Ennyi izgalmat el se bír a szívünk

Francesca Eastwood (felül) A bosszú angyala című filmben
Vágólapra másolva!
Egy tisztességes filmőrült szeptemberben szabadságot vesz ki és Miskolcra vándorol, hiszen már évek óta ott rendezik Magyarország legszínvonalasabb filmfesztiválját. A Jameson CineFest idei programja ráadásul még a szokásosnál is erősebb: ezt a kínálatot bármelyik topkategóriás fesztivál megirigyelné. Megnézhetjük, miért őrültek meg az amerikaiak a Sundance-en, miben nyújtja élete alakítását Robert Pattinson, és hogyan lép Clint Eastwood lánya bosszúálló gyilkosként az apja nyomdokaiba. De nem maradunk le Jeanne D’Arc metalmusicaljéről, a magyar Woody Allen bemutatkozásáról, és a világ legelső festményfilmjéről sem, ami Van Gogh életét és halálát meséli el.
Vágólapra másolva!

Az idén szeptember 8. és 17. között rendezik meg a CineFestet, amelynek szervezői még az előző évek izmos programjára is rálicitáltak, és olyan változatos műsort állítottak össze, ami minden filmrajongónak tartogat valamilyen meglepetést. Elhozzák nekünk a Sundance idei kedvencét, a Brigsby mackó-t (Brigsby Bear), Robert Pattinson pörgős thrillerét, amit nyolcperces ováció fogadott Cannes-ban, és egy brutálkemény westernt, ami sokkolta a nézőket a velencei filmfesztiválon, és ezt a sok filmcsemegét ráadásul ingyen nézhetjük meg a borsodi megyeszékhelyen.

Benny Safdie és Robert Pattinson a Good Time című filmben Forrás: CineFest

A különleges vetítésekről és a fesztivál sztárvendégeiről később számolunk be, de azt már most összeírtuk, mire fogunk beülni a versenyprogram és a Kitekintő szekció filmjei közül. Ki nem hagynánk Brigsby mackó-t, a Saturday Night Live-os Kyle Mooney agymenését, ami egy fogva tartott, különc fiúról, és az egyedül a számára gyártott tévésorozatról szól. A film állítólag olyan, mintha Michel Gondry képzelné el az apokalipszist, és a Tekerd vissza, haver! óta ez az édesbús indie beszél a legszebben a kreativitásról, a rajongás természetéről, és arról, hogyan formálja személyiségünket a popkultúra.

Ha ezek után még nem teltünk el szürreális filmélménnyel, akkor a Jeannette: Jeanne D’Arc gyermekkorá-ra váltunk jegyet, amiben a korábban nézőbüntető művészfilmeket, mostanában bizarr komédiákat forgató Bruce Dumont a breakcore, a death metal és a klasszikus barokk zene stílusjegyeit ötvöző dalokban meséli el Jeanne D’Arc politikai és vallási öntudatra ébredését.

Lise Leplat Prudhomme a Jeannette: Jeanne D’Arc gyermekkora című filmben Forrás: CineFest

Elszállt pillanatokra számítunk az elsőfilmeseket támogató filmalapos Inkubátor Program legelső filmjében, a Hetedik alabárdos-ban is, amiben a magyar Woody Allenként aposztrofált Vékes Csaba a magyar színházi élet díszletei mögé les be, hogy szatírát faragjon az ott zajló őrületből.

Nagy Ervin és Bánki Gergely a Hetedik alabárdos című filmben Forrás: Blue Duck Arts / Backfront

Felejthetetlen színészi alakításokért a Szívritmuszavarok-ra (Arrhythmia: egy kiégett orosz mentős megrázó összeomlása a Dardenne testvérek filmjei nyomán), a Lady Macbeth-re (a szerelem nélküli házasságban fuldokló nő kitörése az orosz kisregény, a Kisvárosi Lady Macbeth alapján), és A bosszú angyalá-ra (M.F.A.) ülünk be, amelyben Clint Eastwood lánya, Francesca Eastwood vesz módszeresen revansot a férfiakon, akik lányokat erőszakolnak a campusán.

Francesca Eastwood (felül) A bosszú angyala című filmben Forrás: CineFest

A film az egyetemi nemi erőszak kultúráját szedi szét a Bosszúvágy és a Köpök a sírodra kíméletlen ötvözeteként, és mi kíváncsian várjuk, felnő-e édesapja örökségéhez Francesca Eastwood, akire a Fargo harmadik évadának Los Angelesben játszódó, zseniális harmadik részében figyeltünk fel.

