A karácsonyi édességek versenyéből kiszáll a Nestlé

Vágólapra másolva!
Manapság nem a szaloncukor márkája, hanem a csomagolás határozza meg, hogy ki milyen cukrot vásárol. Ezért nem is meglepő, hogy a szaloncukor-forgalmazó cégek az idén leginkább karácsonyi édességek csomagolásán változtattak. A gyártók évről évre új csomagolással és ízzel rukkolnak ki, de ebből a versenyből idén már a Nestlé kiszállt.
Vágólapra másolva!

Idén már nem találhatunk Nestlé szaloncukrokat a boltok polcain, mert a cég megszüntette a gyártást. A Nestlé a lépését azzal magyarázta, hogy a szaloncukrok sorsáról külföldön döntöttek. Nem meglepő, hogy a Stollwerck előnyősnek tartja a versenytárs kiesését, állításuk szerintük amióta kevesebb gyártó van a piacon, azóta az kiegyensúlyozottabb lett. A Stollwerck marketing- osztályáról Boldizsár Ilona hozzátette: annak is örülnek, hogy a fogyasztók választását manapság egyre kevésbé befolyásolja az ár. A marketingszakember tájékoztatása szerint piackutatási adatok is alátámasztják, hogy a karácsonyi édességet akkor is megvásárlják a családok, ha év közben takarékoskodni kényszerülnek. Míg a kutatók az idei évre 10-15 százalékos áremelkedést prognosztizálnak, addig a Stollwercknél átlagosan 6-8 százalékkal drágultak ezek a karácsonyi cukorkák.

Jelenleg az egyszínű kékbe, aranyba, ezüstbe, illetve bordóba öltöztetett fa a sláger, amelyhez a fényes fóliába csomagolt szaloncukor illik. A Stollwerck is igazodik a mai fadíszítési divathoz, ezért az édesipari vállalat leginkább a cukorkák csomagolásán változtatott. Boldizsár Ilona elmondta: a Stollwerck által forgalmazott 400, illetve 500 grammos kiszerelésben kapható cukorkáknak tasakjának a csomagolása is modernebb, kívánatosabb lett. Az ízeket még mindig a tradíciók alakítják - mondta a marketinges. A legkedveltebb íz így még mindig a zselés, ezt követi a kókuszos, majd a vajkaramellás. A stollwerckesek állítása szerint a piac méretére csak becslések vannak, de cégük a szaloncukorpiac 30 százalékát mondhatja magáénak.

Nemcsak a piac méretét nem lehet tudni, hanem azt sem, hogy a cégek mennyi szaloncukrot szoktak gyártani az ünnepek előtt, mert kérdésünkre a választ mind a Stollwerck, mind pedig a Fundy szaloncukrok forgalmazója elutasította. Azt viszont elárulta a Fundy szaloncukrok forgalmazója, a Perfetti Van Melle Hungary Kft., hogy idén ők is elsősorban a karácsonyi csemegék csomagolásán változtattak, vagyis a Fundy cukrok is arculatváltáson estek át. A cég piacelemzője, Gál Tünde elmondta, hogy a cég az ünnepek előtt kóstoltatásokkal népszerűsíti termékeit, amelyek során a vásárló a jó választás jutalmaként kisebb ajándékot is kap. Gál Tünde tájékoztatása szerint az árakat nemcsak a csomagolás határozza meg (a dobozos akár másfélszer drágább is lehet), hanem az íze és a minősége is. A téli nyalángságok árai értékesítési hálózatonként változnak, de a boltok átlagosan 450 forinttól kínálják a zacskós Fundy szaloncukrokat.

A harmadik nagy szaloncukorforgalmazó cég, a Sweet Point az előző két céggel szemben elárulta, hogy ők tavaly 3410 tonna szaloncukrot adtak el a hazai piacon. A cég tulajdonosának, Horváth Imrének az elmondása szerint a Sweet Point raktáraiban nem szokott felesleg maradni, de ha mégis, azt az ázsiai piacon szokták értékesíttetni (a másik két gyártó nem nyilatkozott a szezon után megmaradó készletekről). Az elmúlt évben 470 és 3100 forint között mozgott a Sweet Point szaloncukrok kilogarammonkénti ára, idén pedig kilonként 800 és 1400 forint között lehet a téli csemegékhez hozzájutni. A Sweet Point tulajdonosa szerint cégük kínálata a legnagyobb, idén összesen 40 féle szaloncukrot gyárt a cég.

Szalay Rita

(Magyar Hírlap)