Önállóan csak a LOT lehet sikeres a régióban

Vágólapra másolva!
A kelet-közép-európai légitársaságok hosszú távon csak úgy maradhatnak életben, ha az SAS-hez hasonló szövetségbe tömörülnek, ennek azonban kicsi a valószínűsége - véli a Financial Timesnak nyilatkozó londoni bankár. A szakértő szerint a nagy belső piaccal rendelkező LOT lehet az egyetlen, amely sikeresen működhet önállóan. A lapnak nyilatkozó Malév-vezérigazgató elmondta, hogy a cég a közeljövőben megállapodást ír alá egy nagy légitársasággal, és így egy nemzetközi légiszövetség tagjává válik.
Vágólapra másolva!

A közép-és kelet-európai légitársaságok közül hosszabb távon alighanem egyedül a lengyel LOT lehet életképes - mondta a Financial Timesnak egy londoni beruházási bankár. A londoni lap kontinentális kiadásának csütörtöki számában közölt elemzést arról, hogy a térség légitársaságai is kezdik érezni a szektorra jellemző ínséges idők beköszöntét.

Az idézett szakértő úgy véli, hogy többségük minden bizonnyal a márciusban fizetésképtelennek nyilvánított bolgár Balkan Airlines sorsára jut. Szerinte csak úgy menekülhetnének meg, ha az érintett kormányok létrehoznának egy olyasféle szövetséget, mint a skandináv SAS. Erre azonban kevés esélyt lát. Nemzeti büszkeségből és a nyugat-európai példákat követve a kormányok tőkét injekcióznak ezekbe a társaságokba, és ezzel meghatározatlan időre elodázzák a szerkezetátalakítást - mondta.

A Malév idén eddig 9,2 milliárd forint állami támogatást és további 23 milliárdos állami hitelt kapott - illusztrálta a bankár véleményét a lap, amely szerint a társaság idei veszteségeit 5,6 milliárd forintra szeretné mérsékelni, jövőre pedig nullszaldós mérleget akar elérni. A szeptember 11-i támadások után a cég előrehozta a tervezett létszámcsökkentéseket, amelyek során idén négyezer alkalmazottjának 27 százalékától kíván megválni.

A magyar légitársaság ezzel együtt is derűlátóan tekint a jövőbe - fűzi hozzá a Financial Times, megemlítve, hogy a Malév személyszállító forgalmának mindössze 6,5 százaléka esik észak-amerikai járatokra. Eközben az európai járatok jól tartják magukat, a kereslet csökkenésének várható mértéke itt csak 5 százalékos lesz - mondta a lapnak Váradi József vezérigazgató. Hozzáfűzte, hogy a Malév hamarosan megállapodást ír alá egy nagy légitársasággal, s ennek révén heteken belül egy globális szövetség tagjává válik.

Nagyobb belső piaca miatt valamivel jobb helyzetben van a LOT, amely azonban még így is 96 millió dolláros állami segítségre szorult. A varsói kormány eközben aggódva figyeli, hogyan alakul a LOT-ban 37,6 százalékos részesedéssel rendelkező, csődbe jutott Swissair sorsa.

E cégekkel ellentétben a cseh CSA meglehetősen masszív, 7 millió dolláros nettó nyereséget ért el az idei év első nyolc hónapjában. A prágai kormány azonban egyelőre ennek ellenére sem kívánja elsietni azoknak a terveknek a megvalósítását, amelyek szerint a (95,7 százalékban állami tulajdonú) vállalat részvényeinek 25-30 százalékát forgalomba hozná a tőkepiacon, további 15 százalékát pedig eladná a Skyteam Alliance szövetségben lévő partnereinek, az Air France-nak és a Deltának - írta a Financial Times.

(MTI)

Ajánlat:

Malév

LOT

CSA

Korábban:

Az EU-ban csak 4-5 légitársaságnak lehet hely
(2001. október 10.)

Mentőöv a lengyel légitársaságnak
(2001. október 10.)