<P style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt">Swissair: a kormány fizet, de nem egyedül

Vágólapra másolva!
A svájci kormány a Swissairre vonatkozó stratégiájában a hosszú távú járatok átmeneti finanszírozását és az új légitársaság létrehozását kiemelkedő fontosságúnak tekinti, és kész részt vállalni abban. Konkrét számokkal talán hétfőn áll majd elő a svájci Bundesrat, de az kizárt, hogy többségi részt vállaljon - közölte Moritz Leuenberger közlekedési miniszter és soros államfő a svájci kormány szerdai ülése után.
Vágólapra másolva!

Az átmenet kidolgozásával megbízott munkacsoport vasárnap előterjesztett három elképzelése közül a legszélesebb támogatást élvező változat szerint a Crossair a Swissairtől 26-26 rövidebb, illetve hosszú távú járatokra való gépet venne át, az utóbbiakat csak 2002. március végén. A hosszú távú forgalom finanszírozása addig 1-1,7 milliárd svájci frankba kerülne. A Crossair feltőkésítésére saját 450 milliós franknyi tőkéje és a bankok által kilátásba helyezett 350 millió mellett további 0,8-1,5 milliárd svájci frank kellene.

Leuenberger hangsúlyozta, hogy a kormány nem vállal többségi részesedést, hanem a szükséges összeg javát a magángazdaságtól várja, valamint azoktól a kantonoktól, ahol a három svájci repülőtér van. Ha nem jön össze a szükséges pénz, ezt a kormány úgy értékeli, hogy nem kivitelezhető az előterjesztett üzleti terv. Mindennek Leuenberger szerint hétfőig ki kell derülnie, mert október 28-án lejár a nyári menetrend, azaz napokon belül le kell foglalni a téli menetrendhez szükséges úgynevezett slotokat - a fel- és leszállási időpontokat - a különböző repülőtereken.

A Neue Zürcher Zeitung rámutatott, hogy a különböző tervek lassan kifutnak az időből, bár vannak arra utaló jelek, hogy a gazdaság kész hozzájárulni a tervek megvalósulásához. Másrészt a lap felhívja a figyelmet arra is, hogy a Swissair és a Crossair között valójában nem fúzióról, hanem átvételről van szó, és aki azt hiszi, hogy sikerül egyesíteni a két társaság erős oldalait, az elfelejti, milyen ellenségeskedések folynak a társaságok között évtizedek óta, főleg a felső vezetés szintjén.

A Swissair összeomlása komoly következményekkel jár a beszállítókra, és közülük is főleg a kis- és középvállalatokra, ezért az e vállalatoknak hitelező bankok munkacsoportot alakítottak a várható problémák felmérésére. Még nem állnak rendelkezésre kellő információk, de a bankok már jelezték, hogy ügyfeleik jóindulatra számíthatnak a problémák elbírálásában.

A Swissair időközben külön munkaközvetítőt nyitott az elbocsátottak számára. A válságkezelésből az egyetemek is kiveszik a részüket: a Swissairtől elbocsátott, és az egyetemi felvétel követelményeinek megfelelő személyek számára a zürichi és Svájc német nyelvű részén lévő több más egyetem meghosszabbította a jelentkezési határidőt.

(MTI)

Ajánlat:

Swissair

Korábban:

Mégsem kaphat hitelt a Swissair
(2001. október 12.)

A Swissair 9 helyett 50 ezer munkást bocsát el
(2001. október 12.)

Személyes ellentétek a Swissair leállása mögött
(2001. október 4.)