Átrendeződés előtt az európai légiforgalmi piac

Vágólapra másolva!
A Sabena csődje immáron talán a legszkeptikusabbakat is meggyőzte arról, hogy az európai légiforgalmi piac bizony komoly átstrukturálódás előtt áll - véli a Financial Times. A neves brit üzleti napilap szerint a belga légitársaság bukása ugyanis tagadhatatlan jele annak, hogy a drasztikusan megromlott üzleti környezet kikényszeríti a piaci viszonyok megváltozását. Ezt ugyanakkor nem érdemes kizárólag negatív oldaláról szemlélni, hiszen az átrendeződés egyfajta természetes szelekciós folyamatként is felfogható, amely alapjaiban tisztítja majd ki a piacot.
Vágólapra másolva!

Az európai légitársaságok gondjai persze nem mostanában kezdődtek, ám a szeptember 11-ei terrortámadások rendkívül súlyos csapást mértek az egész légiforgalmi ágazatra, mind Európában, mind a tengerentúlon. A légi utasok száma drasztikusan visszaesett, a biztosítók pedig sorra jelentették be, hogy nem vállalják tovább a terrorizmusból eredő kockázatot. A heves gazdasági turbulenciákkal az egészségesek, illetve a kevésbé betegek sikerrel küzdöttek meg, a már krónikusan lerobbantak - mint például a Sabena vagy a Swissair - erre nem voltak képesek.

A megmérettetésnek ugyanakkor még koránt sincs vége, legalábbis a Financial Times szerint. A nagyok és patinásak csődje, illetve az általános forgalom-visszaesés ugyanis lépéselőnybe hozhatja az alacsony költséggel működő "olcsó jánosokat". A nem oly rég még vészesen túltelített európai légtérben légüres tér keletkezhet, az eddig rendszeresen túlzsúfolt repülőterek pedig újra kiadhatják felszabadult fel- és leszállási engedélyeiket, tág teret biztosítva a legalább annyira ambiciózus, mint hatékony olcsóknak. A Ryanair, az EasyJet vagy éppen a néhai British Airways-leány Go előtt bizony megnyílhat a menny kapuja.

Ez a konszolidációs folyamat ugyanakkor áldozatokat is követel majd. "A konszolidáció sajnos fájdalmas lesz, ám az általános keresletcsökkenéssel csak egy, az eddiginél szabadabb és versengőbb szektor lesz képes sikeresen megküzdeni. Tizennégy uniós nemzeti légitársaság nyolccal több a kelleténél" - véli Stelios Haji-Ioannou, az EasyJet alapítóatyja. Az érthetően elfogult üzletember véleményét az iparág szakértői is osztják, akik úgy vélik, hogy a gyakran a nemzeti szuverenitás sarokpontjaként kezelt nemzeti légitársaságoknak az új "légvilágrendben" kevés keresnivalójuk lesz. Ez persze nagy sokkal és nehézségekkel fog járni, hiszen ahogy a Sabena és a Swissair példája is mutatja, a nemzeti légitársaságok csődjét az emberek jó része az egész ország, sőt a nemzet saját csődjeként éli meg.

Az elemzők mindazonáltal a lehetséges akadályozó tényezők ellenére is úgy vélik, hogy a talán csak évek múltán megszilárduló új rend alapjaiban különbözik majd a jelenlegitől. Az európai légteret három nagy fogja uralni - talán a British Airways, a Lufthansa és az Air France -, amelyek mindegyike stratégiai szövetségbe tömörül majd a három nagy amerikai társaság valamelyikével. A távolsági és tengerentúli járatokat ők fogják üzemeltetni, szemben a megmaradó kicsikkel, amelyek elsősorban regionális (Európán belüli) szinten tevékenykednek majd. Az utóbbiak egyébként az életképes nemzetiek, illetve a feltörekvő olcsók közül fognak kikerülni.

Az új rend ugyanakkor nem áll távol a közösség irányadó politikusainak elképzeléseitől sem. Loyola de Palacio közlekedésügyi biztos szerint például "egész egyszerűen nem tudunk 14 nemzeti, s még vagy egy tucat regionális légitársaságot fenntartani; célunk a minél magasabb színvonalú szolgáltatás, amihez viszont túl kell lépni a nemzeti kereteken". S úgy tűnik, ehhez a politikához valóban tartja is magát Brüsszel. A Sabena felemás 78 évére például éppen a bizottság azon döntése tett pontot, amely megtiltotta a belga kormánynak további állami segély folyósítását. S bár az olasz Alitaliának juttatandó, a bizottság által eddig legalább is nem kifogásolt 387 millió eurós segély némi skizofréniára utal, Brüsszel elkötelezettsége az ügy mellett tagadhatatlan.

A jelenlegi helyzetben a légitársaságok ugyanakkor kevésbé a jövő tendenciáit, illetve a konszolidáció esélyeit boncolgatják, fő törekvésük a túlélés. Hiába ugyanis a nagy reményekkel kecsegtető jövő, ha a jelen a bukásba vezet.

Frigyhullám előtt Amerika?

Az amerikai légügyi szakértők többsége szentül meg van arról győződve, hogy a szeptember 11-ei terror egyik következményeként a hivatalos szervek jóval elnézőbbek lesznek az összeolvadni kívánó légitársaságokkal szemben. A júliusban megvétózott United Airlines-US Airways nászra például most már nagy valószínűséggel áldását adná a felügyeleti szerv, amely további ügyleteket is minden bizonnyal elfogadna. Az elemzők szerint a "lazaság" persze korántsem véletlen, a hivatalos szervek ugyanis minden eszközzel elő kívánják segíteni a botladozó szektor konszolidációját.

Molnár Sándor

(Magyar Hírlap)