Külföldi kézbe kerülnek a nagy német sörmárkák

Vágólapra másolva!
Eladó a német Beck sörgyár. Főnöke, egyszersmind a Német Serfőző Céh (DBB) elnöke, Dieter Ammer épp februárban panaszolta, hogy "feldőltek az első dominók", amikor a legnagyobb európai sörgyár, a holland Heineken kisebbségi részt vásárolt két bajor serfőzdében, a Paulanerben és a Klumbacherben. Ammer a napokban már a saját vállalatát, a Becket volt kénytelen meghirdetni, melyre igen jó eséllyel pályázik a napokban a Diebels sörfőzdében is többségi részesedéshez jutott belga Interbrew.
Vágólapra másolva!

A Heineken megjelenése és a Beck eladása nagy változások előjele a szétaprózott német sörpiacon. Németországban még mindig 1270 független serfőzde van - Nyugat-Európában minden négy független serfőzdéből három német. A többi európai piacon legföljebb három helyi nagyság uralkodik országonként, de Németországban a tíz legnagyobb gyár összesen is csak a piac 56 százalékát tudhatja magáénak.

A nemzetközi piacon legnagyobbak közé tartozó Heineken, az Anheuser-Busch és a Miller egyébként mind német eredetű cégek. A németországi gyárak többsége azonban nem nőttek ekkorára, legtöbbször a piacuk is kicsi - nem ritka, különösen Bajorországban, hogy kétezernél is kevesebb lelket számláló községek akár három helyi serfőzdét is eltartanak a fogyasztásukkal. - A németek nem szívesen isznak olyan sört, amelyet nem a tartományukban főztek, a bajorok pedig még a más faluban főzött sört sem szívesen fogyasztják - mondta a Lehman Brothers befektetési bank szakelemzője a The Economistnak.

Csakhogy a kis sörfőzdék most már nehezen küzdenek meg azzal, hogy a gyérebb kereslet miatt a német sörárak az utóbbi nyolc évben 10 százalékkal csökkentek reálértékben, és az ifjú sörivók mind kevesebben vannak. Az egy főre jutó fogyasztás nyolc év alatt évi 142 literről 125 literre csökkent, így az Európa legnagyobb sörivóinak járó címet el is vették a németektől az írek.

A német statisztikai hivatal legutóbbi, idei első féléves adatai a fogyasztás további, 4,3 százalékos csökkenését jelzik. A fiatalabbak között egyre inkább a "könnyített" sörkeverékek, - mint a limonádé és sör keverékéből álló Radler - a divatosak, így a közeljövőben aligha fordul meg a trend.

A legtöbb német sörgyárnak sem pénze, sem módja nincs a nemzetközi terjeszkedésre, a hazai visszaesést ellensúlyozandó. A jövő inkább az, hogy őket vásárolják fel. Az egyetlen német sörgyár, amely jelen van a világpiacon, a Beck, amely termékeit 120 országban értékesíti, és övé az amerikai importsör-piac 8 százaléka. Szakértők szerint a Beckért folytatott versenyfutásban a belga Interbrew lehet a nyertes, egyelőre 1,43 milliárd dolláros ajánlatával.

A Heineken hírek szerint nem érdeklődik a Beck iránt, de a holland cég már betört Németországba, a Kulmbacher és a Paulaner felvásárlásával, sőt az elmúlt héten az Interbrew is belopakodott Németországba. A belga konszern az évi 1,5 millió hektoliter sört termelő Diebels sörfőzdék 80 százalékát vásárolta meg pénteken.

(Üzleti Negyed)

Ajánlat:

Beck's

Interbrew

Heineken

Német Serfőző Céh (Deutscher Brauer-Bund)

Korábban:

Kevesebb sört isznak a németek
(2001. április 23.)

Német vegyesvállalatot alapít a Heineken
(2001. február 22.)