Nézőpróbáló élménnyel a részben a borsodi fagyban és sárban forgatott holland western, a Megtorlás (Brimstone) csalogat Miskolcra, amelyben Guy Pearce őrült prédikátorként terrorizálja Dakota Fanning néma szolgáját és korbácsolja véresre a feleségét játszó Carice van Houtent (vagyis a Vörös Papnőt a Trónok harcá-ból), Kit Harrington (Havas Jon) pedig egy hurokkötéllel fojtja meg ellenfelét egy budiban.

Dakota Fanning és Kit Harrington a Megtorlás című filmben Forrás: Paradiso Entertainment

Másképp, de szintén súlyos perceket tartogat az A Ciambra, amivel Jonas Carpignano az utóbbi évek legjobb menekültfilmjét, a Mediterráneum-ot folytatja, és egy 14 éves roma fiú beavatástörténetét meséli el olyan kendőzetlenül és valósághűen, hogy a filmet producerként támogató Martin Scorsese is úgy érezte, ott él az elszegényedett romacsaládokkal az olasz társadalom peremén.

A Ciambra Forrás: Cannes Film Festival

Aki kedveli a művészportrékat és a sajátos filmkísérleteket, annak a Loving Vincent-et ajánljuk, aminek minden egyes képkockája egy Van Gogh stílusában készült olajfestmény, aki viszont az adrenalinvonaton robogna tovább, az Robert Pattinsont nézze a neonfényekbe áztatott, film noiros Jólét-ben (Good Time), amint kattant bankrablóként fut versenyt az idővel, hogy kiszabadítsa mentálisan sérült öccsét a börtönből.

Cannes-ban imádtuk a filmet és a pulzáló, elektronikus soundtrackjét, és Miskolcon is ugyanerre készülünk. De hasonló terveink vannak a Kitekintő szekcióban vetített A négyzet-tel (The Square) is, Cannes polgárpukkasztó szenzációjával, ami az Arany Pálmát és a mi elismerésünket is elnyerte a rangos filmfesztiválon, mivel Robert Östlund (Lavina) bizarr és metszően aktuális filmjében szórakoztató görbe tükröt tartott az európai művészvilág elé.

Elisabeth Moss A négyzet című filmben Forrás: Cannes Film Festival

A Kitekintőben Stephen Frears legújabb kosztümös drámáját, az öreg Viktória királynő (vélhetőleg Judi Dench örömjátéka) és egy fiatal indiai írnok barátságáról mesélő Viktória királynő és Abdul-t, valamint Richard Gere új filmjét, a kacifántos című Norman: Egy New York-i fixer mérsékelt tündöklése és tragikus bukásá-t érdemes még elcsípni.

De bármire is áldozza idejét a Cinefesten, egy filmet semmiképpen ne hagyjon ki: az utóbbi idők legszebb romantikus alkotását, a Columbus-t, amely szerintünk „gyönyörű esztétikai élményt nyújt, képkockái nyugalmat árasztanak, és a természetes, hiteles romantika iránt vágyakozók is szeretni fogják”. Ha pedig ez se lenne elég, még egy régi oximoront is megfejt, és elárulja, hogyan lehet építészetre táncolni, rejtelmesen, romantikusan.

Haley Lu Richardson és John Cho a Columbus című filmben Forrás: Superlative Films

A 2017-es Jameson CineFest teljes versenyprogramja

  • A Ciambra (Jonas Carpignano)
  • Brigsby Mackó / Brigsby Bear (Dave Mccary)
  • A zérus gyár / The Nothing Factory (Pedro Pinho)
  • Megtorlás / Brimstone (Martin Koolhoven)
  • A bosszú angyala / M.F.A. (Natalia Leite)
  • Jólét / Good Time (Ben Safdie, Joshua Safdie)
  • Hetedik alabárdos (Vékes Csaba)
  • Isten országa / God's Own Country (Francis Lee)
  • Jeannette: Jeanne d'Arc gyermekkora / Jeannette L'enfance de Jeanne d'Arc (Bruno Dumont)
  • April lánya / Las Hijas De Abril (Michel Franco)
  • A preparátor / Kupal (Kazem Mollaie)
  • A tolvaj, a bölcs és a szerelmes / Kirik Kalpler Bankasi (Onur Ünlü)
  • Western (Valeska Grisebach)
  • Lady Machbeth (William Oldroyd)
  • Columbus (Kogonada)
  • Purgartoryo ( Roderick Cabrido)
  • Az éjszaka gyermekei / Ifigli della notte (Andrea De Sica)
  • Loving Vincent (Dorota Kobiela, Hugh Welchman)
  • Szívritmuszavarok / Arrhythmia (Borisz Hlebnyikov)