A vámháború áldozata lehet a Harley Davidson

Vágólapra másolva!
A Harley Davidson gyárat az a veszély fenyegeti, hogy áldozatává válik az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti vámháborúnak. Az európai piacon 2001-ben 553 ezer Harley Davidson motor fogyott, míg Amerikában ennél közel 50 ezerrel kevesebbet értékesítettek tavaly. 
Vágólapra másolva!

Úgy tűnik, az Egyesült Államok és az Európai Unió között dúló vámháború generálisai most a nemzeti jelképeket célozzák meg. Ezt bizonyítja a franciák válasza arra, hogy Bush elnök a rokfort sajtra is kiterjesztette a védővámokat: az Európai Unió kereskedelmi főbiztosa, Pascal Lamy március végi listájában a Harley Davidson motorokat is megjelölte.

Szemet szemért

A rokfort sajtnál jobban semmi sem simogatja a francia torkot, és semmi sem indítja be jobban az amerikaiak képzeletét, mint amikor a Szelíd motorosokban Peter Fonda végigrobog ütött kopott motorán a Monument Valley-n - írja a Business Week.

Az óvilágban is terjed az álom

Bár a legutóbbi Lamy-listán a Harley Davidson nem szerepel, a Milwaukee-i központú gyárnak nagyon sok forog kockán. Az európai piacon ugyanis 2001-ben 553 ezer Harley Davidson motor fogyott el, míg Amerikában ennél közel 50 ezerrel kevesebbet értékesítettek tavaly. A cég európai bevétele 2001-ben 302 millió dollár volt, ami közel 10 százaléka a teljes bevételének. 2002 első negyedévében 17 százalékkal nőttek az európai eladások.

Rögös az út

Ha sikerül is a Harley-nak kivédeni azt, hogy áldozatává váljon a transz-atlanti vámháborúnak, még mindig kemény próbatételek előtt áll - irja a Business Week. Míg Amerikában és Ázsiában piacvezető a nagymotorok terén, Európában a növekvő eladások ellenére a Honda, a Suzuki, a Yamaha, a BMW, és a Kawasaki mögött áll.

Európa motorkerékpár-piaca fordítottja az Amerikainak - mondta John Russel, a Harley Davidson Europe elnökhelyettese. "Európában a piac 75 százaléka a sport és túramotoroké, az Egyesült Államokban ez csak 25 százalék. Javul a helyzetünk Európában, de még sok a tennivaló" - mondta.

A Salomon Smith Barney elemzője, Michael Millman szerint a Harley későn állt a starthoz Európában. "Néhány évvel ezelőtt még nem volt kiépítve a helyi menedzsment" - mondta.

A magyar szelídek

Magyarországon is a későbbi startnak köszönhető az, hogy a Harley Davidson nagymotor kultúra nem tudott elterjedni, mondta a Harley Davidson Hungary elnök-vezérigazgatója, Dobay Attila. "Az is gondot jelentett, hogy a 60-as 70-es években a Harley jellemzően a bandaháborúk szimbóluma volt. Ezt nehezen tudtuk itthon átfordítani" - mondta.

Dobay szerint a trend már kitapinthatóan jelen van Magyarországon is, bár 10 százalék alatt van a Harley-típusú motorok piaca, ami rosszabb az európai átlagnál. 1999-ben 45 motort adtak el itthon, 2000-ben 63-at, 2001-ben pedig a tervezett 75 helyett 99-et. 2002-re 150 motor eladását tervezik. Egy komoly rendezési elv a vásárlóerőben az, hogy ki tudja megfizetni a motort - mondta Dobay. Egy Harley Davidsont itthon a legolcsóbban 2 millió 300 ezer forintért lehet megvenni, de van motor 7,6 millió forintért is. Ez meglátszik a vevők átlagéletkorán, ami 40 év fölött van. "Mi egy álmot árulunk, olyanoknak, akik nem száguldozni akarnak" - mondta Dobay Attila.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Harley Davidson Hungary

Korábban:

Tovább vadul a Harley-Davidson
(2002. január 18)