Reklámháború 70 garasért

Vágólapra másolva!
A Spar osztrák élelmiszer-lánc a napokban szokatlan módon, egész oldalas hirdetésekben adta a fogyasztók tudtára, hogy a konkurens Billa drága, sőt, az euró bevezetése kapcsán még drágítja is az árakat. A reklámháború hátterében az új pénznem bevezetésével kapcsolatos felmérés áll.
Vágólapra másolva!

Az Egyesület a Fogyasztók Tájékoztatására (VKI) elnevezésű egyesület felmérte egy kosár alapján, hogyan alakultak az elmúlt évben az árak a nagy láncoknál, és hogyan változnak azokhoz képest az euróárak. Éltek ugyanis azzal a gyanúval, hogy a láncok a várhatóan szükséges kerekítések miatt keletkező kiesést az euró bevezetése előtti áremelésekkel akarják kompenzálni. Kiderült, hogy így is van: összegszerűen a szeptember 27-i vásárlásnál a Billa bizonyult a legdrágábbnak, ám egy év alatt a legnagyobb áremelést - 7,72 százalékosat - a Spar hajtotta végre. Így most könnyedén felajánlotta vevőinek, hogy az euróárakat kivétel nélkül lefelé kerekíti, ami végül árcsökkenést jelent.

Igen ám, de a Billa - amelyről a közlemény csupán annyit említett, hogy viszonylag szerény, bár azért az inflációt jóval meghaladó ütemben emelte árait - ezt a tényt nyomban továbbította reklámjaiban, azt azonban nem tette hozzá, hogy így is a legdrágább a vizsgált láncok közül. A vizsgált kosár tartalmát tekintve egyébként a különbség 70 groschen, vagyis 0,70 schilling a Spar javára.

Több se kellett a Sparnak: egész oldalas hirdetéseken tárta a fogyasztók elé a Billa módszereit, amely etikailag vitatható ugyan, az osztrák jog azonban nem szankcionálja. Az Élelmiszeripari Szövetség azért aggódik, mert a nagy láncok hatalmukkal élve már így is a végletekig leszorítják az árakat a termelőknél, holott sok élelmiszeripari botrány megmutatta, hogy a nyomott árak sok kárt okoznak. A fogyasztóvédők viszont örülnek a háborúságnak, mert úgy látják, ez előnyöket hoz a vevőknek.

(MTI)