Lassabban terjeszkednek a hipermarketek

Vágólapra másolva!
A napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma az előzetes adatok alapján tavaly meghaladta a 2000 milliárd forintot. A lakóhely közeli kis üzletek megtartották 35 százalékos piaci részesedésüket, a hipermarketek terjeszkedésének üteme ugyanakkor lassult. Csökkent a piacok, utcai árusok forgalma - derül ki a GfK Piackutató Intézet felméréséből.
Vágólapra másolva!

2003-ban a napi fogyasztási cikkek kiskereskedelmi forgalma az előzetes adatok alapján meghaladta a 2000 milliárd forintot. Egy évvel korábban e termékcsoport forgalma mintegy 1900 milliárd forint volt.

Tavaly a forgalomból a lakóhely közeli kis üzletek összesen 35 százalékkal részesedtek, ám a koncentráció hulláma őket sem kerülte el. Erősödött ugyanis a láncba szervezett kis boltok pozíciója, melyek piacrésze 14 százalékra nőtt az előző évi 10 százalékról. A CBA, Coop, Honiker és Reál együtt több mint 10 000 kis boltot tömörít, és előkelő helyet foglal el a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi vállalatok ranglistáján. Az önálló kis boltok részesedése a koncentrációval párhuzamosan 25-ről 21 százalékra mérséklődött tavaly.

A hipermarketek részaránya a forgalomból mindössze 2 százalékponttal emelkedett 2003-ban, 21 százalékra. Tavaly tovább csökkent a szervezetlen kereskedelem szerepe. A piacok, utcai árusok, és egyéb csatornák - például háznál történő értékesítés - piaci részesedése két százalékponttal 10 százalékra csökkent.

A többi bolttípus, vagyis a szupermarketek, diszkontok, drogériák és cash and carry üzletek piaci pozíciója nem változott tavaly az előző évhez képest.

A szupermarketek a napi fogyasztási cikk forgalom 14, a diszkontok 15 százalékát adták, a cash and carry üzletek a háztartások beszerzéseiből 4 százalékkal, a drogériák 1 százalékkal részesedtek tavaly.