A rendező, aki úgy halt meg, mintha kitervelték volna

les hommes du president   SQUARE FORMAT
les hommes du president ALL THE PRESIDENT'S MEN 1976 DIRECTED BY ALAN J. PAKULA Dustin Hoffman, Robert Redford, COLLECTION CHRISTOPHEL / RnB © Warner Bros
Vágólapra másolva!
Alan J. Pakula, a Klute, A Parallax-terv, Az elnök emberei és a Sophie választása 70 éves rendezője New Yorkból tartott East Hampton-i hétvégi házába, amikor 1998. november 19-én délelőtt negyed 12-kor a Long Island autópályán, kicsivel a Melville-lehajtó előtt elvesztette uralmát a kocsija felett, és a szalagkorlátnak ütközött. A baleset oka egy 2 méter hosszú, 10 centiméter vastag vascső volt, ami berepült Pakula Volvójának szélvédőjén, és a rendező koponyájába fúródott. Az igazságügyi szakértők szerint a vascső már az úton lehetett, a rendező előtt haladó, a csövön átguruló autó adott neki halálos lendületet. Pakula tizenkét órával később, a North Shore egyetemi kórházban halt meg. 
Vágólapra másolva!

Alan J. Pakula halálának körülményei olyanok, mintha csak valamely jobban sikerült, politikai visszaéléseket leleplező, összeesküvés-elméletes parabolájára rímelnének. Leginkább az 1974-ben készült, méltatlanul kevésszer emlegetett A Parallax-terv-re, amelyben a Warren Beatty alakította újságíró kezd nyomozni egy pár évvel korábbi politikai gyilkosság szemtanúinak gyanús halála miatt. Esetleg az utolsó előtti Pakula-rendezés, A Pelikán ügyirat (1993), amelynek forgatókönyvét is ő írta: ott egy szemfüles joghallgató (Julia Roberts) ír szemináriumi dolgozatot a Legfelsőbb Bíróság két tagja elhalálozásának feltételezett összefüggéseiről, merész, de később nem alaptalan következtetéssel, miszerint az elnök egyik kampánytámogatója, egy olajmágnás rendelte meg a bírák meggyilkolását.

A Parallax-terv Forrás: AFP

Halála idején Pakula épp a Roosevelt-házaspárról szóló filmjén dolgozott, Pulitzer-díjas alapanyagból. Előző (az utolsó) filmje, Az ördög maga (1997) nem keltett különösebb visszhangot, hiába szerepelt benne Harrison Ford és Brad Pitt.

Utolsó alkotása egyike a kevésbé jól sikerült rendezéseinek, de hiába dirigált (és sokszor írt) mára már klasszikusként emlegetett filmeket, a nagyobb díjak rendre elkerülték. Az 1928. április 7-én született, filmes pályafutását a Warner rajzfilmes részlegén asszisztensként kezdő, majd 1957-től producerként tevékenykedő Pakula 1969-ben kezdett rendezni. Háromszor jelölték Oscar-díjra (először még producerként az 1962-es Ne bántsátok a feketerigót! című filmért, majd rendezőként Az elnök emberei és a Sophie választása című filmjeiért), de mert mindig is a történetet és nem a jól felismerhető, markáns stílust tartotta szem előtt, inkább mondták színészek rendezőjének, mint egyéni hangú alkotónak.

Az elnök emberei Forrás: AFP

Tény, hogy nem egy színész köszönhette neki, hogy az Oscar közelébe került. A Ne bántsátok a feketerigót! sztárja, Gregory Peck 1963-ban nyert, Pakula rendezői debütje, az Első szerelem (1969) jelölést hozott Liza Minnellinek, Jane Fonda a Klute (1971), Jason Robards Az elnök emberei (1976) című filmmel nyert Oscart, Candice Bergent az Egy elvált férfi ballépése (1979) mellékszerepéért jelölték, Meryl Streepet a Sophie választásá-ban (1982) nyújtott alakításáért díjazták. De hogy ne lett volna egyéni hangja, az súlyos tévedés. Tizenhat filmet rendezett (ebből négyet írt is), és kicsivel többnek volt a producere. Rendezőként és íróként is a parabolák izgatták, sokszor a politikai, közéleti összeesküvések mentén.

Híres „paranoia-trilógiája” három remekműből, három politikai thrillerből áll, egyik sem nélkülözi a feszültséget, de egészen másképp rezonál a Klute és A Parallax-terv, mint a legjobb újságírófilmként emlegetett, négy Oscar-díjat elnyerő (köztük a nemrég elhunyt William Goldman forgatókönyvéért), a Watergate-ügy felgöngyölítéséről szóló Az elnök emberei. Utóbbinál ugyanis a valódi események felülkerekednek az összeesküvés-fikción.

Persze nem csak a politikai összeesküvések érdekelték. Az Első szerelem és az Egy elvált férfi ballépése kiváló párkapcsolati komédiák, a Ha eljő a lovas (1978) a második világháború után játszódó western, az Ártatlanságra ítélve (1990) a krimi és a tárgyalótermi dráma ügyes hibridje. Talán leginkább megrázó filmje, a William Styron regényéből készült Sophie választása pedig hamisítatlan dráma, egy holokauszt-túlélő nő viszontagságos életét meséli el (bár azért a második világháborús vészkorszakban bőven akad politika és összeesküvés).

Pakula legjobb filmjeire, műfajuktól függetlenül, jellemző a feszültség és a feszesség, a kezdetektől az izgalom jegyében teremtett, súlyos titkokat hordozó atmoszféra (aminek csak egyik eszköze volt a nagyon is Pakula-védjegy klausztrofób vizualitás). Valószínűleg a Roosevelt-házaspárról tervezett, második világháborús filmje is magán hordozta volna Pakula kézjegyét, s mivel a Sophie választása után nagyjából egy jó filmjére jutott egy feledhető, ha kimódolt logikával is, de valószínűleg ismét kiváló filmet forgatott volna.