Naponta 1100 forintot vásárolunk el

Vágólapra másolva!
A magyar háztartások napi fogyasztási cikkre 1670 milliárd forintot költöttek 2001-ben, 16 százalékkal többet, mint a megelőző évben. Ez azonban kevésbé a vásárolt mennyiség növekedésének, mint inkább a fogyasztói áremelkedésnek köszönhető.
Vágólapra másolva!

A GfK Piackutató Intézet szerint valamennyi bolttípus forgalma pozitívan változott. Verseny-előnyre azonban csak a hipermarketek és lánchoz tartozó, kisebb boltok tudtak szert tenni. A kedvező trend a január-februári adatok szerint tovább folytatódik. Az év végi csúcsot követő szokásos januári visszaesés ebben az évben jóval kisebbnek bizonyult, mint tavaly. Az egy vásárlásra jutó átlagos költés 1100 forintot ért el. Egy évvel korábban országosan az átlagos kosárérték 1060 forintot tett ki.

Hipermarket a GfK meghatározása szerint az a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű üzlet, amely több tízezer cikkelemet kínál, és annak legalább 30 százaléka nem napi fogyasztási cikk; a pénztárgépek száma pedig meghaladja a tizet. Szupermarket az a 400-2000 négyzetméteres eladótérrel rendelkező bolt, amelynek élelmiszer és háztartási vegyi áru, kozmetikum választékát néhány ezer cikkelem alkotja. A pénztárgépek száma 3 és 10 között mozog.

A hipermarketre, szupermarketre, diszkontra és a háztartások vásárlásaiból a Cash and Carry-re együttesen 51 után 52 százalék jutott a legutóbbi két évben. Közülük csak a hipermarket tudta növelni a részesedését, 14-ről 17 százalékra. A többi bolttípus közül a láncba szerveződött kisebb bolt javított a pozícióján, 5 százalékos mutatója ugyanis 8-ra nőtt.

A lánchoz tartozó kis boltok közé a GfK piackutatói csak az országos hálózattal rendelkező CBA, Coop és Reál üzleteit sorolják. Az egyes bolttípusok piaci hatóköre közül legnagyobb az önálló kis boltoké, amelyek eladótere 400 négyzetméter alatti. Ilyenben a hazai háztartások 97 százaléka vásárolt legalább egyszer. Ugyanez a mutató szupermarketnél 88, diszkontnál 80, hipermarketnél és lánchoz tartozó kis boltban 72, drogériában pedig 52 százalék.

Egy vásárlásra jutó költés az egyes bolttípusokban (forintban)

Bolttípus

2000. év

2001. év

Hipermarket

3070

3530

Szupermarket

1090

1120

Diszkont

1420

1680

C+C a háztartások bevásárlásaiból

5380

5390

Lánchoz tartozó kisebb bolt

Nincs adat

970

Önálló kisebb bolt és egyéb

790

810

Drogéria

1020

1070

(forrás: GfK Piackutató Intézet)

A kis boltok vásárlói egész évben átlagosan 149-szer vettek valamit. Ez azt jelenti, a háztartások zöme két-háromnaponként felkeresi a rendszerint lakó- vagy munkahelye közeli kis üzletet. A szupermarketekben a vásárlási gyakoriság 65, ami heti egynél sűrűbb átlagos vásárlást jelent. A lánchoz tartozó kis boltok és diszkontok mutatója 49, illetve 48 - vevőik majdnem hetenként keresik fel őket. A hipermarketek vevőinél a 29-es átlag a kéthetinél valaminél gyakoribb ritmust jelez. A drogériák 10-es mutatója a havi egynél ritkább vásárlásról tanúskodik.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GfK Hungária

Korábban:

Csirkehulladékot használ üzemanyagnak az szupermarket-lánc
(2001. decemer 5.)