Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc

Tíz százalékkal csökkentek a használtautó-árak

Vágólapra másolva!
A használtautó árak átlagosan tíz százalékkal csökkentek a múlt év őszéhez viszonyítva. A csökkenés elsődleges oka a használtautó importban általánosan elterjedt alulszámlázás, a gépjármű tényleges értékénél alacsonyabb vámérték megállapítása - állítja Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.
Vágólapra másolva!

Az alulszámlázás miatt a magyar márkakereskedők a korábbinál alacsonyabb áron tudják csak beszámítani új autó vásárlásakor a használt személygépjárműveket, ami számos üzletet hiúsít meg, mivel az eladók keveslik a felkínált árat. Mindez negatív hatással van az új autók eladására is - vélekedett az elnök.

Nehéz bizonyítani a csalást

A független autókereskedők által megjelölt autóérték, ami a fogyasztási- és az általános forgalmi adó alapja, olykor 80-90 százalékkal alacsonyabb, mint a vámhatóság által is elfogadott Eurotax listaár. Bár a vámhatóság a listaárnál 20 százalékkal olcsóbb autóknál vizsgálat útján módosíthatja az értéket, ennek ellenére az esetek csekély hányadánál sikerül a csalás tényét egyértelműen bizonyítani.

Ezzel szemben például a Porsche Hungária használtautó üzletága, a Weltauto nem teheti meg, hogy a törvény kijátszásával a számlánál alacsonyabb értéken hozza be az autót. Emiatt 40-50 százalékkal magasabb áron tudja csak behozni ugyanazt a használt autót, mint a üggetlen kereskedők illetve a magánszemélyek.

A katalógusár lehetne az alap

Az MGE ezért azt javasolja, hogy az import használt autókat terhelő 10 és 32 százalék között mozgó fogyasztási adó helyébe egy úgynevezett regisztrációs díj lépjen, aminek alapja nem az autó számlája, hanem az Eurotax katalógusár lenne. Ez a rendszer működik több európai uniós országban is, ahol a díj mértéke a listaár plusz meghatározott 20-100 százaléka.

Egy korábbi szakmai javaslat illeték bevezetését szorgalmazta, ám ez ellentétes az EU vámszabályaival - hangsúlyozta Győző Gábor.

Növekvő használtautópiac

A teljes használtautó-piac méretét illetően nincsenek megbízható adatok. Az MGE becslései szerint az 1999-es év 210 ezer darabos forgalma után tavaly 240-270 ezer használt gépkocsi került új tulajdonoshoz, ami nagyjából duplája a 132 ezres újautó-értékesítésnek. Az eladott használt autókból mintegy 16 ezer importból származott, a többi belföldről.

Becslések szerint a használtautó-piacból a kereskedők 55-60 százaléknyit hasítanak ki a maguknak, aminek 60-70 százalékát az 1-1,5 millió forintért kínált hat-kilenc éves autók adták. E kategóriában elsősorban a japán és a német márkák, a Honda, a Toyota, a Volkswagen, az Opel, a Ford részesedése volt a legnagyobb, míg a francia és az olasz kocsik aránya alacsony.

A kereskedőknél a tizenéves, 100-200 ezer forintért kínált volt szocialista márkák - Ladák, Wartburgok, Trabantok és Polski Fiatok -eladásai maximum az összes forgalom 1-2 százalékát tették ki, a magánértékesítésben viszont ennél vélhetően jóval nagyobb a lerobbant kocsik részesedése.

(MTI)

Ajánlat:

Üzleti Negyed - Autó rovat

Korábban:

Használtautó import: sok a "hamis" számla
(2001. augusztus 16.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről