Jean Reno, a Léon, a profi ünnepélyes vetítése előtt vette át a fesztivál elnökének díját, és társalgott egy kedélyeset a cseh tévé egy pirospozsgás műsorvezetőjével. A mozi közönsége állva köszöntötte a francia színészt, aki egy Csehországban forgó kínai akciófilm forgatásáról kapott kimenőt. Reno mesélt A nagy kékség merüléseiről, arról, hogy a francia kritikusok egy részének nem tetszik az amerikai karrierje, és szóba került az is, hogy megpróbált ugyan nyugdíjba vonulni, de rövid úton rájött, hogy nem tud a munkája nélkül élni.
Charlie Kaufman, A John Malkovich menet, az Adaptáció, és az Egy makulátlan elme örök ragyogásá-nak Oscar-díjas forgatókönyvírója az idén Oscar-díjra jelölt csodálatos Anomalisa című animációs filmjét kísérte el a fesztiválra, és egy szakmai beszélgetésen válaszolgatott a The Hollywood Reporter újságírójának kérdéseire.
A kanapéra törökülésben felkuporodó, fesztelenül sztorizgató filmes először élete első eladott forgatókönyvéről, A John Malkovich-menet-ről nosztalgiázott. Kaufman elmesélte, hogy amikor Malkovich elolvasta a könyvet, és meglátta, hogy szerepel benne egy 7 és feledik emelet, azt hitte, hogy Kaufman titokban követni szokta őt, ugyanis a színész történetesen akkoriban a 7 és fél szám alatt lakott egy New York-i épületben.
Kaufman legutóbbi filmje, az általunk is zseniálisnak tartott Anomalisa tavaly díjat nyert a Velencei filmfesztiválon, idén pedig Oscar-díjra jelölték a legjobb animációs film kategóriában. Kaufman nem csak íróként, hanem rendezőként is jegyzi az animációs filmet, amit elmondása szerint három évig készítettek a folyamatos pénzhiány miatt.
Az író őszintén beszélt arról is, hogy csalódást okoztak neki a film amerikai bevételei (3.75 milliót hozott, míg a produkciós költségek 8 millió dollárra rúgtak), főleg azért, mert a kizárólag pozitív kritikai fogadtatás miatt nagyobb nézői érdeklődésre számított.
Az Oscar-díjas forgatókönyvíró a szakmai jövője tekintetében sem volt éppen optimista. Mint kiderült, hiába a sok korábbi sikeres forgatókönyv, még egy Oscar-díjas írónak is nehéz finanszírozót találni a következő tervéhez. Kaufman hat évig próbálta összegyűjteni a pénzt a Frank or Francis című filmjére, de nem járt sikerrel. Hasonlóan szerencsétlen helyzetbe került akkor is, amikor az HBO a pilot elkészülte után dobta vissza egy sorozattervét, és ezután már a többi szolgáltatónak sem kellett a sorozat.
Kaufman egyébként nem tulajdonít nagy jelentőséget annak, hogy négyszer jelölték Oscar-díjra, amelyből egyet, az Egy makulátlan elme örök ragyogásá-nak forgatókönyvéért meg is kapott. Az író szerint ugyanis az égvilágon semmit sem változtatott a díj az életén, viszont az még szerinte is elég menő, hogy az emberek menőnek hiszik, mert van egy Oscarja.
Végezetül válaszolt arra a kérdésre, hogy miért kezdett el az írás mellett rendezni. „Biztos vagyok benne, hogy a könyveimet más rendezők jobban megrendeznék, de mivel én is szeretek rendezni, néhány filmet megtartok magamnak" - adta meg az érthető magyarázatot.
A Charlie Kaufmannal folytatott Karlovy Vary-i beszélgetést teljes terjedelmében megnézhető a fenti videóablakban.