Miskolcon járt a rendező, akire Bergman a legszemélyesebb történetét bízta

Misérables, Les (1998) usa cinema HORIZONTAL
Liam Neeson és Geoffrey Rush A nyomorultak-ban
Vágólapra másolva!
A 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál díszvendége és életműdíjasa idén a világhírű Bille August volt. A dán rendező Hódító Pelle című 1987-es filmjével a cannes-i Arany Pálmát, a Golden Globe-ot és legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat is elnyerte. Mégsem vette rögtön Hollywood felé az irányt, hanem Ingmar Bergman felkérésére megrendezte a legendás rendező önéletrajzi forgatókönyvén alapuló Legjobb szándékok-at, amit ismét a cannes-i fesztivál legfontosabb díjával jutalmaztak. A hetvenes évek óta aktív rendező készített aztán hollywoodi szuperprodukciókat is, amilyen a Kísértetház Meryl Streep, Winona Ryder, Glenn Close, Jeremy Irons és Antonio Banderas főszereplésével, vagy A nyomorultak, ami a CineFest idei nyitófilmje volt. A rendezővel a miskolci fesztiválon beszélgettünk.
Vágólapra másolva!

Origo: Milyen emlékei vannak A nyomorultak-ról?

Bille August: Több filmem is a megbocsátásról szól, közel áll hozzám ez a téma. Nem vagyunk tökéletesek, követünk el hibákat, csinálunk hülyeségeket, de képesek vagyunk fejlődni, megjavulni, újrakezdeni. Bármit jóvá lehet tenni, ez szerintem univerzálisan igaz. A nyomorultak egészen biztosan erről szól, és erre próbáltunk ráerősíteni az adaptáció megírásakor. Hollywoodból kértek fel, és tudtam, hogy Victor Hugo könyvének már legalább kéttucat feldolgozása volt, de a megbocsátás fontosságáról szóló üzenet nagyon tetszett. A szereplőgárda is csodálatos volt. Liam Neeson, Geoffrey Rush és Uma Thurman tökéletesek voltak a szerepre, és nagyon akarták ezt a filmet. Tényleg nagy költségvetésű film volt, de engem inkább a karakterek közti interakciók érdekeltek.

Bille August beszédet mond, miután átvette a fesztivál életműdíját a 16. CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál megnyitóján. Forrás: MTI/Vajda János

Origo: Fontos, hogy közel álljon Önhöz a történet? Ingmar Bergman felkérésére rendezte meg a Legjobb szándékok című filmet, a legendás rendező önéletrajzi forgatókönyvéből.

Bille August: Ha nem én írom a forgatókönyvet, akkor is minden történetben azt keresem, hogy mihez tudok kapcsolódni. Bergman annak idején felhívott azzal, hogy írt egy forgatókönyvet, de rendezni már nem szeretne, és érdekli, hogy megrendezném-e a filmet. Találkoztunk, és azt mondta, mivel én vagyok a rendező, olyan lesz a film, amilyennek én akarom. Nagyszerű élmény volt megismerni, körülbelül két hónapot dolgozunk még a forgatókönyvön, ami egyébként a legjobb volt, amit valaha olvastam. Ilyen gazdag forgatókönyvből öröm volt dolgozni a forgatáson, bőven volt miből meríteni nekem és a színészeknek. Bergmannal közeli barátok lettünk, utána minden szombaton pontban 14 órakor beszéltünk telefonon. Nagyon hiányzik.

Origo: Ha már legendás rendezők: mi inspirálta a rendezői pályára? Példaképek, vagy más motiválta?

Bille August: Kemény gyerekkorom volt, anyám 7 éves koromban meghalt, így egyedül maradtam apámmal, aki pedig nagyon nehéz ember volt. A saját fantáziavilágomba menekültem, karaktereket és történeteket találtam ki, és már akkor próbáltam jelenetekbe rendezni a történeteket. Ma a szakmámban is ezt csinálom. A történetek segítenek, hogy megértsem a világot, felnőttként éppúgy, mint gyerekként. A filmekkel láthatóvá teszünk valamit, ami addig láthatatlan volt. Csodálatos hivatás.

