Huszonhét nem fogadott hívás után rohamot kaptam

Sztarenki Dóra
Vágólapra másolva!
Sztarenki Dóra gyerekkora óta táncosnak készült, de éppen, amikor bekerült az áhított társulatba, megkapta a konok tornászlány szerepét a Terápia című HBO-sorozatban. Azóta láttuk sebes folyóban akciózni A legyőzhetetlenekben, Udvaros Dorottya asszisztenseként a Társas játékban, pletykás cselédként a Félvilágban, illetve ha minden jól megy, ő lehet a Viszkis csaja Antal Nimród nagyszabású filmjében. Jelenleg öt különböző színházi előadásban játszik, azokról a szerepeiről is nyíltan beszélt, amiket nem kapott meg, sőt még élete legeslegkínosabb sztoriját is elmesélte.
Vágólapra másolva!

A Filmklub podcast 35. adásának vendége Sztarenki Dóra volt, aki magára a színésznő szót nem szereti használni, „alkalomadtán színészként dolgozom”, inkább így fogalmaz. Mindenki el volt tőle ájulva négy éve, amikor eljátszotta a zárkózott tornászlányt Mácsai Pál mellett, a Terápia című HBO-sorozat első évadában. Azóta játszott szívós bokszolót (Betonzaj), menekült a halál torkából egy raftingtúrán (A legyőzhetetlenek), feltűnt pletykás cselédlányként a Félvilág-ban, és most a Viszkis barátnőjének szerepére pályázik Antal Nimród filmjében.

Sztarenki Dóra Fotó: Pozsonyi Janka

Nemes Jeles László is kiszúrta magának: 2012-ben Sztarenki Dóra főszereplésével csinált meg egy jelenetet abból a filmből, aminek a továbbfejlesztett verziója lesz az Oscar-díjas Saul fia utáni első rendezése. „Marha alapos srácnak tűnt, aki nagyon tudja, mit akar” - emlékezett vissza a négy évvel ezelőtti Nemes Jelesre, akinek alaposságát az is bizonyítja, hogy már a hatperces pilotra is nagyon komoly szereplőválogatást rendezett.

A huszonéves magyar színésznő-generációból Sztarenki Dóra a szikár, kemény, küzdő karakter, bár most pedzegette, hogy szívesen kilépne ebből a fiús-sportos skatulyából. Eléggé hullámvasút az eddigi pályája. Hat éven át tanult a Balettintézetben, hogy Román Sándor társulatában, az Experidance-ben táncolhasson. Amikor bejutott, otthagyta – beütött a Terápia, és visszavonhatatlanul megfertőzte őt a filmes-színházi világ.

„Olyan valamit találtam meg ebben, amit a táncban nem”, mesélte most erről. De hiába adta fel a táncos karrierjét, ez még nem jelentett automatikus belépőt a filmes világba. Pályázott a Félvilág-ban a fiatal szolgálólány szerepére (Döbrösi Laura kapta meg végül), de sokáig még a castingra sem engedték. Nem finnyáskodott, végszavazott a színészeknek a szereplőválogatáson. Pacskovszky József krimijébe is ment volna, de azt a szerepet meg Hőrich Nóra Lili happolta el előle.

Herendi Gábor Tízparancsolat című filmjében a főszerepet játszotta volna, de az utolsó pillanatban meghiúsult a projekt, pedig nagyon beleélte magát. A pofára esések nem kedvetlenítették el, csak annyit tett, hogy a castingokra járás mellett elkezdett gyerekeket tanítani balettozni: „az kell, a földön tart, ott nincs kamu”.

Sztarenki Dóra és kutyája, Csipesz Fotó: Pozsonyi Janka

Most viszont megint neki áll a zászló: szerepel Török Ferenc 1945-ben játszódó, legújabb filmjében, Sopsits Árpád A martfűi rém című sorozatgyilkosos-thrillerjében, játszik a Tháliában, a Jurányiban és a méltán híres TÁP Színházban is, ez utóbbiban a herpeszről írt dalával debütált - a herpesz ugyanis végigkíséri a karrierjét. Ezenkívül életének legkínosabb történetét is megosztotta velünk.

A Filmklub podcast adását megtalálja az iTuneson, letöltheti MP3 formátumban, vagy meghallgathatja az alábbi lejátszóban. A podcasthoz tartozó RSS-csatornát itt találja.