Csaló csajok: Minden nő főnök

Csaló csajok (Rebel Wilson és Anne Hathaway)
Vágólapra másolva!
Egy rövid mesterkurzus után összeáll a szőke és a barna Totally Spies, hogy megmutassák a világnak (de leginkább a férfiaknak), hogy bizony- bizony a nők mozgatják a világ kerekét.
Vágólapra másolva!

A kétezres évek elején nagyot fordult a (tömeg)filmes világ, hiszen az addig elnyomott nők sanyarú sorsát bemutató alkotásokat felváltotta az emancipált, vezető beosztásban dolgozó főnökasszonyok világának szemléltetése. Valamint megjelent az úgynevezett „csak csajok" jelenség is, ami nem jelent mást, mint azt, hogy mi nők együtt bármire (is) képesek vagyunk. Ezt leginkább a Szex és New York című sorozat mutatja be a legjobban. Hogyan legyen egy nő rafináltabb, és tökösebb férfi társainál? A sorozat mellett egész estés mozik is meglovagolták ezt a hullámot, sőt úgy tűnik, hogy ez a téma még ma sem számít lerágott csontnak. De lássuk be, abban, hogy a kitartott szerepéből átugrottuk a "diplomás mintaanya és értelmiségi kedves feleség" lépcsőfokot és azonnal szuperszingli, férfiszíveket törő shoping-királynők lettünk, a férfiak is ludasak. Egyrészt többnyire ők azok, akik Hollywoodban filmeket készítenek rólunk, és a fent említett kontextusba helyezik a 21. századi nők mindennapjait. Másrészt a nyomósabb ok az, hogy túlságosan élvezik azt a kényelmes helyzetet, hogy a legtöbb, salátán élő szoláriumbarna fiatal szingli nőnek esze ágában sincs fészket rakni és gyereket szülni. Így a későn érő, felelősséget csak orvosi vényre felírva vállaló pasik kedvükre csajozhatnak.

A legújabb, most moziba kerülő ilyen alkotást Chris Addison álmodta vászonra, és két olyan színésznőre bízta a főszerepet, akik már eddig is több nagyasszonynak hangot adtak Hollywoodban.

Csaló csajok (Rebel Wilson és Anne Hathaway) Forrás: Fórum Hungary

A Csaló csajok két főszereplője Anne Hathaway és Rebel Wilson első ránézésre egymás tökéletes ellentétei, de hamar kiderül, hogy sokkal több közös van bennük mint gondolnánk. AzÖrdög pradát visel-ben úgy látszik Anne jól megtanulta, hogyan kell keményen bánni az ellenséggel és azt is, hogy milyen egy jó tanító. Hiszen a kis zöldfülű Rebelt alig 24 óra leforgása alatt megtanítja a szakma legaljasabb fortélyaira.

A film egyik fő kérdése nem más mint, hogy

mi kell a férfinak?

Nagy mellek? Formás fenék? Várjuk haza finom vacsorával, majd legyünk fékezhetetlenül erotikusak? Nem! A férfiaknak nem kell semmi más, csak annyi, hogy hősök lehessenek mellettünk. Egy elesett nő a legjobb préda a férfiak számára, hogy megmutathassák: ők a világ igazi megmentői.

Ha a hősködni akaró férfi már kirántotta kardját, hogy megmentse a kastély legkisebb szobájában síró naivát, a hölgynek gyakorlatilag nyert ügye van, és bármit megtehet a fehér lovon érkezővel. A határ az átverések csillagos ege, aminek csak a kreativitás szabhat határt. Mert mi nők jobbak vagyunk az átverésben mint a férfiak. És, hogy miért ? Nem, nem azért mert tudjuk színlelni... Hanem mert egy férfi sem hiszi el, hogy egyetlen női lény is okosabb lehet nála. Legalábbis ezt tanítja Anne Hathaway Rebel Wilson-nak a Csaló csajok-ban.

De kezdjük is a legelején. A film első perceiben luxusautón gurul be a legsikkesebb bár elé maga a nagybetűs luxuspasi. Klasszikus Disney-mesékben ez a „szőke herceg fehér lovon" tipikus esete. Rá kell jönnöm, ovis koromban a Hófehérke volt a belépő party drog ezekhez a felnőtt nőknek szóló, erősen a "Lady Boss" jelenséget boncolgató filmekhez. Tehát a tökéletes pasi időben érkezik a randi helyszínére, kikéri az italt és közben aznapi aktuális élete szerelmének tinder-képeit nézegeti, és már azt is eltervezte, hogy másnap reggel milyen ürüggyel fog gyorsan lelépni a szépség ágyából. Na de, itt jön a váratlan fordulat, no persze nem nekem nézőnek, hanem a friss húsra vágyó vadnak. Megjelenik a várva várt nő, aki a kompromitáló képekkel ellentétben nem a szexi szőke modell, hanem egy szőke óriás Barbie, akitől Kennek meglehetősen összezsugorodik a percekkel ezelőtt még tesztoszterontól duzzadó tettvágya. A kövér csajról kis jóindulattal sem tudja azt mondani, hogy szexi, ezért valószínűleg azt feltételezi, hogy ráadásképp buta is. Így elérkeztünk ahhoz a ponthoz, hogy a férfiak megleckéztetését magas fokozaton űző tömör gyönyör előállhat a legdurvább kamudumával is – a férfi mindet elhisz majd neki. Most például azt, hogy szerencsétlen barátnője helyett jött el a vakrandira, mert a teste miatt szégyenkező barátnő éppen mellműtétre gyűjt, és nem mer férfiakkal találkozni. Maximum öt perc még ebből a tényleg zokogtató meséből és az áldozat már utalja is a pénzt a szegény, cicikre váró szépségnek.

