióban, ami 8,3 százalékos növekedésnek felel meg a tavaly októberi adatokhoz képest. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a kiugró növekedés oka elsősorban a kamatcsökkentés és a közvélemény aggodalmai az eurókészpénz januári bevezetése előtt.

Japán csoda

A japán ipar erős teljesítményromlására engednek következtetni a szeptemberig tartó pénzügyi félév adatai. A bankközi, irányadó kamatláb ma Japánban gyakorlatilag zéró, a reálkamat 2 százalék körüli. A nagy japán cégek profitcsökkenése a tavalyi év hasonló időszakához képest 44,2 százalék a csökkenő világpiaci kereslet miatt. Ráadásul ugyanezen cégek becslése a következő félévre 51,8 százalékos nettó profitcsökkentést mutat.

A legsúlyosabb veszteségeket az elektronikai szektorban és az információtechnológiában érdekelt vállalatok szenvedték el. A precíziós gépgyártás eredménye például az előző év azonos időszakához képest 94,7 százalékot romlott. A légi közlekedésben 66,1, a textiliparban 31,9 százalékos volt a profitcsökkenés.

Az egyetlen pozitív kivétel az autógyártás, ahol többek között a Honda és a Toyota 87 százalékos nyereséget ért el. Elemzői vélekedések szerint a gazdaság egyéb szektoraihoz mérten hatalmas siker oka a két cég radikális átszervezése és agresszív exportpolitikája volt.

Magyarországon is él a trend

Hazánkban szeptember végéig 11,1 százalékkal adtak el több autót, mint az előző év azonos időszakában. A növekedés folyamatosnak tekinthető, a teljes évre 12 százalékos prognózist ad a GkI Gazdaságkutató Rt.

A Suzuki és a főbb autóimportőrök éves növekedése:

Éves növekedés

Piaci részesedés idén

Suzuki

4,1 százalék

19,8 százalék

Opel

8,8 százalék

18,5 százalék

Renault

58,2 százalék

13,5 százalék

Volkswagen

38,2 százalék

12,2 százalék

Autóimportőrök együttesen

12,9 százalék

80,2 százalék

A fenti táblázatból kitűnik, hogy a hazai autópiac növekedése nem állt meg, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy növekedésének üteme jelentős mértékben csökkent (tavaly 34 százalék volt). A magyar piac speciálisnak tekinthető - mondta el az Üzleti Negyed érdeklődésére Skultéti László, a GkI munkatársa. A szlovén piacon például az egy főre jutó eladások száma háromszor annyi, mint hazánkban. A magyar autópark ráadásul hihetetlenül öreg - az autók átlagéletkora 13 év. Évente 130-150 ezer autót adnak el a forgalmazók, ami a jelenleg 2 milliós gépkocsiparkot növeli. A hazai autóiparban tehát van növekedési potenciál.

A GkI szakértője 2002-re az iparág további növekedését jósolja, bár hozzátette, ha a GDP-növekedés üteme valóban lelassul, ha a hazai bérdinamika csökken, vagy ha a forintot nagyon leértékelik (ezt a szakértő nem tartja valószínűnek), akkor nem várható drasztikus növekedés.

Skultéti elmondta: a hazai autóiparág növekedését három tényező támasztja alá. A háztartások jövedelemnövekedése (ami választások előtt szokványosan be szokott következni), az infláció (az egész évben tartó csökkenés után Járai Zsigmond jegybankelnök szerint a decemberi prognózis 7,2 százalék) és a kamatok mérséklődése, valamint az autóárak kedvező alakulása (már az idei árak is alacsonyabbak, mint a tavalyiak: a szektor árai 0,1 százalékkal csökkentek 2000-hez képest).

Az autóipar a trenddel szemben - alternatíva vagy iparág-specifikum?

A már felsorolt, lehetséges okokon kívül (kamatcsökkentések, kamatmentes hitelek, valutaváltástól való félelem, esetlegesen az adott cég eredményes exportpolitikája és vezetése) egyéb általános okai is lehetnek annak a furcsa jelenségnek, hogy a recesszióval küzdő fejlődő országokban az autóipar - széllel szemben - pozitív eredményeket tud felmutatni.

Az autóeladásokat lehetségesen azért nem érinti a recesszió, mert az iparágban speciális törvények érvényesülnek. A fogyasztók a nagyobb döntéseket - mint az autóvásárlás - nem a világgazdasági helyzethez igazítják - mondta el az Üzleti Negyednek Somai Miklós, a Világgazdasági Kutató Intézet szakértője.

Az autópiacot az is jelentősen befolyásolja, hogy az adott időszakban a cégek jöttek-e ki új modellekkel, és ha igen, úgy ezek a modellek az alsó, alsó-közép kategóriához tartoznak-e (ebben az esetben jellemzően fellendül a kereslet), vagy esetleg a felsőhöz - tette még hozzá a szakértő.

Az idén debütáló alsókategóriás típusok

Az idei frankfurti autókiállításon az alsó kategóriáé volt a főszerep. Szériagyártású újdonságok voltak: VW Polo 4. generációja, a harmadik Ford Fiesta, Citroën C3 és a Honda Jazz. Koncepcióautóként bemutatták az új Micrára hasonlító Nissan mm.e-t. Szériaközeli tanulmány a Dawoo Kalos (kisautóknál nagyobb, alsóközép-kategóriánál kisebb). A Smart Tridion 4, mely a bő két év múlva debütáló négyajtós Smartra hasonlít. Végül a Toyota ES3 2,7 litert fogyasztó kisautó-tanulmány, aminek magvalósulása még bizonytalan. A Toyota Corolla a legfontosabb alsó középkategóriás újdonság és a Mercedes Vaneo egyterű gépkocsi. Továbbá modellfrissítést hajtottak végre a Ford Focuson.

/forrás: vezess.hu - az [origo] autós oldala/

Lehetséges az is - válaszolt a fenti kérdésre Skultéti László -, hogy az autóipar szárnyalása mögött a légi közlekedés drasztikus visszaesése rejlik. Az emberek a szeptember 11-i események következtében félnek repülni. A repüléssel szemben pedig alternatívát nyújthat a személygépkocsi.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Vezess.hu

Autó
(az Üzleti Negyed rovata)