Dráguló áram, romló szolgáltatási minőség

Vágólapra másolva!
A fogyasztói panaszok nem csökkenő száma s a szolgáltatások színvonalának romlása miatt a Magyar Energia Hivatalnak (MEH) a jövőben a mostaninál is nagyobb súlyt kell fektetnie a helyszíni ellenőrzésekre. Ezen megállapítás olvasható az árszabályozásban, a fogyasztóvédelemben kulcsszerepet játszó hivatal most megjelent tájékoztatójában, mely az energiaszektor tavalyi tevékenységéről ad tükröt.
Vágólapra másolva!

Az energetikai ágazat fontosságát mutatja, hogy az ötven legnagyobb adózás előtti eredménnyel bíró cége közül kilenc a villamosiparban tevékenykedik. A szektor jegyzett tőkéje 717 milliárd volt tavaly év végén. A saját tőke alapján pedig az első ötven magyar cég között négy gázszolgáltató szerepel, jegyzett tőkéjük 89 milliárd forint.

Januártól 2004 végéig új árszabályozási időszak vette kezdetét a csaknem 500 milliárd forintos éves forgalmú villamosenergia- iparágban. Az új árrendszer - melyek előkészítésében a MEH-nek kulcsszerepe volt - alapján az erőművek tarifái 14, a nagykereskedelmi átlag 13,1, míg a lakossági átlagár kereken 6 százalékkal nőttek. A ma is érvényes tarifák a lakosság esetében átlagosan kilowattóránként 17,48, a nem lakossági pedig 14,61 forintra növekedett. Egyébiránt a hivatal az új árképzés elveinek megállapításakor úgy döntött, hogy annak "alapkövei megegyeznek az előző ciklus fő gondolataival, vagyis az indulóárakat az indokolt költségek alapján kell megállapítani". Igaz, a korábbihoz képest változás, hogy az indokolt nyereség kiszámolásakor a termelői inflációt felváltotta a fogyasztói index, illetve, hogy a saját tőke alapú nyereségszámolást helyébe az eszközarányos módszer lépett.

A piacnyitás előkészítésében (a törvény rövidesen a parlament elé kerülhet) is jelentős szerepet vállalt a MEH, s ebben a külföldi, esetleges "negatív tapasztalatok tanulságként való értékelése sem maradhat ki".

Tavaly hat ár-felülvizsgálati kérelmet nyújtottak be a hivatalhoz. Horderejében a Magyar Olaj- és Gázipari (Mol) Rt. gáz-ár-felülvizsgálata volt a legjelentősebb, a hivatal elsőfokú határozata elutasító volt. Ugyanakkor első ízben történt, hogy nem energetikai cég (Debrecen városa) kért felülvizsgálatot.

Szokatlanul nagy panaszáradatot váltott ki a Budapesti Elektromos Művek (Elmű) bevezette éves elszámolás. A villamosipar egyébként is a szolgáltatás színvonalának romlásával tűnt ki. Az országban az üzemzavarok száma 1999-ben (a hivatal a történteket tavaly augusztusban elemezte) 6 százalékkal, a kiesett villamos energia 55 százalékkal, az átlagos kimaradási idő 54 százalékkal növekedett. Ezért a jövőben nagyobb súlyt fektet a hivatal a helyszíni ellenőrzésekre. Érdekes viszont, hogy a fogyasztói elégedettség - két áramszolgáltató kivételével - nőtt, s ez igaz az országos átlagra is. A másik oldalon a gázszolgáltatás hasonló célú vizsgálata nem mutatott ki a villamosiparihoz hasonló jelentős romlást.

A hivatal tájékoztatása rávilágít több problémára is, például arra, hogy 2004-ben lejár az az átmeneti moratórium, ami addig az időpontig lehetővé teszi a környezetet különösen szennyező erőművek bezárását. Becslések szerint a villamos energia árát 10-15 milliárd forintnyi kiadás terheli majd emiatt, igaz, ezen költség 2-3 év alatt elosztva jelenik majd meg. (A teljes összeg fele a környezeti helyreállításokból, negyede a bontásokból, csaknem 17 százaléka az integrált bányák bezárásából ered.)

A jövőt tekintve a MEH-nek el kell készíteni a tüzelőanyag-készletezési, az adatszolgáltatási, a hálózatra csatlakozási, a villamosenergia-szolgáltatás minőségi követelményeiről, illetve a megújuló energiákról szóló rendeleteket. Különösen jelentős feladatnak számít az erőművi befagyott költségek kezelése, valamint a villamosipar majdan a liberalizáción kívül maradt (elsősorban lakossági) csoportjainak majdani árszabályozása.

(Magyar Hírlap)

Kubik Pál

Ajánlat:

Közüzemi szolgáltatók kötelezettségei
(az Üzleti Negyed összeállítása)

Magyar Energia Hivatal