A Jukosz ismét szállítana gázolajat Magyarországra

Vágólapra másolva!
Az oroszországi Jukosz a gázolaj-szállítás újraindítását tervezi Magyarországra, miután az orosz kormánynak sikerül megegyeznie Ukrajnával egy egységes tarnzitdíjról,amit egyébként a többi tranzitország már elfogadott. Az orosz cég - amely hazánk kőolaj-ellátásának 70 százalékát szállítja - az elmúlt évben 50 millió tonna olajat termelt, és rövid távú tervei között szerepel a Kína irányába történő terjeszkedés.
Vágólapra másolva!

Az orosz Jukosz újraindítaná a kőolajtermékek - elsősorban gázolaj - szállítását Magyarországra - mondta Andrej Krasznov, a Jukosz PR-vezetője hétfőn egy budapesti sajtóbeszélgetésen.

Krasznov elmondta: szeretnék minél hamarabb összekapcsolni a Barátság és az Adria kőolajvezetéket is, hogy a szállítás Magyarország felől is megoldott legyen, ne csak a horvát Omisaljból.

A PR-vezető beszámolójából kiderült: a legnagyobb problémát mindkét esetben az jelenti, hogy a tranzitdíjról nem sikerült még megegyezni Ukrajnával. A többi tranzitország ugyanis elfogadna egy egységes díjat, ezt azonban az ukrán féllel egyelőre nem sikerült elfogadtatni. Ukrajna és Oroszország között a tárgyalásokat már kormányszintre emelték, és Krasznov reményei szerint hamarosan sikerül megállapodásra jutni.

A sajtóbeszélgetésen elhangzott, hogy a Mol és a Jukosz között régóta jó a kapcsolat. Az orosz cég szállítja Magyarország kőolaj-ellátásának 70 százalékát.

A társaság tavaly 50 millió tonna kőolajat termelt ki, amit az idén 56 millió tonnára akarnak növelni. A közel 110 ezer embert foglalkoztató olajtársaság ezzel Oroszország második legnagyobb olajkitermelője. A társaság tavaly nettó 3 milliárd dolláros profitot ért el.

Krasznov azt is elmondta, hogy legfőbb célkitűzésük a kínai terjeszkedés. Az elkövetkezendő években szeretnének megépíteni egy közel 1000 kilométer hosszú olajvezetéket Kínába, és évente 20-30 millió tonna kőolaj szállítását tervezik.

(MTI)