Restaurált klasszikusok és a magyar származású Oscar-díjas Kevin Macdonald a Budapesti Klasszikus Film Maratonon

Két lány az uccán
Vágólapra másolva!
Latabár Kálmán klasszikusai restaurált képpel és hanggal, a hollywoodi western és noir rendező, az első amerikai 3D film rendezője, Tóth Endre magyar és amerikai remekművei, a Trainspotting magyar felmenőkkel rendelkező producere, a BAFTA-díjas Andrew Macdonald és öccse, az Oscar-díjas Kevin Macdonald a Budapesti Klasszikus Film Maratonon.
Vágólapra másolva!

Restaurált remekművekkel érkezik - immár hatodik alkalommal - ismét a Budapesti Klasszikus Film Maraton.

Szeptember 12-től hat napon át a filmtörténet legjelentősebb alkotásaiból kaphatunk ízelítőt a fesztivál fővárosi helyszínein.

A több, mint száz filmalkotást felvonultató fesztivál példátlanul gazdag programot kínál, ingyenes szabadtéri vetítésektől kezdve, érdekes tematikák mentén összeállított filmvetítéseken és élőzenés film-koncerteken, a hazánkban egyedülálló nemzetközi filmszakmai műhelyeken és mesterkurzusokon (Budapest Classics Lab) át izgalmas családi és oktatási programokig.

Magyarországon a Maratonon láthatók először nagyvásznon, restaurálva azok a rendszerváltásig feledésbe merült filmek, amelyeket a '30-as évek ifjú rendezőtehetsége, Tóth Endre rendezett.

Ezek a filmek már olyan izgalmas témákat boncolgattak, mint az abortusz, a nők hátrányos megkülönböztetése vagy a munkahelyi abúzus (Két lány az uccán), de vannak köztük fordulatos krimik és vígjátékok (5 óra 40, Hat hét boldogság, Toprini nász) és egy remek életrajzi film (Semmelweis).

Két lány az uccán Forrás: BKFM/NFI

A Két lány az uccán restaurálása Martin Scorsese alapítványával együttműködésben készült. A 110 éve született Tóth Endre 1939-ben elhagyta Magyarországot és előbb Korda Sándornál dolgozott, majd Hollywoodba ment, ahol André de Toth néven remek történelmi és westernfilmeket, valamint film noirokat készített. A legenda szerint ő adta a fiatal Charles Buchinskinek a Bronson nevet egy forgatáson.

Martin Scorsese a rendezők rendezőjének nevezte.

A Maraton közönsége idén átfogó filmválogatást tekinthet meg Tóth hollywoodi karrierjéből is.

Generációk megunhatatlan kedvence több évtized óta Latabár Kálmán, a „mi Latyink".

A BKFM-en ismét nagyvásznon látható a főszereplésével készült Egy bolond százat csinál (1943) és Egy szoknya, egy nadrág (1943) című alkotások, valamint minden idők legnagyobb magyar kasszasikerei, a Mágnás Miska (1948) és az Állami áruház (1952).

Nem maradhatnak ki a fővárosunkat ünneplő alkotások sem az idei Maratonról, hiszen 150 éve, 1873-ban, a Duna két partján lévő városrész egyesítésével született meg Budapest. A város egyedülálló hangulatához hozzátartoznak a múltat idéző körfolyosós házak – egy ilyen angyalföldi lakásban játszódik Máriássy Félix Külvárosi legenda (1957) című alkotása, amely a neorealizmus egyik legszebb hazai példája Tordy Géza, Törőcsik Mari, Máthé Erzsi és Sinkovits Imre főszereplésével. Fiatalok keresik az útjukat Sós Mária Városbújócska (1985) című filmjében a főváros sejtelmes neonfényes, zegzugos labirintusában „bújócskázva" éteri jazzdallamok és underground slágerek kíséretében. Bereményi Géza A tanítványok (1985) című alkotásában pedig a történelem egy kevésbé ismert fejezetét ismerhetjük meg egy szegény egyetemista történetén keresztül, Eperjes Károly és Cserhalmi György főszereplésével.

Latabár Kálmán az Egy szoknya, egy nadrág című filmben Forrás: BKFM/NFI

Gazdag Gyula restaurált filmjei is megtekinthetők lesznek, először lesz látható a Hol volt, hol nem volt (1986) című alkotás, amelyben egy édesanyját elveszítő kisfiú felkerekedik, hogy megkeresse az apját. Elek Judit munkássága előtt is tiszteleg a fesztivál a rendezőnő Balázs Béla Stúdióban készült rövidfilmjeinek (Találkozás,1963, Meddig él az ember,1968, Kastélyok lakói,1966) vetítésével.

A nemzetközi programban is lesznek bőven premierek, köztük a májusi cannes-i fesztiválon bemutatott Godard szerint Godard című új dokumentumfilm, mely gazdag és méltó visszatekintés a francia új hullám legendás alakja, Jean-Luc Godard életére és munkásságára. A nagyvilág elsősorban színésznőként ismeri Kinuyo Tanaka-t, aki azonban az 50-es évektől rendezőként is kiválót alkotott. Pascal-Alex Vincent 2022-es portréfilmje, a Kinuyo Tanaka – A nő, akiről beszélnek Tanaka karrierjének rendezői időszakára fókuszál, megismertetve életét és filmjeit.

A DFF Német Filmintézettel való együttműködés eredményeként a Maraton programjában debütál itthon az Elefánt vagyok, asszonyom című, 1969-es nyugatnémet dráma, amely brémai végzős középiskolások kalandjait mutatja be. Az első guineai film 1953-ban készült, kópiája azonban az idők során elveszett. Egy fiatal afrikai filmes nyomozásba kezd, hogy felderítse a Mouramani című alkotás keletkezésének körülményeit és utóéletét, felfedezéseit az A mozi temetője című dokumentumfilm foglalja össze.

A világhírű filmek mellett világhírű filmesek is érkeznek a Budapesti Klasszikus Film Maratonra. Pressburger Imre Miskolcon született, de Emeric Pressburger néven, Nagy-Britanniában lett világhírű. Unokái, Andrew Macdonald producer és Kevin Macdonald Oscar-díjas rendező (Egy nap szeptemberben, 2000) számos, a kortárs filmet meghatározó mű alkotói részt vesznek a fesztiválon és személyesen vezetik be filmjeiket a közönségnek, köztük a Trainspotting című kultfilmet, Az élet sóját, Az utolsó skót királyt és a Zuhanás a csendbe című megrázó hegymászótörténetet, valamint nagyapjuk restaurált filmjeit, amelyeket Martin Scorsese alapítványa és a Brit Filmintézet (BFI) biztosított.

A Budapesti Klasszikus Film Maraton kiemelt támogatója a MOL.