Csaló csajok (Anne Hathaway és Rebel Wilson) Forrás: Fórum Hungary

Mindeközben egy kaszinóban Josephine (Anne Hathaway) éppen a világ legbutább libáját játssza, de olyan jól csinálja, hogy másodpercek alatt kizsebel egy pókerfüggő milliomost. Majd saját csapatát rendőröknek álcázva elfogatja magát és a kimondani is sok pénzt ridikülbe vágva indul a következő bevetésre.

Josephine utazása során, véletlenül egy kabinba kerül a hatalmas szőke ciklonnal, és hamar kiderül, hogy Penny (Rebel Wilson) és Josephine (Anne Hathaway) egy csónakban eveznek. A különbség a lányok között csak annyi, hogy míg az egyik húsos szendókat vetet magának, addig a másik méregdrága ékszerekkel nyúlja le a kőgazdag hiszékeny férfiakat. Adja magát a helyzet, egyesítik a girl power-t, a csajok akár a Született kémek (bár sajnos a vörös csaj nélkül): egy rövid mesterkurzus után összeáll a szőke és a barna Totally Spies, hogy megmutassák a világnak (de leginkább a férfiaknak), hogy bizony- bizony a nők mozgatják a világ kerekét.

Penny hamar kitanulja a mesterséget, még a gonosz mostohák, és szerencsétlen királylányok meséjét is megidézik a siker érdekében. Rövid időn belül gyémántokban és dollár milliókban fürdenek a lányok, ám ekkor ahogy az lenni szokott, kritikus ponthoz érkezik a barátnők kapcsolata. Társakból riválisok lesznek, lássuk be, ez nem egy ritka jelenség a nőknél. Öribarikból hirtelen ősellenségek leszünk és nem a közös cél, hanem a közös préda (legyen az ingó vagy ingatlan) bármi áron való megszerzése lebeg a szemünk előtt. Nem ismerünk sem akadályt, sem lehetetlent, szemünkben csillog a vasakarat (és a kontaktlencse); de ami kell, az kell, és kész.

Elkezdődik a verseny a milliomosnak hitt szilíciumvölgyi fiú vagyonáért, később emelkednek a tétek és a pénze mellett (vagy helyett?) a szíve is a darts céltáblájára kerül. Erős, olykor kegyetlen bevetésekkel váltják egymást a zászlóaljak majd valakinek maga Ámor parancsol megálljt.

A Riviéra vadorzói (Glenne Headly, Steve Martin és Michael Caine) Forrás: AFP

A történet kísértetiesen hasonlít A Riviéra vadorzói című 1988-as alkotásra, ahol két férfi, mester és tanítvány (Michael Caine és Steve Martin) teszi fel arra a lapjait, hogy kizsebeli a Riviérán nyaraló szupergazdag nőket. A két film között eltelt ugyan jó pár év és a narratíva is más értelmet kapott, de azt mindkét esetben kimondhatom, hogy úgy ahogy A Riviéra vadorzói-nak férfi nézői sem tarthatták feltétlenül etikusnak a nők kirablását, úgy mi nők sem érezzük azt, hogy a nagymellényű férfiak vagyonának elkobzása a legtisztességesebb pénzszerzési lehetőség. ARiviéra vadorzói-nak óriási, a nők szupremáciáját harsogó filmvonulat irányába mutató csavarja voltaképp az volt, hogy a célpontról (Glenne Headly) végül kiderül, nagyobb játékos a csalók között, mint a két férfi együttvéve, egyszersmind bebizonyítva, hogy a nők képesek a férfiak ellen fordítani saját fegyvereiket.

A Csaló csajok mégsem A Riviéra vadorzói-nak női remake-je, sokkal inkább az 1964-es, Ralph Levy rendezte, A Riviéra vadorzói kiindulópontjául szolgáló Dajkamesék hölgyeknek feminizált változata, amelyben a David Nivennel rivalizáló, (akkoriban még férfi szemmel is angyali szépségű) Marlon Brando végül ráébred, hogy nem szép dolog védtelen nőket kifosztani, főleg, ha menet közben bele is szeret áldozatába, így az egyetlen kiút a morális romlásból kizárólag az esküvő lehet. Igaz, a Csaló csajok épp azt a csavart gondolta tovább, amivel A Riviéra vadorzói leginkább meg tudta haladni a Dajkamesék-et.

A Csaló csajok nagy kérdése mégsem az, mennyivel jobb csalók a nők, hanem hogy léteznek-e még érző szívű férfiak, megtörheti-e a szerelem forró nyári szele a csalódott, jégcsappá dermedt női lelket? Vagy lehet, hogy ez az érzékeny bánásmód is csak egy átverés része? Aki szeretne biztos lenni a válaszban, és van egy szabad péntek estéje, amit szívesen töltene a barátnőjével, vagy egy „oktatófilmre" vinné el a szerelmét, az mindenképp nézze meg. Első randis filmnek azért nem ajánlom, mert félő, a lovagunk hazafelé menet nem nyitja majd ki a kocsiajtót.