Folynak az egyeztetések az M5-ös matricássá tételéről

Vágólapra másolva!
A Népszava értesülései szerint felgyorsultak a tárgyalások a közlekedési tárca és az M5-öst üzemeltető autópálya-társaság között a matricás díjfizetés kiterjesztéséről. A lap úgy tudja: már arról folynak az egyeztetések, hogy mekkora támogatást kapjon az autópálya-társaság a bérletes rendszer bevezetéséért. A sztrádacég korábban évi ötmilliárd forintot kért volna azért, hogy elfogadja az állami tulajdonban lévő pályákon használatos bérleteket.
Vágólapra másolva!

A Népszava információi szerint felgyorsultak azok a tárgyalások, amelyeket a közlekedési tárca folytat az M5-ös autópályát üzemeltető Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-vel a matricás díjfizetési rendszer M5-ösre történő kiterjesztéséről. Úgy tudjuk: a kormányzat már a jövő év elejétől be kívánja vezetni az alföldi autópályán is az M1-esen és az M3-ason alkalmazott bérletes rendszert. A felek között már arról folynak a megbeszélések, hogy a sztráda- vállalat mekkora támogatást kapjon annak fejében, hogy a fizetőkapus díjszedésről áttérjen a matricás rendszerre.

Mint azt a lap megírta: két évvel ezelőtt a közlekedési kormányzat már kísérletet tett arra, hogy az M5-ösre is kiterjessze a matricás díjszedést. A koncessziós társasággal folytatott tárgyalások azonban elakadtak, mivel az AKA Rt. évi ötmilliárd forint "kompenzációt" kért volna a kormánytól azért, hogy az M5-ösön is érvényesek legyenek az állami tulajdonban lévő sztrádákon használatos matricák. Ekkora összeget azonban a kormány nem kívánt erre a célra áldozni. Az AKA Rt. ugyanis - a korábban megkötött koncessziós szerződésnek megfelelően - már amúgy is részesül kormányzati támogatásban. A társaság úgynevezett "árnyékdíjként" évente több százmillió forintot kap az autósoknak nyújtott kedvezményekért cserében. Emellett a kormány évente 2-3 milliárd forint összegű üzemeltetési támogatást is fizet a vállalatnak. Idén a támogatás összege feltehetően eléri majd a négymilliárd forintot. A Népszava értesülései szerint az összeg első felét - csaknem kétmilliárd forintot - a napokban utalta át a közlekedési minisztérium az AKA Rt.-nek. (A kormányzat 1998-tól 2004-ig fizet "díjkiegészítést" az AKA Rt.-nek. A támogatást akkor veheti fel az autópálya-vállalat, ha az útdíjakból származó bevétel nem fedezi a cég kiadásait, illetve a társaságnak korábban ígért hétszázalékos profitot.) Abban az esetben, ha az AKA Rt. a matricás díjszedésre való áttérésért megkapná a korábban kért, évi ötmilliárd forintot s az üzemeltetési hozzájárulás és a "kompenzációs" támogatás összege összeadódna, évente csaknem kilencmilliárd forintjába kerülne a minisztériumnak az AKA Rt. "kártalanítása". Elképzelhető azonban - állítják egyes szakértők -, hogy az autópálya-társaság a mostani egyeztetések során csökkenti támogatási igényét, s emiatt végül olcsóbb lesz a pálya "matricásítása".

A lap úgy tudja: az M5-ös koncessziós formában történő továbbépítéséről viszont nem kíván tárgyalni a kormányzat. Emiatt megtörténhet, hogy az AKA Rt. végül nem élhet majd a sztráda országhatárig történő kiépítésére 2003-ig megszerzett opciós jogával.

Az AKA Rt. egyébként évente kétszer - januárban és júliusban - módosíthatja az útdíjait. Egyes források szerint a jövő hónap elejétől mintegy tíz százalékkal emelkednek majd az M5-ösön az úthasználati tarifák. Mások viszont azt állítják: nem kerül sor ilyen mértékű díjemelésre. A társaság a hónap közepén teszi majd közzé az új tarifákat.

(Népszava)

Ajánlat:

AKA