Forray R. Katalin

Vágólapra másolva!
Együtt vagy külön? Cigányok, romák, magyarok és az iskola
Vágólapra másolva!

A cigányok, romák magyarországi helyzete mindig szóba kerül, amikor Európa valamelyik pontján etnikai vagy etnikai színezetű feszültségek, konfliktusok robbannak ki - miként legutóbb Párizsban, korábban például Szlovákiában. Szorongunk: nem Magyarország lesz-e a következő? Rossz a lelkiismeretünk, hiszen a "mi" cigányaink is valamiképpen még mindig idegenek közös hazánkban, előítéletek, gyakran diszkrimináció áldozatai, túlnyomó többségük szegénységben, sőt nyomorban tengődik, esetleges segélyekre utalva. Akár az okokat, akár a kiutat keressük, az iskola, a képzés fontosságához jutunk el.

I. Két érv az iskolázás fontossága mellett

  1. Munkavállalás és iskolázottság
    A "nem dolgoznak" címke - amely egyike a leggyakrabban említett negatív jelzőnek a romákkal kapcsolatban - valójában azt jelenti, hogy a cigányok között sokkal több az állástalan, az állandó munkajövedelemmel nem rendelkező, mint a környező társadalomban.
  2. A gyermekek
    A cigányok mai 400-600 ezer körüli létszáma a magas gyermekszámra alapozott becslések szerint néhány évtizeden belül másfél-kétszeresére növekszik majd. Fontos az iskola azért is, hogy társadalmi nyereség és ne veszélyforrás legyen minden egyes cigány, roma kisgyermek.

II. Az iskola funkciói
Az oktatási rendszer mindenki által ismert funkciója az, hogy valamilyen képzettséghez juttassa a résztvevőket. Van azonban egy másik, nem kevésbé fontos és a sikeres képzést megalapozó funkciója is, amit a pedagógusok nevelésnek, a szociológusok, szociálpszichológusok szocializációnak neveznek.

III. A közösség és a család
Mindenképpen tekintetbe kell vennünk, amikor a cigányságról beszélünk, hogy olyan népcsoportról van szó, amely a környező társadalomhoz hasonlóan társadalmi-gazdasági szempontból is rétegzett, ám a környező társadalom etnikai homogenitásával szemben etnokulturális értelemben is az. Míg azonban a társadalmi struktúráról többé-kevésbé megbízható ismeretekkel rendelkezünk, addig a cigány, roma népesség etnikus jellemzőivel kapcsolatban ilyen ismeretek alig állnak rendelkezésünkre.

  1. A közösségek
  2. Családi szocializáció
  3. A cigány gyermek
  4. A cigány, roma lány
  5. Az iskolai pályafutás sajátosságai

IV. Oktatáspolitikák
Az "együtt vagy külön" kérdésnek leginkább az oktatáspolitika formálásában van gyakorlati jelentősége. Integráltan vagy szegregáltan folyjék-e az oktatás, melyik a nagyobb sikerrel kecsegtető megoldás a cigány, roma közösség számára?


Tovább