A DaimlerChrysler-nek 72 millió eurót kell fizetnie

Vágólapra másolva!
A német-amerikai DaimlerChrysler konszernnek 71,8 millió eurós (több mint 18 milliárd forintnyi, amely közel 2000 darab Mercedes árával egyezik meg) bírságot kell fizetnie, amiért hátráltatta, hogy gépjárműveit azokban a tagországokban vásárolják meg a vevők, ahol azt olcsóbban kínálják. A mostanihoz hasonló indoklással már több alkalommal vetett ki bírságot az EU, és jelenleg is számos autógyártó cég "értékesítési politikáját" vizsgálja.
Vágólapra másolva!

A DaimlerChrysler súlyosan megsértett néhány alapvető versenyszabályt - nyilatkozta Mario Monti, az EU versenykérdésekben illetékes főbiztosa a büntetés indoklásakor. A konszernnek azt rótták fel, hogy több éven át megsértette a kartellár-ellenes szabályozást, a lízingtevékenységet szabályozó versenyelőírásokat, valamint a párhuzamos kereskedelem előírásait, vagyis akadályozta, hogy privát ügyfeleik más országokban olcsóbban megvegyék és hazavihessék a cég egyes autótípusait. A cég németországi kereskedői például 1995-től csak korlátozott számban adhatták el az E-osztály különböző típusait külföldieknek, és akkor is csak 15 százalékos felárral.

A Daimler-Chrysler nyilatkozata szerint "erősen túlzó" a bizottság ítélete, szándékos és szisztematikus tiltásokról pedig "szó sincs".

A Handelsblatt információi szerint a német-ameikai vállalatot nem érte váratlanul a bizottság közel 2000 Mercedest érő bírsága, már jóval korábban 100 millió eurót meghaladó tartalékot lépeztek egy esetleges büntetés kifizetésére. Ennek ellenére szinte biztosra vehető, hogy a társaság az Európai bírósághoz fordul a büntetése enyhítése végett.

Monti és bizottsága már több esetben vetett ki - kétszer a mostaninál is nagyobb - büntetést autógyárak "értékesítési gyakorlata" miatt, és jelen pillanatban is több autógyártónál folyik vizsgálat. 1998-ban a Volkswagent büntette 102 millió euróra, tavaly pedig az Opel hollandiai importőrét bírságolta 43 millió euróra, amiért nem adott el gépkocsikat olyan országból érkezők vevőknek, ahol a hollandiainál magasabb áron kínálták a gépkocsikat.

(Üzleti Negyed)

Korábban:

Sokkal drágábbak az autók Nagy-Britanniában, mint Európa többi részén
(2001. július 23.)

Az unió ismét megbírságolta a Volkswagent
(2001. május 30.)