A Fekete-fehér színesben (La Victoire en chantant, 1976) és A tűz háborúja (La Guerre du feu, 1981) rendezője 78 évesen jegyzi az első filmet a 2019. április 15-i katasztrófáról, amikor Párizsban majdnem összeomlott a lángok martalékává vált gótikus katedrális. A thriller és a hollywoodi katasztrófafilm elemeit elegyítő film a késő délutáni első füsttől a tűz tizenöt órával későbbi teljes eloltásáig tartó történetet eleveníti fel.
Amikor a tűz után belenéztem a dokumentációba, és kiderült, mi történt, nem hittem el, hogy minden igaz...
- nyilatkozta az AFP francia hírügynökségnek Jean-Jacques Annaud. A rendező hozzáférhetett a nyomozati anyagokhoz és interjút készített a főbb érintettekkel is. "Az elejétől a végéig zavarok, kudarcok és egészen hihetetlen akadályok sorozata volt..." - mondta el az interjúban a rendező, aki a film készítésekor támaszkodott a párizsi tűzoltóság technikai és tudományos tanácsaira is.
A Notre-Dame leégése ügyében még tart a nyomozás, a bíróságok egyelőre két lehetséges okot vizsgálnak: a feltételezések szerint cigarettacsikk vagy rövidzárlat lehet a tűz véletlenszerű keletkezésének magyarázata. A film mindkét lehetséges okot megmutatja: az egyik munkás a restaurálás helyszínén a tilalom ellenére dohányzik az ezeréves gerendák "erdeje" mellett, miközben galambok csipegetik a harangok elektromos kábeleit. Kicsit odébb egy hegesztő a munkája közben lángokat vet egy elhagyott, gyúlékony folyadékot tartalmazó palack mellett...
"Nem én végzem a nyomozást. A filmem nem erről szól. Én a meglévő nyomokról beszélek. Újságírói munkát végeztem az információk és vallomások felidézésével. Találkoztam a legtöbb érintett személlyel, a párizsi tűzoltóság tábornoki rangú parancsnokaival, és a Notre-Dame igazgatójával" - tette hozzá Annaud.
A rendező az Editions Gründ kiadónál megjelenteti a film naplóját.
A filmes a "hihetetlen tények" sorában, a stúdióban rekonstruált lenyűgöző tűzjelenetek mellett megemlítette a tűzjelzők ellenőrzésének elmulasztását, a felügyelet hiányát vagy a párizsi közlekedési dugókat, amelyek lassították a mentési munkálatokat. A közlekedési dugók ugyanis hozzájárultak ahhoz, hogy a katedrális igazgatója nem tudott gyorsan visszatérni, holott ő volt az egyetlen, akinek kulcsa volt a katedrális szentélyéhez.
Ilyen akadályt jelentett a tűz megfékezésében az is, hogy az őr, akinek az volt a feladata, hogy meggyőződjék a helyzetről, a templomhajó padlása helyett a sekrestye padlására indult
- jegyezte meg a rendező.
A film Franciaországban március 16-án kerül a mozikba.