A Swissair 9 helyett 50 ezer munkást bocsát el

Vágólapra másolva!
A svájci Swissair csoportnál a korábbi, a szakszervezetek által a bejelentett 9000-nél lényegesen több elbocsátásra lesz szükség. Csak Svájcban 16 ezer, de a repülőtér és a beszállítók munkatársait is számítva 50 ezer munkahely is megszűnhet. A tervezett szociális intézkedésekhez pedig hárommilliárd frankra lesz szükség, amelyet a társaság a kormánytól és a bankoktól vár.
Vágólapra másolva!

Az érdekképviseletek meglátása szerint Mario Corti vezérigazgató korábbi bejelentése, amely szerint világszerte 9000 munkahelyet építenek le, nem kivitelezhető. Az elbocsátások száma leginkább attól függ, hogy az egykori leányvállalat, a Crossair - amelybe október végétől a tervek szerint belemenekítik a csődbe ment Swissairt - végül hány repülőgépet vesz át a Swissair légitársaságtól.

A Crossair, amely mindeddig 26 tengeren túli és további 26 rövidebb útvonalakra való gép átvételéről beszélt, most kijelentette, hogy az átvett gépek száma az üzleti tervek számításaitól függ majd. A szakszervezetek azt sem tartják kizártnak, hogy a Crossair mindössze tíz repülőgépet vesz át.

Az érdekképviseletek azt is felvetették, hogy a munkáltatóknál nincs meg a pénz a szociális terv megvalósítására, ezért a becslések szerint szükséges hárommilliárd frankot a bankoknak és a kormánynak kell rendelkezésre bocsátania. A szakszervezetek azt is követelik, hogy az elbocsátandók számára hozzanak létre transzfer-szervezetet, amely a munkáltatók, a munkavállalói szervezetek és Zürich kanton részvételével alakítanának meg. A tervek szerint a szervezet az utcára kerülőknek átmeneti szerződést, bérük 80-85 százalékát, társadalombiztosítást, át- és továbbképzést, valamint a munkakeresésben nyújtana segítséget.

A svájci kormány a tarthatatlan helyzetbe került nemzeti légitársaság megsegítésére 450 millió frank segélyt ígért, amiből 320 millió frankot már ki is fizetett. A Swissair ugyanakkor még mindig várja azt a 250 millió frankos áthidaló hitelt, amelyet a svájci nagybankokkal kötött megmentési egyezség alapján kapna.

Immár egyébként vissza lehet követelni azoknak a jegyeknek az árát, amelyeket a Swissair megfelelő pótlás nélkül törölt járataira állított ki. Egyelőre nem tudni, milyen összegről van szó, de az igényeket végül a svájci bankok Europay nevű közös cégénél, a Swisscardnál, valamint egy magánbanknál teljesítik majd.

A Texas Pacific Group

Egyes meg nem erősített hírek szerint a Texas Pacific Group amerikai befektető csoport érdeklődést mutat a Swissair átvétele iránt, amire 7 milliárd dollárt szán. Az 1993-ban alakult társaság a kivásárlásoknak azt a hagyományát folytatja, amely rosszul vezetett cégek átvételéből és rendbe hozásából áll. Első nagy sikere gyakorlatilag még megalakulása előtt éppen egy légitársaság, a csődre megérett Continental Airlines átvétele és piacképessé tétele volt. A társaság azóta is több légitársasággal foglalkozott, de többségi részesedései vannak az élelmiszeripartól (Del Monte) a Ducati olasz motorkerékpárgyáron át egészen a svájci Bally bőráru-kereskedelmi láncig, és mindegyiknél határozottan beavatkozott a stratégiák átalakításába és figyelmesen nyomon követi a napi üzletmenetet.

(Üzleti Negyed-MTI)

Ajánlat:

Swissair

Korábban:

A Swissair elbocsát 9 ezer embert
(2001. október 9.)

Személyes ellentétek a Swissair leállása mögött
(2001. október 4.)

A Swissair-részvények árfolyama 97 százalékot zuhant
(2001. október 3.)