Miért imádják a magyarok a gusztustalan disznó rendőrt, Torrentét?

Torrente
Vágólapra másolva!
Huszonöt évvel ezelőtt mutatták be Santiago Segura két Goya-díjjal is kitüntetett vígjátékát, a Torrente, a törvény két balkeze című filmjét. Az 1998-as filmhez a forgatókönyvíró-rendező és főszereplő Segura négy folytatást is készített (a legutolsót 2014-ben mutatták be) és a Torrente-filmek nemcsak Spanyolországban, de Magyarországon is népszerűek lettek – mondhatjuk: kultfilmek. Utánajártunk, miért szeretik ennyire a magyarok a Torrente-filmeket.
Vágólapra másolva!

Az író-rendező Santiago Segura által alakított José Luis Torrente tulajdonképpen egy semmirekellő, bunkó, iszákos, szexista és rasszista exrendőr, aki minden filmben törvényt nem tisztelő módon próbál előrébb jutni az életben, és természetesen végül mindig pofára esik. Torrente kétségkívül találó karaktertanulmány: Segura legalábbis az összes létező és mindennapos emberi alantasságot próbálta egyetlen figurába sűríteni.

A Torrente-filmek ugyanakkor csak hazájában, Spanyolországban, illetve Argentínában tudták felvenni a versenyt a hollywoodi filmekkel, valamint Magyarországon.

Torrente, a törvény két balkeze Forrás: intercom

Dudás Viktor filmszakértő szerint a Torrente-filmek azért is lehetnek annyira népszerűek hazánkban, mert a filmek szinkronja – kiváltképp a Segura hangját kölcsönző Csuja Imre miatt – telitalálat.

– ecseteli Dudás Viktor.

Hozzátéve, hogy a szinkron – benne az olyan szállóigévé vált, nemcsak a politikai korrektséget, de a jómodort hírből sem ismerő alpári "kiszólások", mint a "buzulás az nuku", a "nem elég, hogy kurvák, még fizetni is kell értük" vagy a "mi van, nem szereted a túrót?" – persze önmagában nem lenne elegendő a népszerűséghez. A folyamatosan szerencsétlenkedő, teli szájjal káromkodó Torrente figurája attól lett sikeres, hogy találóan mutatja be és teszi nevetség tárgyává a taplóságot.

Torrente 4. – A válság halálos Forrás: Parlux Entertainment

Amikor 10 éve Segura Magyarországon járt, elmondta, hogy Torrente figurájának ötlete egy éttermi incidens során született meg a fejében: egy, az általa alakított ocsmány alakhoz hasonló ember tért be abba a kínai étterembe, ahol ő is épp ebédelt, így szem- és fültanúja lehetett annak, ahogy a "valóságos Torrente" válogatott sértésekkel kezdte megalázni az őt kiszolgáló kínai pincérnőt, egyaránt megjegyzéseket téve a származására és a nemére. Segura pedig hiába szégyellte magát a férfi helyett is, nem tudta megállni, hogy ne nevesse el magát. Azaz a Torrente-filmek abból az elemi felismerésből születtek, hogy a bunkóság a humor forrása lehet (a kínai éttermes jelenetet aztán be is építette az első Torrente-filmbe).

Dudás Viktor szerint Segura már-már művészi igénnyel tart görbe tükröt az inkorrekt viselkedésnek. Ráadásul, mind a négy Torrente-filmben olyan, jellemzően hollywoodi filmekre alapozza a cselekményt, amelyek jól felismerhetőek, vagyis mintaként beépültek a nézői köztudatba – márpedig ez is hozzájárult a sikerhez.

– mondja Dudás Viktor, aki szerint a Torrente-filmek szolgálhatnak bizonyos mértékig szelepként is. Segura nyilvánvalóan nem a spanyoloknak, hanem az emberi rossz szokásoknak akart görbe tükröt tartani, szerencsés esetben a film után a nézőben megérlelődik az önreflexió, és megélve és kiélve a filmek által a mindenkire egy kicsit jellemző gyarlóságokat, egyáltalán nem akar olyan lenni, mint Torrente.

– ad további támpontokat a Torrente-filmek magyarországi népszerűségére a filmszakértő.