Átütő nemzetközi sikerek és nagy veszteségek - a magyar film 2019-ben

Gera Marina a sajtószobában tartott fotózáson, miután átvette a legjobb színésznőnek odaítélt elismerést az Örök tél című filmben nyújtott alakításáért a Nemzetközi Emmy-díjak 47. átadási ünnepségén a New York-i Hilton Szállodában.
Vágólapra másolva!
Veszteséggel kezdődött az év: január 20-án meghalt Andy Vajna, filmügyi kormánybiztos, a magyar játékfilmgyártás páratlan sikerű újraformálója. Majd a gyász után jöttek sorban a Vajna-korszak utolsó filmjei, közönségsikerekkel és szakmai elismerésekkel, miközben a Filmalap (2020 januárjától Nemzeti Filmintézet) mellett a Magyar Média Mecenatúra programjában készült, illetve a Gulág Emlékbizottság által támogatott, eredetileg televízióba szánt alkotások elképesztő sikerekkel öregbítették a magyar mozgóképszakma nemzetközi hírnevét.
Vágólapra másolva!

Veszteséggel kezdődött 2019 a magyar film számára: január 20-án meghalt a magyar film megújításával megbízott kormánybiztos, Andy Vajna, akinek nyolc évig tartó felügyelete alatt páratlan sikereket ért el a magyar mozgóképszakma. Amikor – a korábban hollywoodi producerként sikert sikerre halmozó – Vajna elfogadta megbízatását, a magyar filmfinanszírozás romokban hevert, Vajna pedig azt ígérte, belátható időn belül visszaállítja a magyar mozgókép tekintélyét Magyarországon és a nemzetközi színtéren egyaránt.

A kezdeményezésére életre hívott Magyar Nemzeti Filmalap munkájának eredményeként a magyar közönség ismét visszatalált a magyar filmekhez (2017-ben és 2018-ban is több mint egymillió jegyet adtak el magyar filmekre a hazai mozikban), miközben sorjáztak a nemzetközi sikerek: két Oscar-díj, Diák Oscar, Golden Globe és BAFTA, berlini Arany Medve, cannes-i nagydíj, két Kristály Glóbusz Karlovy Varyból, Európai Filmdíj.... A Vajna-időszak alatt a Filmalap által támogatott magyar filmek összesen mintegy 150 nemzetközi díjat nyertek el.

Sylvester Stallone és Andy Vajna a Rambo 3. forgatásán Forrás: Andy Vajna magángyűjteménye

Emellett a Magyarországon gyártott külföldi filmek száma is folyamatosan nőtt (Vajna filmbiztosi ideje alatt csaknem a korábbi ötszörösére) – ez pedig részben anyagi fedezetet hozott olyan kiváló kezdeményezéseknek, mint az elsőfilmeseket támogató Inkubátor Program, amelynek első filmjei, az Egy nap és a Virágvölgy elképesztő sikerrel mutatkoztak be Cannes-ban és Karlovy Varyban.

Sőt, a filmipar konszolidációja jegyében, a filmipar vezetőjeként annak legapróbb részletére is figyelemmel volt: a Filmalap belefogott a filmes hiányszakmák képzésének támogatásába.

Apró mesék Forrás: Vertigo Média

Andy Vajna tehát izmos örökséget hagyott maga után a magyar filmben (is). Halálával ugyanakkor mégsem ért véget a "Vajna-korszak" a magyar filmgyártásban, nemcsak azért, mert az általa felkarolt filmeket 2019-ben mutatták be (sőt, 2020-ra is maradt belőlük, kezdve az Oscar-díjas Szabó István új alkotásával, a Zárójelentés-sel), hanem mert a szeptember 1-vel kinevezett új filmügyi kormánybiztos, Káel Csaba is úgy fogalmaz:

az eddigi sikerekben, az átlátható támogatási rendszer kialakításában nagy szerepe volt a 2019 januárjában meghalt Andy Vajnának.

Ami a 2019-ben bemutatott magyar filmeket illeti: a tavalyinál idén kevesebb, majdnem feleannyi (17 és 10) Filmalap-támogatta alkotás jutott a mozikba, de az olyan filmeknek, mint a Kölcsönlakás, a Drakulics elvtárs, az Apró mesék vagy a Seveled, sikerült a magyar nézőket megtartani a hazai filmek számára.

Drakulics elvtárs (Balsai Móni) Forrás: Drakulics Filmgyártó Kft./Gerő Elektra

A Filmforgalmazók Egyesülete legutóbbi, 2019. december 18-i összesítése szerint az év első magyar premierjét, a februárban bemutatott Kölcsönlakás-t például 151 668-an látták, az október végén debütált Drakulics elvtárs 76 770 nézőt vonzott eddig, de az év utolsó magyar bemutatója, a Seveled is átlépte az 50 ezres nézőszámot (december 5. óta 58 221 nézője volt).

