Fónagy szerint EU-s ajánlásra nem kért a kormány uniós sztráda-támogatást

Vágólapra másolva!
Fónagy János  közekedési és vízügyi miniszter hétfői közleményében - amelyben Michael Lake, az EU magyarországi nagykövetének autópálya-építésekkel kapcsolatos kijelentésére reagált - elmondta, hogy az autópálya-építkezésekre a kormány pályázni akart az uniós támogatásokra, azonban az EU ajánlására inkább a vasúthálózat fejlesztésére kért támogatást. Lake szerint az ország  így tízmilliárd forintos autópálya-támogatástól esett el.
Vágólapra másolva!

Magyarország európai uniós ösztönzésre mondott le arról, hogy autópálya-projekttel pályázzon az infrastruktúra-fejlesztést szolgáló uniós pénzügyi támogatásokra, s inkább vasúti fejlesztésekre vegye igénybe ezt a lehetőséget - derül ki Fónagy János közlekedési és vízügyi miniszter hétfői közleményéből.

A közleményt a minisztérium Michael Lake, az EU magyarországi nagykövetének az autópálya-építésekkel kapcsolatos, az egyik kereskedelmi televízió híradójában augusztus 10-én elhangzott nyilatkozatára reagálva adta ki.

A kereskedelmi tévében a nagykövet többek között azt mondta, hogy tízmilliárd forint EU-támogatástól esett el Magyarország azért, mert az autópálya-építéseknél nem pályáztatta meg a cégeket. A miniszter közleménye szerint: a kormány korábban kért az EU-tól pénzügyi támogatást a magyarországi autópálya hálózat továbbfejlesztésére.

Orbán Viktor miniszterelnök 1999 őszén fogadta Loyola de Palacio asszonyt, az EU közlekedési ügyekért felelős főbiztosát, aki egyben az EU alelnöke is. A tárgyalások során a főbiztos jelezte, hogy Magyarország - a közlekedési infrastruktúra fejlesztésében - nagyobb eséllyel pályázhat az EU pénzügyi támogatására akkor, ha az autópálya-projekt helyett a vasúti hálózat fejlesztéséhez kéri az unió segítségét.

Igazolják mindezt a vasúti fejlesztésekre azóta elnyert EU-támogatások. Ezek a jelenleg előkészítés alatt álló három vasúti projektre biztosítanak most 44 millió eurót, valamint a közeljövőben további, mintegy 150 millió euró támogatást. Mindez közel 60 milliárd forintos vasúti fejlesztésre ad lehetőséget.

A szakértői tárgyalások folyamán is egyértelmű volt, hogy az EU Magyarország vonatkozásában elsősorban a vasúti fejlesztéseket támogatja. Mindezek figyelembe vételével megállapítható, hogy Magyarország a közlekedési infrastruktúra fejlesztését célzó támogatástól nem esett el.

Az EU csak olyan közép- és kelet-európai országoknak adott autópálya építésére támogatást, ahol egyáltalán nincs, vagy kezdetleges az autópálya-hálózat kiépítettsége - áll a közlekedési miniszter közleményében.

(MTI)

Korábban:

Tender hiányában elúsznak az EU-s sztrádamilliárdok
(2001. augusztus 10.)