Gyorsan növekszik az online reklámköltés aránya

Vágólapra másolva!
Mintegy 1,6 milliárd forintosra becsüli a Magyar Reklámszövetség az internetes reklámra költött vállalati forrásokat. Szakértők szerint azonban valójában sokkal kisebb a világháló tartalomszolgáltatóinak hirdetési bevétele, mivel gyakran rászorulnak arra, hogy óriási kedvezményekkel vagy termékekért, szolgáltatásokért cserébe adják át honlapjaik felületeit.
Vágólapra másolva!

Bővül az internetes reklámpiac, egyre többet költ az üzleti szféra arra, hogy a világhálón is reklámozza termékeit, szolgáltatásait. Az online marketingre elkülönített forrásokat 1,6 milliárdosra becsüli a Magyar Reklámszövetség, ez jelentős növekedés az 1999-es 345 millió forintos kerethez képeset. A Népszava által megkérdezett szakértők zöme azonban túlzottan optimistának tartja a Magyar Reklámszövetség becsléseit, mivel - mint mondják - az online reklámok jelentős része listaár alatti áron kel el. Sőt, az online reklámköltésről nemrégiben tanulmányt készítő Dotkom Internet Consulting tanácsadó cég szakemberei például úgy látják: legalább a hirdetések felét jelentős kedvezményekkel értékesítik, illetve önhirdetés vagy a hirdető szolgáltatásaiért, termékeiért cserébe (barter) kerül fel a tartalomszolgáltatók honlapjaira.

Az internetes hirdetésre költött összegek Magyarországon továbbra is eltörpülnek a többi hirdetési felületre szánt pénzek mellett. Míg a netes tartalomszolgáltatókhoz a teljes hirdetési pénzek mindössze 0,53 százaléka kerül, addig továbbra is a televízióé a hirdetési bevételek oroszlánrésze, mintegy 56 százaléka. Ezután következnek a hetilapok, folyóiratok 13 százalékkal és a napilapok 7,5 százalékkal. Más a helyzet azokban az országokban, ahol elterjedtebb az internet. Az Egyesült Államokban például a reklámköltés 3 százaléka kerül a háló tartalomszolgáltatóihoz.

Az online reklámköltés jelenlegi viszonylag alacsony hazai részesedése szakértők szerint azzal jár, hogy az elkövetkezendő időszakban mind több tartalomszolgáltató léte fog ellehetetlenülni. Az Indexhez, Origóhoz, Stophoz hasonló portálok bevételeinek zöme ugyanis főként webfelületeik reklámcélra való eladásából származik.

Biztató jel ugyanakkor, hogy az üzleti szféra szereplőinek egyre szélesebb köre kíván reklámozni a neten. Hasonlóképpen az is, hogy az online hirdetések piaca sokkal gyorsabban bővül, mint a hagyományos médiumoké. A Dotkom legfrissebb felmérése szerint az internet részesedése a nagyobb médiatulajdonosok szerint akár 200-300 százalékkal is növekedhet, és az óvatosabb reklámügynökségek is legalább 150-180 százalékos bővülésre számítanak.

Továbbra is az a tendencia azonban, hogy a legnagyobbaké lesz a bevételek tekintélyes hányada - vélik hozzáértők. A KÓD Piac-, Vélemény- és Médiakutató Intézet elemzői szerint a médium fiatal korával függ össze az a jelenség is, hogy korlátozott az internet marketing-eszköztára, a cégek főként szalaghirdetésekkel reklámozzák szolgáltatásaikat, termékeiket.

(Népszava)

Ajánlat:

Magyar Reklámszövetség