Közlekedési káosz Ausztriában a bővítés után

Vágólapra másolva!
Az Európai Unió bővítése - és ezen belül elsősorban az első körben csatlakozó öt kelet-közép-európai ország felvétele - valóságos közlekedési lavinát zúdít Ausztriára - áll egy osztrák tanulmányban.
Vágólapra másolva!

A Wifo gazdaságkutató intézet szerint az öt országból származó fuvarok volumene 1994-2015 között 5,7 millió tonnáról 34,8 millióra, azaz hatszorosára nő - áll a távirati iroda jelentésében. A prognózis szerint az öt országból - Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról, Szlovákiából és Szlovéniából - Ausztrián áthaladó tranzitforgalom az említett időszakban mintegy 4,8-szeresére, míg az ausztriai export és import szállítási volumene 7,4-szeresére emelkedik majd.

Míg 1994-ben az ezekből az országokból érkező - akkor még a mainál jóval csekélyebb - szállítmányoknak 23 százaléka ment közúton, addig 2015-ben várhatóan már 53 százalék lesz a közúton szállított rész: nevezetesen a közutakon tranzitforgalomban 32-ről 52 százalékra, az Ausztriába irányuló, illetve innen induló áruk esetében 18-ról 54 százalékra nő - szól a Wifo prognózisa.

A vasúti közlekedésben általában csekélyebb lesz a növekedés. Noha Ausztriában egymás után már több közlekedési miniszter kiadta a jelszót, amely szerint az áruforgalmat a közutakról a vasútra kell terelni, a vasúti szállítások aránya várhatóan csökkenni fog, mégpedig a húsz év alatt 63-ról 40 százalékra, a behozatal és kivitel esetében 73-ról 43 százalékra, a tranzitban 44-ről 35 százalékra. Ennek okát a Wifo abban látja, hogy eddig a határokon átmenő teherautó-forgalom mértékét kontingensek fékezték, amelyek egyben előnyben részesítették a vasúti szállításokat, ám a közösségi aquis communaitaire előírta liberalizálás nem csupán a vasútról a közutakra tereli a forgalmat, hanem egyben a teherautó-forgalmat az Ausztriát elkerülő utakról az osztrák úthálózatra teszi át. A Wifo szerint a megtett út szerint kiszabott útdíjakban (roadpricing), valamint a vasutak és a dunai hajózás kínálatának javításában kell keresni a megoldást.

Az osztrák közlekedési gondok nyilván nem oldódnak meg a határoknál, így azok következményeivel Magyarországnak is szembe kell néznie. Hazai adatok szerint az árufuvarozásban a vasút szerepe az ausztriainál kisebb volt az elmúlt években - 37-38 százalék -, ami azonban még mindig kétszerese a németországi vagy általában az EU-átlag adatának.

A meghirdetett vasút-átalakítási program többek között éppen azt célozza, hogy legalább mostani részesedését sikerüljön megőriznie a vasútnak, ellenkező esetben - az amúgy is jóval fejletlenebb közúthálózat miatt - az ausztriainál is nagyobb káosszal nézhetünk szembe az utakon.

(Magyar Hírlap)