Babylon (bemutató dátuma: január 19.)
2014-ben Damien Chazelle faltörőkosként robbant be a filmvilágba a Whiplash-sel, két évvel később pedig már a legjobb rendezőnek járó Oscart is elnyerte a Kaliforniai álom-mal.
A Babylon azonban az eddigi legambiciózusabb munkája: az 1920-as években játszódó történet a hollywoodi stúdiórendszer kiépülését és felemelkedését, valamint annak kábítószerekben úszó és könnyű szexet kereső kéjenc közegét mutatja be egy kiégett egykori szupersztáron és egy feltörekvő színésznőn keresztül.
A dráma, a vígjáték és a horror elemeit is vegyítő alkotást Amerikában már bemutatták és szélsőségesen meg is osztotta a kritikusokat: egyesek mesterműnek kiáltották ki, mások szerint túlságosan zsúfolt, öncélú és fárasztó. Brad Pitt és Margot Robbie alakítását azonban mindenki dicsérte – utóbbi színésznőnek egyébként is nagy éve lesz 2023-ban, hiszen a nyáron érkező, igencsak különlegesnek ígérkező Barbie-filmben is őt láthatjuk a főszerepben.
A Fabelman család (bemutató dátuma: január 19.)
Steven Spielberg manapság már szeret a múltba révedni: tavaly gyermekkorának egyik legmeghatározóbb filmélményének, a West Side Story-nak készítette el a remake-jét, ráadásul éppen úgy megvalósítva, mintha az új feldolgozás is a hatvanas években született volna, a jövőre mozikba kerülő és az egyik nagy Oscar-esélyesnek tartott A Fabelman család-ban pedig lényegében a saját élettörténetét meséli el, bár a neveket megváltoztatta. A film egy második világháború után Arizonában, egy egymást folyamatosan maró szülők mellett felnövő fiú felnövéstörténetét követi végig, akit már kiskorában lenyűgöz a mozi világa, majd kamerát ragad és szép-lassan filmrendezővé érik.
A Cinema Paradiso-hoz hasonló nosztalgikus és pályaösszegző memoárról van tehát szó, de szerencsére koránt sem búcsúüzenetről,
hiszen Steven Spielberg közben már Steve McQueen akcióklasszikusának, a Bullitt-nak (itthon a nem túl fantáziadús A San Franciscó-i zsaru címen futott) az új változatán dolgozik Bradley Cooper főszereplésével.
A sziget szellemei (bemutató dátuma: január 26.)
Ritka az olyan látványos bemutatkozás, mint amilyet Martin McDonagh prezentált 2008-ban az Erőszakik-kal: a Colin Farrell és Brendan Gleeson főszereplésével készült fekete-vígjáték egyszerre volt elképesztően vicces, szentimentális, izgalmas és végtelenül eredeti. Másfél évtized után pedig az író-rendező ismét az említett színészpárossal készítette el A sziget szellemei-t és megismételte a bravúrt: az 1920-as években, egy Isten háta mögötti ír faluban játszódó történetben egy férfi éppen kocsmázni hívná a legjobb barátját, mire az közli vele: nem kíván vele többet beszélgetni, sőt, mostantól akárhányszor hozzászól, levágja egy-egy ujját a saját kezéről.
A nagy Oscar-esélyes alkotás visszafogottabb és lassabb, meditatívabb tempójú, mint az Erőszakik vagy a szintén McDonagh által jegyzett Három óriásplakát Ebbing határában, de nem kevésbé kiváló: érdekesebbnél érdekesebb figurák és helyzetek váltják egymást a vásznon, a párbeszédeknek pedig minden egyes szava arany.
És amellett, hogy a rendező megőrizte a rá jellemző fanyar humorát, a korábbiaknál is mélyebbre ás az emberi természet és viselkedés, vagyis úgy általában az életnek hívott színjáték filozófiai elemezésében. Ennél zseniálisabb és szórakoztatóbb filmmel aligha indíthatjuk az évet.
Lapozzon, cikkünk a következő oldalon folytatódik!