Nem csökken az új autók ára

Vágólapra másolva!
Rövid időn belül nem lesznek olcsóbbak az import új személygépkocsik, annak ellenére sem, hogy a forint erősödött a külföldi devizákhoz képest. A jegybank másfél hete megtett árfolyamsáv-szélesítése ugyanakkor azt eredményezheti, hogy ismét a forint alapú hiteleket részesítik előnyben a vásárlók, mivel a deviza alapúak kockázata megnőtt.
Vágólapra másolva!

Elemzők szerint a forint árfolyamsávjának kiszélesítése 5-8 százalékkal erősítheti a forintot más devizákhoz képest. Ennek ellenére, belátható időn belül nem számíthatunk például arra, hogy az új személygépkocsik ára is ennyivel csökkenjen, ami egyébként indokolt lenne. Az importőrök egyelőre óvatosak, és kivárnak.

Hosszabb távú, tartós trendben kell erősödnie a forintnak ahhoz, hogy az az importált személygépkocsik árának mérséklését indokolja idehaza - fogalmazott Dános András, az Opel Southeast Europe kommunikációs igazgatója. A forint árfolyamsáv-mozgásának kiszélesítésében ugyanis mindkét irány benne van, az erősödés mellett természetesen a gyengülés lehetősége is, utóbbi pedig az autók árának emelését indokolná. A jegybank néhány napja megtett lépése óta még túl kevés idő telt el ahhoz, hogy tartós tendenciáról lehessen beszélni - tette hozzá.

Mindemellett - hangsúlyozta Dános András - a személygépkocsik árának képzése nem kötődik automatikusan az árfolyam-alakuláshoz, azt sok egyéb tényező is befolyásolja, például a kereslet-kínálat alakulása egy-egy típus esetében, s nem utolsósorban a konkurencia lépései, akciói.

Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs vezetője szerint is még igen rövid idő telt el a sávszélesítés, és a forint erősödése óta ahhoz, hogy az az árakban is tükröződjön. A négy márkát - Volkswagent, Skodát, Seatot, és Audit - forgalmazó cég képviselője ezért úgy véli, hogy a közeljövőben nem várható árváltozás autóiknál.

Az autóvásárlási hiteleknél viszont változhat az eddigi trend. A deviza alapú hitelezésben vezető autófinanszírozók nem zárták ki, hogy az ügyfelek előbb-utóbb ismét a forinthiteleket részesítik előnyben. Az elmúlt évben ugyanis nagyobb ütemben nőtt a devizás autós hitel, mint a forintos. Több finanszírozónál 30-50 százalékot is elér már aránya, pedig csak 1-2 éve indították útjára. A küszöbön áll azonban a fordulat - tették hozzá egyesek. A forinthitelek irányadó kamatlába, a Bubor egyre csökken, Míg egy éve az irányadó eurókamat mintegy 10 százalékponttal volt kisebb az irányadó forintkamatnál, addig mára ez a különbség 5-6 százalékra zsugorodott. Az irányadó kamatalakulás tetten érhető a hitelek feltételében is, míg az euró alapú autós hiteleknél a kamat egy éve nem változott, a forintkölcsönöké 4-5 százalékponttal csökkent. A kamatok alakulása nem hagyja hidegen az autóvásárlókat. A Raiffeisen Lízingnél ahol tavaly a teljes állományban a devizás és forinthitelek aránya fele-fele volt, úgy látják idén már a forintban nyújtott gépjárműhitelek nőnek erőteljesebben.

A deviza alapú hitelek gyors népszerűségre tettek szert az utóbbi másfél-két évben. A forintban törlesztendő kölcsönök kamata ugyanis a devizakamatokhoz igazodott, s így kezdetben több mint 10-12 százalékponttal kisebb volt a forintkamatoknál. Ráadásul az adósra háruló árfolyamkockázat is kezelhetőnek látszott, mivel a forint árfolyama csak kis sávban ingadozott. Ez a lebegési sáv azonban egyik napról a másikra hatszorosára tágult. A nemzeti valuta tehát jóval nagyobb mértékben erősödhet és gyengülhet, mint korábban, s az árfolyam akár egyik napról a másikra jelentős mértékben elmozdulhat.

A megnőtt kockázatot azonban az adósok nem érzékelik, mivel a forint egyelőre erős. Teljesen normális lenne, ha a sávszélesítést követően az ügyfelek forintosítanák a devizahitelek egy részét - mondta Wolf László az OTP Bank vezérigazgató-helyettese.

Papp Emilia-Hajnal László

(Magyar Hírlap)