Terjed az internet a cégek körében

Vágólapra másolva!
A vállalatok várakozásait tükröző GKI-Webigen kereskedelmi internethasználati index 2001. IV. negyedévében 4,8, ami mérsékelt növekedés az előző időszakhoz képest. A kutatás kimutatta, hogy a kereskedelmi cégek 78 százaléka már ma is rendelkezik internetkapcsolattal. Ez az arány 2002 végére várhatóan eléri a 90 százalékot. Míg jelenleg csak 7 százalékuk rendelkezik biztonsági előírásokat rögzítő dokumentummal, addig ez az arány a következő egy évben megötszöröződhet.
Vágólapra másolva!

A GKI-Webigen kereskedelmi internethasználati index értéke 2001. IV. negyedévében 4,8, ami mérsékelt növekedés az előző időszakhoz képest. Az index öt negyedéves alakulását tekintve megállapítható, hogy bár a tendenciák mérsékelt csökkenést mutattak a tavalyi év folyamán - ez alól csak a negyedik negyedév a kivétel - az index összességében végig a pozitív tartományban mozgott.

A vállalatok többsége bizalmatlan az internetes tranzakciók iránt

A kereskedelmi vállalatok beszerzéseiknél elsősorban a beszállítók megbízhatóságát, valamint a jó piacismeretet tartják a legfontosabbnak. Többségük azonban továbbra is bizalmatlan az internetes tranzakciók iránt. Véleményük szerint az állam leginkább beruházási adókedvezményekkel, vissza nem térítendő állami támogatásokkal, valamint kamatmentes és kedvezményes hitelekkel segíthetné elő az internetgazdaság fejlődését.

A vállalatok valójában tehát optimistán szemlélik az internet kihatását a vállalati piacokra, és bár a cégek többsége jelenleg csak kis mértékben képes hasznosítani az internetből származó előnyöket, középtávon mégis bíznak annak piacélénkítő hatásában.

Ma már létszükséglet az internet

A kereskedelmi vállalatok más vállalati szegmensekhez hasonlóan egyre egyértelműbben vallják, hogy a modern gazdaságtól ma már elválaszthatatlan az internet. Bár a cégek jellemzően amellett foglalnak állást, hogy az internetes alkalmazások ma még nem tesznek lehetővé jelentős erőforrás-megtakarításokat, a negyedik negyedéves mintába került kereskedelmi vállalatoknak 78 százaléka már ma is rendelkezik internetkapcsolattal.

A piaci részesedés megtartásáért és növeléséért folyatatott harcban egyik cég sem akar hátrányba kerülni, ezért lassan mindenki megbarátkozik a távkapcsolat e formájával, és keresi a lehetőségeket, hogy középtávon miként juthatna ilyen módon mégis versenyelőnyhöz. A kérdés relevanciáját tükrözi, hogy a következő egy évben a kereskedelmi vállalatok körében az Internet-penetráció elérheti a 90 százalékot. Napjainkban azonban már nemcsak a nagyvállalati kör számára jelent kiváltságot az internethasználat lehetősége. Ma már négyből három mikrovállalkozásnak, a kisvállalatok esetében pedig ötből négynek van lehetősége a világháló böngészésére és internetes alkalmazások futtatására.

A biztonság is egyre inkább szempont

A válaszadó cégeknek eddig 7 százaléka készített olyan dokumentumot, mely biztonsági előírásokat tartalmaz az internethasználattal kapcsolatban. A jövőben azonban ennek növekedésével lehet számolni, és egy év múlva akár a cégek 35 százaléka is rendelkezhet vele.

A biztonság szerepének fokozatos felértékelődését jelzi, hogy a kereskedelmi cégek 2002-ben az előző évinél jóval nagyobb összegeket szánnak az informatikai biztonság megteremtésére. A legnagyobb mértékben a 20-30 fő közötti, illetve a 300 fő fölötti létszámmal rendelkező vállalatok növelik ilyen irányú kiadásaikat.

Ma már egyre több vállalat használja az internetet a beszerzés területén. Rendelések feladására a vállalatoknak 38 százaléka, ajánlatkérésre pedig már a cégek fele használja az internetet.

Megállapítható, hogy rövidtávon internetes beszerzéseik tekintetében alapvetően optimisták a kereskedelmi cégek. Az ágazat egészét nézve mérsékelt emelkedésre lehet számítani. A legnagyobb növekedési potenciált a kultúr- és elektromos cikkekkel kereskedő vállalatok hordozzák magukban. A tüzelő- és építőanyag, valamint a gyógyszer-kereskedelmi vállalatok a jövőben várhatóan nem változtatnak beszerzési stratégiájukon (jelenleg minimális hányadban használják az internetet ezen a területen, ami nagyrészt a jól bevált beszerzési csatornákhoz való ragaszkodásból, valamint termékeik speciális jellegéből adódik).

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

GKI Gazdaságkutató Rt.

Korábban:

Egyre több cég bízik az internetben
(2002. február 12.)

Nem hiányzik a könyvtárából?

Mester Sándor: Multimóka - Nemzetközi cégek alulnézetből