A jómódú családok fogyasztása nőtt a legnagyobb mértékben

Vágólapra másolva!
A háztartásoknak mindössze egyharmada sorolható az úgynevezett "intenzív költők" kategóriába, a napi fogyasztási cikkek értékben mért forgalmának kétharmadát viszont ők teszik ki - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből.
Vágólapra másolva!

Kilenc százalékkal többet - átlagosan 178480 forintot - fizettek ki havonta 2001 első negyedévében élelmiszerre vagy háztartási vegyi árura az úgynevezett "intenzív költők", mint tavaly ugyanekkor - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből. A költési intenzitás vizsgálatához a GfK ConsumerScan részlegének paneljét alkotó 2000 háztartást állítottak a kiadott pénz szerinti sorrendbe, s ennek alapján képeztek három egyforma nagyságú csoportot.

Az "intenzív költők" csoportba többségében budapesti, három-, négy- vagy többszemélyes háztartások tartoznak, amelyekben a háziasszony általában 30-50 év közötti. Vásárolni leginkább csoportosan, autóval a hipermarketekbe, bevásárlóközpontokba járnak, jellemzően a délutáni órákban. A vásárlások hangsúlya péntekre és szombatra esik, de szintén gyakran járnak vasárnap és csütörtökön is a boltokba.

A második csoport, a "közepes költők" havi 58756 és 113430 forint közötti - átlagosan 84410 forint - összeget adtak ki napi fogyasztási cikkekre. Ez a tavalyi időszakhoz képest hatszázalékos növekedést jelent.

Az "extenzív költők" napi fogyasztási cikkekre fordított kiadása havonta 58755 forint alatt marad, átlagosan 33780 forintért vásárolnak. Ez mindössze egy százalékkal haladja meg a tavalyi átlagot.

Az önálló kis boltok 35 százalékkal részesednek a napi fogyasztási cikkek forgalmából, az "extenzív költők" viszont pénzük 42 százalékát itt adják ki.

Varga Dóra

(Magyar Hírlap)

Ajánlat: