Nemes Jeles László mesélt a Sunset titkairól

Nemes Jeles László
Vágólapra másolva!
Az Oscar-díjas Saul fia rendezőjét, Nemes Jeles Lászlót most főleg második nagyjátékfilmjéről, a Sunset című kosztümös drámáról faggattuk. A forgatás június elején fog indulni, a nyolcadik kerületben már építik is a történet legfontosabb helyszínéül szolgáló kalapboltot. Nemes Jeles titokfilmnek nevezte a Sunsetet, mesélt arról, hogy több ezer jelentkező közül miért Jakab Julit választotta az Írisz nevű főhős szerepére, illetve azt is elárulta, hogy számítógépes trükkök segítsége nélkül tervezi megidézni a mozivásznon az 1910-es évek Budapestjét. A teljes beszélgetést meghallgathatja a cikk végén.
Vágólapra másolva!

Nemcsak a magyarok, de a fél filmes világ szeme csüng most Nemes Jeles Lászlón és stábján, akik néhány hét múlva, június elején kezdik el forgatni a Filmalap másfél milliárd forintos támogatásával készülő Sunset című filmet. A rendező még a Saul fia cannes-i sikere után nem sokkal árulta el nekünk, hogy a forgatás első napján annyira ideges volt, hogy fizikailag is rosszul lett. Most, a második filmje forgatása előtt is van benne drukk, „nagyon félelmetes filmet csinálni”, ismerte el.

Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

A Sunset jóval nagyobb szabású film, mint a Saul fia volt, emelte ki Nemes Jeles, míg első nagyjátékfilmje nagyjából egy helyszínen játszódott, most van tíz-húsz különböző helyszín, így a szervezés, a logisztika is sokkal bonyolultabb.

Más bolygó

A film 1913 nyarán játszódik, egy hét leforgása alatt. Egy különleges időszakát szeretné felvillantani Budapest történetének Nemes Jeles: rengeteg építkezés zajlott akkoriban, átmeneti fílingje volt a városnak. „Nagyon más világ, olyan, mintha egy másik bolygón lennénk” – mondta erről.

Budán és Pesten is játszódnak jelenetek, nem tervezi, hogy a főváros bármelyik közismert emblematikus pontját megmutatja a filmben. Ennek egyik oka, hogy

celluloidra forgat, és nem szeretne CGI-t használni.

„Száz év alatt annyira megváltozott a város, hogy a felismerhető helyeket nagyon nehéz lenne rekonstruálni masszív számítógépes megoldások nélkül” - magyarázta.

Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

„Építjük már a kalapboltot a nyolcadik kerületben, de legalább tíz helyszínen forgatunk még Budapesten” – mondta el Nemes Jeles. Kiderült az is, sok lesz az épített díszlet, mivel nem sok helyen maradtak meg eredetiben azok az apró részletek, amelyek fontosak ahhoz, hogy a nézővel el lehessen hitetni, hogy amit lát, az valóságos.

Titokfilm

A forgatókönyv sokat változott 2010 óta, amikor a film ötlete megszületett, de a sztori magja kezdettől fogva ugyanaz: egy fiatal lány érkezik a nagyvárosba. Az ő fejlődéstörténetének a különlegességét és misztériumát hangsúlyozta Nemes Jeles a beszélgetésben.

Miről szól a Sunset?

1913. Budapest, Európa szíve.
Az árvaházban nevelkedett fiatal Leiter Írisz Magyarország fővárosába érkezik. Azt reméli, hogy kalaposlányként dolgozhat néhai szülei egykori legendás szalonjában, ám a kalapbolt új tulajdonosa, Brill Oszkár elutasítja. Írisz egy idegentől értesül róla, hogy Leiter Kálmán néven él egy bátyja, akinek nem tudott a létezéséről. A családja után kutatva a lány sötét titkokra bukkan, és elragadja a bukásához érkezett civilizáció zűrzavara.

Nem politikai thriller, nem is tiszta thriller, hanem titokfilm, próbálta meg Nemes Jeles körülírni a Sunset műfaját.

A nagy kérdés persze az – amire valószínűleg mindenki, aki látta a Saul fiá-t, kíváncsi –, hogy

milyen egyedi megközelítésmódot talált ki ezúttal Nemes Jeles László?

Saul fiamondta erről az OrigónakSunsetSaul fia

Ágh Márton és Röhrig Géza a Saul fia című filmben Forrás: Mozinet

Az biztos, hogy nem a film időkezelése lesz forradalmi, ugyanis teljesen lineárisan, időrendben halad előre a cselekmény, visszaemlékezés (flashback) sem lesz benne.

Nem egy nett, élére vasalt kosztümös filmet kell magunk elé képzelnünk,

inkább egy olyat, ami a kor atmoszféráját próbálja meg érzékletesen és hitelesen megidézni – és talán éppen ebben állhat a Sunset újdonsága.

Nem lesz Bábel?

Amikor 2015-ben Nemes Jeles a csapatával prezentálta a filmtervet a TorinoFilmLab rendezvényen, elmondta, hogy szeretnék bemutatni a filmben a Monarchia nyelvi keveredését. „1910-ben Budapesten sokkal több nyelv volt, sokkal több nemzetiség, sokkal több kiejtésforma, nyelvezet, hangzás, intonáció”.

Nemes Jeles László Fotó: Pozsonyi Janka

Hogy ez végül megvalósul-e a megálmodott formában, még talány; Nemes Jeles erről annyit mondott most, hogy „sok energiát teszünk bele”. Úgy látja, az utóbbi 30-40 évben, főleg a tévé miatt, annyira sztenderdizálódott a beszédforma, kivesztek a tájszólások, a régi intonációk, ezért is nagyon nehéz visszahozni az akkoriban beszélt nyelvet.

Mégse lehet ő

Jakab Juliról is mesélt a rendező, aki a film főhősét, Íriszt fogja alakítani. A döntést hosszú castingfolyamat előzte meg, az utolsó körben már komoly, jelmezes screentesteket csináltak, stúdióban, szöveggel.

Egy olyan nagy külföldi sztár, mint például Natalie Portman, kilógna a filmből – magyarázta Nemes Jeles –, aki ráadásul mindenképpen magyar nyelvű filmet szeretett volna forgatni. Jakab Juli egy „furcsa, szuggesztív személyiség, pont, ami ehhez a filmhez kell. Van benne egy titkos, teljesen feltáratlan régió.” Elmondta, hogy eleinte azért hadakozott Juli ellen, mert túl evidens választásnak tűnt. „Mégse lehet az, akire először gondoltam!”

Jakab Juli a Sunset című filmhez készített hangulatfotón Fotó: Erdély Mátyás / Laokoon Filmgroup

Nyolcszáz oldalas kutatási anyagot állítottak össze a stábbal erről a korról, de a legtöbbet Nemes Jelesnek talán mégis a régi fényképek árulnak el. „Vannak dolgok, amiket nem tudunk átemelni, mert az ma már nevetségesnek tűnne. Például kalapok, ruhák, bajuszformák.” Akkoriban is fontos volt a divat, dámák és zsúrfiúk páváztak, ezen egy kicsit igazítani kell – mondta a rendező -, hogy például egy drámai figura megjelenése nehogy viccesen hasson.

Valami nincs rendben

Ha szeretnénk még jobban magunk elé képzelni a Sunset-et, érdemes lesz (újra) megnézni néhány filmet. Ilyen például Stanley Kubrick Barry Lyndon-ja vagy Robert Altman McCabe és Mrs. Miller-je, mindkettő inspirációként szolgált a rendezőnek, ahogy FW. Murnau 1927-es Virradat című filmje is, de Martin Scorsese-től Az ártatlanság korá-t is megmutatta a színészeinek.

Michelle Pfeiffer Az ártatlanság kora című filmben Forrás: InterCom

„Ez sem lesz könnyed film” – összegezte Nemes Jeles László, utalva arra, hogy több rétege, sok színe lesz a Sunset-nek. Elárulta, hogy nagyon érdekli az 1910-es évek embere, aki elég jól érzi magát, még nem tudja, hogy két év múlva meghal a fronton. „Nagy volt az optimizmus, de már érezték, hogy valami nincs rendben.”

A Filmklub podcast adását - melyen a rendező Tilos Rádióban adott interjúja hallható - megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS csatornát itt találja.