A Filmalap-támogatta filmek idén is számos fesztiválra eljutottak, látványos nemzetközi sikert azonban főleg az eredetileg televízióba szánt alkotások, a Gulág Emlékbizottság által támogatott Örök tél, illetve a Magyar Média Mecenatúra program keretében készült alkotások értek el.

A 2018-ban a legjobb európai tévéfilm díjával kitüntetett Örök tél idén Kievtől kezdve az IMAGO és Cinepolitica fesztiválon át a Nemzetközi Emmy-gáláig bezárólag tarolt – utóbbin, novemberben (épp a Szovjetunióba hurcolt magyar politikai rabok és kényszermunkások emléknapján) a gulágra hurcolt magyaroknak emléket állító film főszereplőnője, Gera Marina vehette át a legjobb színésznőnek járó díjat.

Történelmi győzelem volt: a Nemzetközi Emmy-díj 47 éves története során először volt magyar jelölt a televíziós Oscarként emlegetett elismerés nomináltjai között.

Ráadásul rögtön két kategóriában: Gera Marina mellett a Bergendy Péter rendezte Trezor is jelölt volt, a legjobb tévéfilm/minisorozat kategóriájában.

Gera Marina a sajtószobában tartott fotózáson, miután átvette a legjobb színésznőnek odaítélt elismerést az Örök tél című filmben nyújtott alakításáért a Nemzetközi Emmy-díjak 47. átadási ünnepségén a New York-i Hilton Szállodában. Forrás: MTI/EPA/Jason Szenes

Utóbbi a Magyar Média Mecenatúra program keretében készült (mindkét Emmy-jelölt film producere Lajos Tamás, forgatókönyvírója az utóbbi évek legjobb magyar történelmi thrillerét, az Apró mesék-et is jegyző Köbli Norbert), s ami azt illeti, 2019-ben erőteljesen kidomborodott a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa által 2011-ben életre hívott támogatási program ereje.

Az a program, amelynek keretében a 2017-ben rövidfilmes Oscart nyerő Mindenki is készült, s amely program 120 millió forinttal támogatta Tóth Barnabás Akik maradtak című filmjét, azt a filmet, ami ismét Oscar-díj közelébe került: december közepén feljutott a legjobb nemzetközi játékfilm kategória legjobb 10 filmet tartalmazó rövidített listájára.

Ez eleve óriási siker: az amerikai filmakadémia idén 93 alkotásból választotta ki a szűkített listán szereplő 10 művet, amelyből 2020. január 13-án majd kikerülnek a kategória végső jelöltjei (a film fesztiválokon való megjelenését, valamint külföldi forgalmazását a Magyar Nemzeti Filmalap segíti).

Az Akik maradtak fesztiválszerepléseire eddig nem lehet panasz: decemberben elnyerte az alaszkai Anchorage Nemzetközi Filmfesztivál játékfilmes díját, de eleve a sokak által az Oscar előszobájaként számon tartott Telluride Filmfesztiválon volt a világpremierje, s a filmet meghívták Busanba, Kairóba, Palm Springsbe, miközben a nívós Menemsha Films megvásárolta a film amerikai forgalmazási jogát, biztosítva ezzel a film tengerentúli karrierjét.

Jelenet a Nemzetközi Emmy-díjra jelölt Trezor című tévéfilmből Forrás: Szupermodern Filmstúdió

Már Mecenatúrás filmek is sikert értek el: a Trezor Emmy-jelölése mellett például A létezés eufóriája című portréfilm, amelyet Szarajevóban, Locarnóban és Amszterdamban is díjaztak – de az egész program sikeressége megkérdőjelezhetetlen, nem véletlen, hogy a 2020 januárjától Nemzeti Filmintézet néven működő magyar mozgókép-szakmai csúcsszerv nem csupán a Filmalap utódjaként, annak alapjaira épülve kezdi meg tevékenységét, de merít a Mecenatúra-program tapasztalataiból, és ellátja a Televíziós Film Mecenatúra és a Televíziós Filmkollégium korábbi támogatási feladatait is.

Veszteséggel indult tehát az év, s voltak további nagy filmes veszteségek, a nagy operatőr Tóth János, a magyar filmművészet legendás operatőre és rendezője, Sára Sándor vagy épp Udvardy Anna, az Oscar-díjas Mindenki producere halála. Közben pedig újabb és újabb sikereket könyvelhet el a magyar filmszakma, s reménnyel kezdheti a 2020-as évet: sikerül-e (a tavaly Susotázs című rövidfilmjével Oscar-shortlistes) Tóth Barnabásnak még közelebb kerülnie az amerikai filmakadémia elismeréséhez, esetleg újabb díjjal gazdagítani a magyar film trófeagyűjteményét?