Olcsóbbá válnak az amerikai és az ázsiai autók<BR/>

Vágólapra másolva!
Már csak 23 százalékos vámot kell fizetnie Magyarországon is az Amerikában és Ázsiában gyártott 2000 köbcenti fölötti autókért. Az áprilistól érvényes csökkentés következtében nemcsak a nagy autók válnak olcsóbbakká, hanem a gépkocsialkatrészek is.
Vágólapra másolva!

Olcsóbbak lesznek az amerikai autók a magyar piacon. Áprilisban érvénybe lép az a megállapodás, mely az USA-ban készülő nagy teljesítményű gépkocsikra kivetett 43 százalékos vámot mérsékli. Erről hosszú előkészületek után január végén állapodtak meg a két ország kormányzati képviselői. Megelőzőleg az USA fel akarta bontani a ránk is alkalmazott általános amerikai vámpreferencia rendszert, General System of Preferences-t (GSP-t). - támogatási gyakorlatot a fejlődő országok javára hozták létre.

Az amerikai adminisztráció februárban azt ajánlotta a kongresszusnak, hogy tartsák fenn a jelenlegi kedvezményes vámbesorolásunkat. Ennek feltételéül szabta viszont, hogy néhány fontos amerikai ipari terméket kedvezőbb feltételekkel lehessen exportálni hozzánk. A tengerentúlon rossz néven vették a gyártók, hogy autóikra - a 2000 köbcentinél nagyobb teljesítményűekre - 43 százalék vámot vetünk ki, míg a hasonló, az EU-ban gyártott autóknál nulla százalékos a teher.

Elsősorban a Chryslernek nőhetnének meg az értékesítési lehetőségei a vámdiszkrimináció eltörlése eredményeként. A január végi megállapodás szerint az amerikai autók hazánk és az EU számára is elfogadható, 23 százalékos vámmal érkezhetnek piacunkra, ennek fejében elhárulnak a például a magyar autóbuszok és a sertéshúsból készült késztermékeink szállítási akadályai. A vámcsökkentés nem csak az amerikai gépkocsikra érvényes. - döntés a két távol-keleti nagyhatalomnak, Japánnak és a Koreának "jó hír". A korábbi és ma is érvényes szabályok szerint 1600 köbcentiig a katalizátoros kocsikra 13 százalék, az 1601 és 2000 köbcenti közöttiekre 23 százalék a vámteher. A vámcsökkentés csak az ennél nagyobb hengerűrtartalmú járművekre vonatkozik. Az április elsejétől hatályos szabályok eredményeképp a gépkocsialkatrészek is olcsóbbak lehetnek.

Gergely László

(Magyar Hírlap)

Korábban:

Golfot Brüsszelből, 501-est Párizsból - árkülönbségek a valutaunióban
2002. március 25.

Nem hiányzik a könyvtárából?

Mester Sándor: Multimóka - Nemzetközi cégek alulnézetből