Lappangó milliárdok a netturizmusban

Vágólapra másolva!
Négy év múlva az elektronikus utazási piac értéke elérheti a 20 milliárd eurót. Tavaly, az ilyen célú internetes oldalak látogatottsága 11-75 százalékos ütemben nőtt Európában. A magyar utazási irodák és szállodacégek egyelőre elenyésző számban értékesítik termékeiket az interneten. Ma Magyarországon az jár jobban, aki közvetlenül az irodában veszi meg repülőjegyét - írja a Világgazdaság.
Vágólapra másolva!

A hazai utazási piac szereplői is nagyobb mértékben használják az internetet termékeik népszerűsítésére. Mint ezt a megkérdezett irodáktól és szállodacégektől megtudta a Világgazdaság, az e-kereskedelem arány forgalmuknak ma még csak néhány százaléka.

Az IBUSZ vezérigazgató-helyettese, Gál Pál szerint a közel egy éve működő Travelport.hu tapasztalatai azt mutatják, hogy minden tíz látogató közül egy vásárol is, legtöbbször repülőjegyet. Az érdeklődés növekedését tapasztalni lehet, ám a fejlődésnek több akadálya is van. Az egyik jelentős akadály például a hazai repülőjegyek ára. Az utazási irodák egyéni szerződéseket kötnek a légitársaságokkal, ami alapján kedvezményeket kapnak. Ezek az árak azonban nem publikusak, ezért, ha valaki az interneten érdeklődik, vagy foglal jegyet, nem biztos, hogy az ajánlatban ezek az árak szerepelnek. Így ma még az jár jobban, aki bemegy az utazási irodába, és ott személyes tárgyaláson kialkudja a legjobb árat.

A Vista szakembere, Holczinger Barbara a Világgazdaságnak elmondta, hogy egy Budapest-London repülőjegy átlagos ára 67 ezer forint. Ez bizonyos kedvezmények esetén lemehet 55 ezer forintra, de akár lehet a duplája is. A Vistánál még nincs lehetőség a klasszikus internetes vásárlásra. A kifejezetten online kereskedelemre alakult Mercator Net Holiday sem csak az interneten keresztül értékesít, hiszen ebből ma még nem lehet megélni Magyarországon, mondta Meichl Mátyás a cég ügyvezetője. Az utak 90 százalékát az irodában adják el, mondta az ügyvezető, és csak 7-8 százalékra tehető az internetes értékesítés.

A világon a hagyományos utazási irodák ügyfélkörét egyre inkább a személyes kapcsolattartáshoz jobban ragaszkodó üzleti és szenior utazók alkotják. Az internetes utazási oldalak előrejutásának lehetséges kulcsa is a személyes igényekhez való igazodás. A Priceline.com tavaly még veszteséges volt, de idénre már nyereséges zónában van, 262 millió dolláros forgalom mellett. A vállalatvezetés szerint a siker az újonnan bevezettet termékben rejlik. Az ügyfelek itt saját kívánság szerint választhatnak a szolgáltatásokból, és ezekhez megadhatja a maximális árat, amihez igazodva a szolgáltató megteheti ajánlatát.

A tíz legnagyobb európai utazási oldal, 2002. januárban:

Név

Látogatószám

1. Bahn.de

2 120 000

2. Latsminute.com

1 718 000

3. Easyjet.com

999 000

4. Trenitalia.com

996 000

5. Ryanair.com

926 000

6. Expedia.co.uk

922 000

7. Voyages-sncf.com

818 000

8. Go-fly.com

669 000

9. Britishairways.com

640 000

10. Expedia.com

636 000

Összes letöltés

64 795 000

Ebből utazási célú

19 607 000

(forrás: Jupiter MMXI)

(MTI)

Ajánlat:

Travelport.hu

Korábban:

Piacvezető utazási irodát szeretne a posta
(2002. március 20.)