Olvadt fémtől a műalkotásig

Nagy Károly móri öntödéje 2015 október 21-én

A szobor elemei védőgázos  ívhegesztéssel kerülnek összeszerelésre Nagy Károly móri öntödéje 2015 október 21-én

A szobor elemei védőgázos  ívhegesztéssel kerülnek összeszerelésre
Nagy Károly móri öntödéje 2015 október 21-én A szobor elemei védőgázos ívhegesztéssel kerülnek összeszerelésre
Vágólapra másolva!
A kohászat mesterségét kevesen űzik ma hazánkban. Szabó Gábor, az Origo fotóriportere két vidéki öntödében készített képriportot. Bemutatja a bronzszobor öntésének folyamatát és a későbbi megmunkálás állomásait.
Vágólapra másolva!
Védőgázas ívhegesztéssel szereli össze a szobor elemeit Nagy Károly a móri öntödéjében Fotó: Szabó Gábor - Origo

Gáll Gregor szobrászművész az utolsó simításokat végzi gipszforma készítésekor herceghalmi műtermében Fotó: Szabó Gábor - Origo

MÉH-telepről vásárolt rézcsöveket, huzalokat olvasztanak, hogy aztán cink és foszfor hozzáadásával bronzot ötvözzenek Fotó: Szabó Gábor - Origo

Viaszpozitív elkészítéséhez használt szilikonnegatív, ami a viasz dermedése után lehúzható és újrahasználható. Fotó: Szabó Gábor - Origo

MÉH-telepen vásárolt bronzöntvényeket olvasztanak fel, majd öntenek samottedényből negatív formába apa és fia, Barta János és Barta Gábor a herceghalmi családi kisműhelyben Fotó: Szabó Gábor - Origo

A varratokat, egyenetlenségeket, öntésből következő kis méretű hibákat levésik, lehomokozzák, elcsiszolják vagy elkalapálják Fotó: Szabó Gábor - Origo

Bronzöntvényt öntenek samottedényből negatív formába, majd hagyják kihűlni a herceghalmi öntödében Fotó: Szabó Gábor - Origo

Ha készek a viaszformák, a beömlőnyílásokat is ki kell modellezni, szintén viaszból. Később a samottnegatív elkészítése után a viasz kiolvasztással tűnik el a helyéről, hogy aztán a fennmaradt járatokba ömölhessen a bronz Fotó: Szabó Gábor - Origo

Öntés után pár órát pihenni hagyják a mintákat és a benne lévő forró fémet, majd átszállítják, hogy nagy nyomású víz segítségével szabaduljanak meg az öntőformától a móri öntödében Fotó: Szabó Gábor - Origo

A formából kikerült és kihűlt szoborrészeket hegeszt össze Barta Gábor a herceghalmi öntödében Fotó: Szabó Gábor - Origo

Hegesztés vagy forrasztás után először a hőkezelt pontokat kalapáccsal ütik simára, majd több fázisban csiszolják, a hő hatására keletkezett oxidációt pedig eltávolítják összecsiszolással Fotó: Szabó Gábor - Origo

Gáll Gregor szobrászművész készít szobrokat fémvázból drótozással, agyagozással, majd gipszformák készítésével herceghalmi műtermében Fotó: Szabó Gábor - Origo