Bille August a Művészetek Háza előtt 2019. szeptember 13-án. Forrás: MTI/Vajda János

Origo: Több sikeres filmje is kosztümös adaptáció.

Bille August: Akár kortárs, akár történelmi filmet készítek, mindig a történet a fontos, és annak univerzálisnak kell lennie. Egy történelmi filmnek aktuálisnak kell lennie a jelenben is. Ami a regényeket illeti, rengeteget olvasok, ez a fő hobbim, és sosem azért csinálom, hogy alapanyagot találjak a következő filmemhez. Sok regényt sosem mernék adaptálni, és szerintem másoknak sem szabadna hozzányúlniuk, mert megfilmesíthetetlenek. Inspirálni persze inspirálhatnak az olvasmányélményeim. Stanley Kubricknak egyébként több filmje adaptáció, mint nekem, de mind jó film.

Origo: Mitől lesz egy regény megfilmesíthető?

Bille August: Hogy leköti a befogadót, hogy érzelmi azonosulást teremt a főhőssel. Ami az adaptálást illeti, úgy tudsz hű maradni a regény szellemiségéhez, ha laza feldolgozást készítesz. Nem engedheted, hogy a regény sikere, elismertsége megbénítson. Meg kell találni a történetet a történetben. Nagyon más a két médium. Egy filmnek rögtön az elején be kell húznia a nézőt. A moziban a néző sokkal jobban azonosulhat a karakterekkel, mivel végig össze van zárva a színészekkel. Ott van minden az arcunk előtt. Egy regényben le lehet írni a karakterek gondolatait, belső színeváltozását, egy film alkalmával viszont mindent konkrét helyzetekbe kell kódolni.

Liam Neeson és Geoffrey Rush A nyomorultak-ban Forrás: AFP/Archives du 7eme Art / Photo12

Origo: Rendezett egy filmet Kínában, a The Chinese Widow című 2017-es alkotást.

Bille August: Pár évvel korábban zsűrielnök voltam a Sanghaji Filmfesztiválon. Ott keresett meg egy kínai producer, és megkérdezte, hogy lenne-e kedvem Kínában rendezni egy filmet. A kultúrájuk mindig is lenyűgözött, úgyhogy igent mondtam. Elkezdtünk fejleszteni egy olyan forgatókönyvet, amiről tudtam, hogy meg tudnám rendezni. Nagyszerű élmény volt a forgatás, és aztán a filmet 55 ezer moziban mutatták be. Forgattam már Európa és az USA mellett Afrikában és Dél-Amerikában is, és persze a kulturális különbségek okozhatnak nehézséget, de jó ráeszmélni, hogy ugyanolyan emberek élnek a világ másik végén is.

Origo: Mesterkurzust is ad a CineFesten. Sokat változott a filmkészítés a hetvenes évek óta?

Bille August: A Netflix szerintem remek lehetőség a filmkészítőknek. Főleg azért, mert ma a hollywoodi stúdiók nem készítenek olyan filmeket, amiket én szeretek. A nagy blockbusterek nem az én műfajom. A Netflix össze tud szedni egy nagy büdzsét, most már ráadásul mozikba is küldenek filmeket, de nem onnan kell számítaniuk a bevételre, hanem a streaming előfizetésekből. A pályám kezdete óta egyébként felgyorsult a történetmesélés. A fiatalok rengeteg tévét néznek, sőt még az okostelefonjukon is néznek sorozatokat és filmeket, így sok inger kell nekik, nehéz lekötni a figyelmüket. Azok a producerek, akik a mai fiataloknak készítenek filmeket, tizenkét percenként visznek a történetbe valami drámai fordulatot. Ugyanakkor ma egy okostelefonnal és egy laptoppal bárki készíthet filmet. Úgy lehet a legjobban megtanulni rendezni, ha gyakorolsz.